• Haligh

December Bebis 2010 :)

Gröt är inte jättepoppis här, går mycket bättre med vanlig mat! Går förvisso bättre och bättre, ibland slinker en hel portion ner. Har idag ätit hemmagjord kyckling/potatis/broccoli gryta och det var som att mata en fågelunge! Ammar också, på morgon och kväll mest. Ett riktigt matvrak som också legat 2 snäpp över medel på vikten hela tiden, 8240g vid 6mån. BVCdamen säger jämt "åh herregud här är det nån som äter ordentligt" bla bla men hon har ju som ni säger följt samma kurva sen hon föddes, så lite irriterad blir jag på att hon jämt måste påpeka att hon är så stor.

• Haligh

Cissi; lycka till med bröllopsbestyren! Hoppas allt blir som ni drömt om!

• Haligh

Vi undrar lite här hemma hur man ska göra med en glupande aptit. Hon äter alltid upp hela portionen, hela bananen etc och så fort vi äter så sitter hon och tjoar men blir så nöjd att ha nåt att tugga på. Fyller ni på tills de slutar äta eller ska man tänka att det borde räcka nu? Det är inte så att hon fortsätter att vara missnöjd av hunger heller. Idag har hon exempelvis ätit lunch och middag, gröt, banan, lite kex men så vill hon dessutom ammas däremellan vilket jag gärna fortsätter med.

• Haligh

Ja magen verkar bottenlös, fattar inte hur allt får plats. Fast hon bajsar hur mycket som helst så det känns som om mycket bara går rätt igenom! Men så är det kanske, tarmarna är ju inte helt utvecklade ännu. När du skrev macka, Delfi, ger du vanligt bröd som du äter själv? Har inte ens tänkt på att man kan ge bröd, men det kanske går bra? Jag är lite nojig för att hon ska sätta i halsen... På tal om tänder; igår passade jag en tiomånaders pojke som har flera tänder både uppe och nere. Vi åt vattenmelon och han ville ha så jag sträckte fram en bit att suga på. Nafs sa det så hade han bitit av en bit med skal!!! När jag skulle ta ut den kände jag att jag är glad att min lilla inte har tänder, fy vad han bet mig, gjorde riktigt ont! Måste göra vansinnigt ont om de biter en i bröstvårtan...

• Haligh

Ska testa med lite bröd, tack för tipset! För ett antal månader sen fick vi hem en gratistidning där det stod om en metod att istället för puréer så kunde man (vid 6 mån, inte 4) börja med tex kokta morotsstavar eller broccolibuketter. Gissar att ni också fick den? Det skulle vara bra för att lära barnet att föra bak mat i munnen som man äter sen och inte sätta i halsen) Hursomhelst har jag testat det lite, kokat dem riktigt mjuka och ge i stora stavar som hon kan hålla själv. Man ser hur hon tränar för att hålla och föra in i munnen, djupt fokuserad. Smörgås tror jag skulle bli succé för hon tycker det är kul att plocka själv. Ett busenkelt recept som blev mkt poppis: koka kyckling, potatis och broccoli- mixa ihop! Roligt att göra mat, tänkte idag att jag skulle göra "moussaka" köttfärs, potatis, aubergine, lök men skippa bechamelen.

• Haligh

Babysittern åkte ner i källaren för ett par månader sen...har en riktigt vild krabat som man får ha koll på hela tiden, det är golvet som gäller om man ska lämna en sekund! Fast hon kravlar snabbt och ligger vips under tv-bordet eller nåt. Hon skannar verkligen efter nåt att riva tag i och helst stoppa i munnen, inte alls nån liten stillsam bebis längre Usch fick veta i kväll att en kompis just fått missfall, eller ma rättare sagt. Som inte kom ut heller trots piller. Så himla tråkigt för dem, så jobbigt!

• Haligh

Ja de upptäckte det när de var på ultraljud, så hemskt också när man förväntansfullt ska få se sin lilla. Det positiva i det hela är iaf att hon blev gravid vid första försöket så förhoppningsvis blir hon det snart igen. Min lillskrutt ligger på en filt i gräset bredvid mig och sover, så sött Inte lika söt var hon när hon tyckte 4 var en bra tid att stiga upp....kom inte i säng förrän 1 heller så nu är man måttligt pigg. Men snart kommer syrran med familj så här blir ingen tid för vila...

• Haligh

Pojkar kan ju tom få erektion tidigt, vet en liten gosse som inte ens var två år när han satt på pottan och drog i snoppen "mamma titta vad stor den blir!" och om det var skönt eller roligt vet jag inte men hon hade svårt att få honom sluta Min tjej dyker också ner med händerna när man tar av blöjan, tar i så hårt så hon blir alldeles röd...här är det numer svårt att se vilket veck som är vad för det är så många fettvalkar..

• Haligh

Stackare Moma, hoppas det lade sig så du fick sova, lät inget vidare. Jag satt igår och läste på ett sånt här forum vad 6-månarsbebisar brukar äta och inser att min äter kanske för mycket. Hon har senaste två veckorna börjat äta 2 lagade mål mat, gröt på morgonen, en frukt om dan. Hon är rysligt intresserad av mat och sitter och gapar så fort vi äter, men fortfarande ammar jag ju en hel del. Mest på morgon och kväll, det gick så fort ner när hon börjar äta mer. Hon bajsar oerhört mycket, 5-6 rejäla lass om dan, därav känns det som om hon äter mer än hon klarar av??

• Haligh

Det var stort test av paraplyvagnar i DN igår, finns på nätet om ni inte har läst! Nästan alla fick underkänt, Cicco Liteway bland annat, den fick sämst av allihop har jag för mig!

Svar på tråden December Bebis 2010 :)