• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • amalie79
    diamanten skrev 2010-04-17 15:07:44 följande:
    Enligt svensk lag så gör han det.
    Då är det svensk lag det är fel på. Han borde aldrig få sätta sin fot ute på gatan igen. Man borde inte bevaka honom, låt de andra ha ihjäl honom.
  • Virriga Vera
    Bam skrev 2010-04-18 11:22:17 följande:
    Ja, rätten att leva för det första. Eller du har missat att Eklund är en mördare?
    Jag trodde att du menade de överlevande offren, familjen som också är offer.
  • Frantic

Åter igen så har FL-mobben riktat in sig på ett fall som det skrivits om i snaskpressen och så går drevet i gång. Flytta till Kina då om ni tycker folk ska spärras in på vatten och bröd eller avrättas baserat på lynchmobbens åsikter. Jag själv är väldigt glad att bo i ett land där ALLA, även barnamördare, har mänskliga rättigheter och är lika inför lagen.

• saltabanditen
    Virriga Vera skrev 2010-04-18 11:20:03 följande:
    Det är ju faktiskt så man lever inom en hel del hederskulturer som vi svenskar ogillar och fördömer, men det är kanske ok när det gäller oss själva?
    Det intressanta är att de som förespråkar ett hämndperspektiv är de som tar upp det från ett moraliskt och ibland etiskt perspektiv.
    Att det är moralisk och etisk rättvisa med att mörda mördaren osv.

De som anser att våldtäktsmän ska våldtas, de som hoppas att de som argumenterar för en human människosyn ska gälla alla människor osv baserar alltid detta på att någon annan ska utföra hämndaktionen.

Moraliskt har den sjunkit lägre än gärningsmannen själv eftersom de inte vågar stå för sin åsikter. Å andra sidan inser de kanske att iom att man ska få ta rättvisan i egna händer kommer de att bli offer för det som de själv förespråkar.

Ställer man det på sin spets, ska brott som medelsvensson begår bestraffas på samma sätt. Snattare ska bestraffas med att okända människor kommer och tar en och annan sak i hemmet, fortköraren ska bestraffas med att andra får krocka med bilen osv.
    Kontentan är att det inte går att föra en prohämnd-diskussion ur annat än ett känslomässigt perspektiv.

Nu finns det anledning till varför vi har gått ifrån medeltidslagarna och istället har en objektiv syn på brott och straff.
    Det lite tragikomiska i detta är att prohämnd-anhängarna nästan alltid försvarar sig med en odefinerbar skala där svenssonbrott ska dömas efter nutida lagar men inte andra brott.
    Dubbelmoral i sitt esse.
  • maelgi
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 02:38:25 följande:
    Ja fast det leder inte till någon form av allmänprevention. Stater med dödsstraff har i genomsnitt högre mordstatistik än stater utan dödsstraff. Fast ska vi seriöst ta diskussionen om dödsstraffets vara eller icke vara?
    Tror inte att de staterna har högre mordstatistik pga att dom har dödsstraff. Jag kan helt utan ngn som helst tvivel säga att inför dödsstraff för faan. Givetvis ska personen vara dömd helt utan tvivel så man vet att man tar död på den som verkligen är skyldig. Enda anledningen till att jag inte själv skulle straffa ngn som gjort ngn nära till mig illa är att jag inte vill hamna i fängelse själv för d drabbar mina nära oxå. Men är man så funtad så man har ihjäl en liten flicka så är d kört från början. Man kan inte vara så sjuk o sen helt plötsligt bli frisk efter ngn slags rehabilitering. Jag är HELT för livsstids fängelse o hellre d än dödsstraff men då ska fångarna lida för d dom gjort oxå. Sen är d ju ett stort skämt att livstid här i Sverige är tisdbestämt. Livstid då ska människan sitta tills han/hon dör helt enkelt o inte fan ska dom ha d lyxigt i fängelset. Lägg dom pengarna på offren ist för o ge fångarna en så bra tillvaro som möjligt i fängelset. I USA kan man tom få 2 st livstiddomar på sig, tex. 100 år + 100 år. Där kan man snacka livstid.
  • nollåtta
    Blind Urmakare skrev 2010-04-17 23:44:26 följande:
    Eklund och de andra intagna, eller monster som du så fint uttrycker dig, är i huvudsak skyddade från allmänheten eftersom de vistas i häkte. Vid de tillfällen de får permission har de eskort. Sannolikheten för att en intagen ska dra på något mordmission under en permission är förhållandevis låg så om jag var du skulle jag inte oroa mig för att Eklund är ute och köper en bok. Det stämmer förövrigt inte riktigt in på hans profil att han skulle börja mörda vilt omkring sig mitt på öppen gata.
    Nej Anders Eklunds profil är väl snarare att våldta och skända i smyg, i skydd där ingen ser. Jag hoppas att han dör inlåst och ensam.
  • saltabanditen
    maelgi skrev 2010-04-18 12:02:18 följande:
    Tror inte att de staterna har högre mordstatistik pga att dom har dödsstraff. Jag kan helt utan ngn som helst tvivel säga att inför dödsstraff för faan. Givetvis ska personen vara dömd helt utan tvivel så man vet att man tar död på den som verkligen är skyldig. Enda anledningen till att jag inte själv skulle straffa ngn som gjort ngn nära till mig illa är att jag inte vill hamna i fängelse själv för d drabbar mina nära oxå. Men är man så funtad så man har ihjäl en liten flicka så är d kört från början. Man kan inte vara så sjuk o sen helt plötsligt bli frisk efter ngn slags rehabilitering. Jag är HELT för livsstids fängelse o hellre d än dödsstraff men då ska fångarna lida för d dom gjort oxå. Sen är d ju ett stort skämt att livstid här i Sverige är tisdbestämt. Livstid då ska människan sitta tills han/hon dör helt enkelt o inte fan ska dom ha d lyxigt i fängelset. Lägg dom pengarna på offren ist för o ge fångarna en så bra tillvaro som möjligt i fängelset. I USA kan man tom få 2 st livstiddomar på sig, tex. 100 år + 100 år. Där kan man snacka livstid.
    Du vet inget om fångvård, fängelser eller psykiatri. Bra då vet vi det.

I USA kan man få livstid för snatteri av chokladkaka, det låter som ett fint rättssystem det där, ellerhur?
  • maelgi
    saltabanditen skrev 2010-04-18 12:06:50 följande:
    Du vet inget om fångvård, fängelser eller psykiatri. Bra då vet vi det.I USA kan man få livstid för snatteri av chokladkaka, det låter som ett fint rättssystem det där, ellerhur?
    Nej nu syftade jag på att anledningen till att man ska få livstid i sverige ska vara den samma men att d ska vara livstid o inte några få år bara!
    Sen vet väl inte du vad jag vet om fångvård etc. Jag har min åsikt så äre bara o varför kalla d livstid om d nu inte är livt ut!?
  • Plutteli
    EllaHedwig skrev 2010-04-18 09:31:39 följande:
    Alltså... jag tycker vissa av er uttrycker er grymt dåligt i denna disskusion och jag tycker vissa är helt naiva och blåögda. Humanister och människokämpar i all ära men jag finner den synen ni uttrycker rätt långt ifrån verkligheten. Som ateist skulle jag inte säga "ett öga för ett öga" men som en person som förespråkar jämnställdhet skulle jag tycka det var helt okey att en person som gör brott får samma brott som straff... Ang brottslingar som får permissioner så tycker jag det vore rätt intressant att få något svar på om John Ausonius fått beviljade permissioner? Någon som vet?
    Enligt min morsa som tidigare varit chef på ett ställe han suttit inne på efter sina brott samt en av hans psykologer så: Ja, han får permisar precis som Haga-mannen och Anders Eklund, dvs övervakade och enbart någon enstaka timme. Att John skulle komma på tanken att rymma är nämligen nästan obefintlig då ett av hans stora persondrag är att vara en extrem paragrafryttare, både vad gäller andra och sig själv, regler får aldrig brytas mer eller mindre.
  • saltabanditen
    maelgi skrev 2010-04-18 12:13:43 följande:
    Nej nu syftade jag på att anledningen till att man ska få livstid i sverige ska vara den samma men att d ska vara livstid o inte några få år bara!Sen vet väl inte du vad jag vet om fångvård etc. Jag har min åsikt så äre bara o varför kalla d livstid om d nu inte är livt ut!?
    Ok du syftade på Sverige men hänvisade till USA som man inte ska hänvisa till när man ska hänvisa till bristerna...

När du uttrycker dig "ha det lyxigt i fängelse" skvallrar det en del om kunskapsnivån om jag säger så...

Det finns orsaker varför livstid heter livstid på samma sätt som att livstid kan vara tidsbestämt men även inte tidsbestämt. Nu vet jag att det ska finnas att läsa varför det heter som det gör, men tyvärr varken orkar eller hinner jag googla idag. Men det finns iallafall om du är tillräckligt intresserad.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...