Stefanie skrev 2010-11-22 00:27:41 följande:
På tal om bensinpengar så tänkte jag bara passa på att påminna om att man i Sverige i alla fall får ersättning för taxiresa in till förlossningen när det är dags att föda.
Det är bara att spara kvitton och skicka in till försäkringskassan (har för mig att det är dit man skickar) tillsammans med födelsebeviset(tror att det är det pappret som ska med). Förlossningen vet ju detaljerna, och barnmorskan.
Man får betala 150 kr själv och så år man ersättning för resten. Vi har ingen bil och kommer förmodligen att åka taxi. Vi har mina och sambons föräldrar och min bror i närheten som kanske kan köra om det är rätt tillfälle, men det är inget vi räknar med.
På onsdag är det dags för sista föräldrautbildningen med profylax och avslappningsövningar. Dessvärre har sambon någon sjukt viktig grej med skolan som han kanske inte får missa. Men nu har jag kollat med en av mina bästa kompisar och hon kan gå med mig om det behövs. Så snällt tycker jag! Kan ju inte gå själv när man ska göra övningar som man behöver vara två för...
I sånt fall har sambon lovat att lyssna på privatlektion från mig, kolla filmer på nätet och läsa allt som finns. Känns okej nu, var jättebesviken när jag fick veta att han kanske inte kunde förra veckan.
Har ni gått profylax?
Jo taxi pegnar vet jag om, men inte bensinpengar till ett vändningsförsök.
Kan ju alltid vara värt att kolla upp det, tar ju inge tid lixom
jag har inte gått profylax, tycker inte det hjälpte mig något alls, ist för att fokusera på värkarna så fokuserade men på andningen mer.
Jag komemr köra dyktekniken, provade det med William och bm sa att hon aldrig sett någon så lugn och avlsppand under värkarna, såg ut som jag låg å sov.
Man andas ju iaf
Under dyktekniken så andas man mer åt sig själv eler hur man ska förklara.
Men jag tror att allt beror på vilken sorts person man är oxå och vad man klarar av.
Profylax kan nog vara bra för några medans andra metoder passar andra