• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Ginge
    rosendal skrev 2010-04-26 18:48:21 följande:
    Vad skönt att höra att det är någon mer som mår pyton. För fy farao vad jag mår dåligt. Jag är sinnessjukt trött, har ont i brösten, är på dåligt humör, mår illa mm mm. Min mage är också sjukt stor, jag kommer bara i ett par av mina byxor... 
    Det är ju helt ok att klaga att man mår dåligt! Jag vet inte om det skulle hjälpa dig men jag har hittat mitt rutin nu som verkar fungera...(i alla fall idag är tredje dag som jag mår hyfsat).

På morgonen innan jag kliver ur sängen så tar jag knäckebröd skiva. sen tar man lite lung i 5-10 min i sängen. Sen går jag upp, tar en apelsin och sen tvingar i mig någon smörgås. efter det tar jag 2 ingefära tabbleter.  Och så mår jag hyfsat under hela dagen.  Sen på kvällen innan jag lägger mig så tar jag en ingefära tablet. Och den verkar hjälpa att jag mår inte så illa nästa morgonen.

så du kanske också kan prova en sådan system och kanske det hjälper dig med :)
  • Minifer
    Ginge skrev 2010-04-26 21:22:31 följande:
    :) bilder tyvärr kan jag inte sätta in. Min dator protesterar mot detta.... men annars punkten hittar du på inre sidan av handleden, där oftast syns blodkärlor. Om nu vinklar handen lite "bakåt" och känner av två smala sener. Punkten är i mellan dem. Om du lägger 3 finger toppar i mellan senor så punkten är under den finger som är närmast dig och altså längst från handflaten. (jag skulle säga den är väldigt nära punkt där man känner av pulsen). Och trycker man lite på den punkt i ca. 10 sek, sen släpper. tyvärr jag har inte frågat hur ofta och hur mycket kan/får trycka....
    åh tack! Har man tredje fingret grändansde till handlfatan då? Ska testa när nästa våg kommer, har just kravlat mig utr sängen efter ett mysigt litet migränanfall
  • Mrs TH

Idag har jag haft så himla ont i magen typ mensvärk. Jag har varit helt( är väl egentligen ff) superorolig och sprungit på toa hela dagen för att kolla så att jag inte blöder. Det har jag hittlis inte gjort. Jag vet att man kan ha rätt ont, men jag har ju bara haft lite lätt molvärk och så kommer det här idag, usch som riktig mensvärk känns det.

Men så länge man inte blöder är det väl lugnt?
    Jag får för mig att jag har urinvägsinfektion, jag brukar få ont av det också, så det kanske är en kombination. Jag tänkte ringa till HC imorgon.

Just nu ska jag prova en dusch och se om smärtan släpper.

• Ett två tre
    Mrs TH skrev 2010-04-26 22:27:10 följande:
    Idag har jag haft så himla ont i magen typ mensvärk. Jag har varit helt( är väl egentligen ff) superorolig och sprungit på toa hela dagen för att kolla så att jag inte blöder. Det har jag hittlis inte gjort. Jag vet att man kan ha rätt ont, men jag har ju bara haft lite lätt molvärk och så kommer det här idag, usch som riktig mensvärk känns det. Men så länge man inte blöder är det väl lugnt? Jag får för mig att jag har urinvägsinfektion, jag brukar få ont av det också, så det kanske är en kombination. Jag tänkte ringa till HC imorgon. Just nu ska jag prova en dusch och se om smärtan släpper.
    Hoppas du mår bättre idag! Är säkert ingen fara!

Ja jag tror det är lugnt så länge du inte blöder! Jag blöder istället men har inte ont, men mitt illamående blir bara värre och värre här och blodproven för en vecka sen visade att jag fortfarande var supergravid, så jag hoppas alla blödningar är lika ofarliga. Känner mig fortfarande väldigt gravid i alla fall Men det är nåt hela tiden man måste vara orolig över, grrr...
    ☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • WilleViking
    LyckligaGatan skrev 2010-04-25 20:44:37 följande:
    Jag har blött en del under tidig grav nu (eller där är vi ju fortf, men du förstår kanske vad jag menar. ) och vi såg knodden i måndags, allt var så bra så. Får du inget VUL av MVC tycker jag du ska åka in akut och kontrollera. Då får man svar och så vet man om man ska gå vidare eller inte.. :-/Jag var ju helt övertygad om att vi fått missfall när jag blödde, men så var det inte. Håll oss uppdaterade? KRAM till dig
    Hej alla,

Nu äntligen efter ca 5 dagar så har blödningen avtagit. Jag mår fin fint. Inte ont någonstans. Ringde mvc i går som sköt upp min inskrivning 3 veckor och tyckte jag skulle avvakta 2 veckor sedan ta ett nytt test. Gick och funderade hela går dagen och finner det oacceptabelt. Ska ringa gyn idag så de får kolla mig. Blir tokig av att inte veta. Och om det var ett mf så kanske det behövs en skrapning...
  • LyckligaGatan
    WilleViking skrev 2010-04-27 07:47:16 följande:
    Men hur kan de säga så??? Det är ju fullkomligt oacceptabelt!! Fy va svagt! Det är deras jobb att ta hand om dig. Ring gyn, jag hoppas de har större förståelse.
  • Ett två tre
    WilleViking skrev 2010-04-27 07:47:16 följande:
    Hande samma med mig, fick gyn tid 3,5 vecka efter jag började blöda

Jag fick dock ta hcg prov i alla fall som visade att jag fortfarande är gravid, ja för en vecka sen i alla fall... Blöder till och från fortfarande, men nu ska jag på VUL om en vecka så det får gå.

Men det är helt sjukt att man ska behöva vänta så länge

Läkaren jag kom till tyckte jag skulle testa mitt huvud istället när jag sa jag hade tagit många gravidtester för att jag var orolig, trevligt...
  • LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-04-27 08:03:51 följande:
    Hande samma med mig, fick gyn tid 3,5 vecka efter jag började blöda Jag fick dock ta hcg prov i alla fall som visade att jag fortfarande är gravid, ja för en vecka sen i alla fall... Blöder till och från fortfarande, men nu ska jag på VUL om en vecka så det får gå.Men det är helt sjukt att man ska behöva vänta så länge Läkaren jag kom till tyckte jag skulle testa mitt huvud istället när jag sa jag hade tagit många gravidtester för att jag var orolig, trevligt...
    MEN VA???? Herregud när jag gick med E testade jag mig nog uppåt en 20 ggr. Vi fick veta av sambons dr att vi inte ska kunna få barn och efter 2 mån var jag gravid. Alla har sina anledningar till att testa. Man gör det ju inte för att det är så hysteriskt roligt och billigt direkt.

Nu blir jag verkligen tacksam som fick komma på VUL 2 dagar efter jag varit hos BM. Ni kan inte gå privat?
  • Ett två tre
    LyckligaGatan skrev 2010-04-27 08:36:12 följande:
    MEN VA???? Herregud när jag gick med E testade jag mig nog uppåt en 20 ggr. Vi fick veta av sambons dr att vi inte ska kunna få barn och efter 2 mån var jag gravid. Alla har sina anledningar till att testa. Man gör det ju inte för att det är så hysteriskt roligt och billigt direkt.Nu blir jag verkligen tacksam som fick komma på VUL 2 dagar efter jag varit hos BM. Ni kan inte gå privat?
    Vi bor i Norge och här har man en "fastläkare" som man går till med allt, dom flesta kan inte ta VUL utan då blir man skickad till en gynekolog, det kan vara låååååång väntetid. När jag blödde och hade ont i höst (före jag var gravid) fick jag vänta över 2 månader på en tid, helt sjukt.

Den puckoläkaren jag har nu har jag bytt ut från 1 maj och vi kommer tipsa tidningen om hur han behandlar gravida kvinnor som tror dom har fått missfall Maken blev fly förbannad när jag berättade allt han hade sagt.

Man kan ta VUL privat oxå, det kostar ca 1000 kr och jag ringde en privat klinik. Dom sa dock att dom inte kunde se nåt hjärta så tidigt ändå (var i vecka 5 då) så det kändes som att kasta pengarna i sjön. Dom var jättevänliga och förstog oron och dom erbjöd mig att få komma in med en gång så skulle dom se vad dom kunde se. Men just då kändes 1000 kr för mycket för att bara se en ev hinnsäck.

En vecka fick jag sen gå innan blodprovsvaren kom som visade att i alla fall dom första blödningarna inte var mf.
  • LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-04-27 09:34:01 följande:
    Vi bor i Norge och här har man en "fastläkare" som man går till med allt, dom flesta kan inte ta VUL utan då blir man skickad till en gynekolog, det kan vara låååååång väntetid. När jag blödde och hade ont i höst (före jag var gravid) fick jag vänta över 2 månader på en tid, helt sjukt.Den puckoläkaren jag har nu har jag bytt ut från 1 maj och vi kommer tipsa tidningen om hur han behandlar gravida kvinnor som tror dom har fått missfall Maken blev fly förbannad när jag berättade allt han hade sagt.Man kan ta VUL privat oxå, det kostar ca 1000 kr och jag ringde en privat klinik. Dom sa dock att dom inte kunde se nåt hjärta så tidigt ändå (var i vecka 5 då) så det kändes som att kasta pengarna i sjön. Dom var jättevänliga och förstog oron och dom erbjöd mig att få komma in med en gång så skulle dom se vad dom kunde se. Men just då kändes 1000 kr för mycket för att bara se en ev hinnsäck. En vecka fick jag sen gå innan blodprovsvaren kom som visade att i alla fall dom första blödningarna inte var mf.
    Jag blir ju skogstokig på alla idioter inom vården. Det är synd att det är de som får all uppmärksamhet och inte de bra. Inför personlighetstest på vårdyrken. 

Rikliga blödnigar kan ju vara att moderkakan ligger lågt, nu kommer jag inte ihåg vad det heter men det behöver ju inte vara mf. 1000 kr är ju MKT pengar! Här skulle det gå på 300 kr.

Vad väntar dig nu? Mer prover eller VUL?
Svar på tråden Decemberbebis 2010