• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Mälaröbo

För det första: Eklund har redan varit utanför anstalten tillsammans med personal, inget nytt alltså förutom att tidningarna skriver om det den här gången.
    För det andra: Livstid är livstid. Alla kan begära nåd eller tidsbestämning men inte alla får det.
    För det tredje: Är det inte ni som förespråkar dödsstraff som i andra sammanhang ser ner på "den utländska modellen" eller väljer ni att plocka de russin ur kakan som passar för dagen??

• Plutteli
    maelgi skrev 2010-04-18 12:02:18 följande:
    Tror inte att de staterna har högre mordstatistik pga att dom har dödsstraff. Jag kan helt utan ngn som helst tvivel säga att inför dödsstraff för faan. Givetvis ska personen vara dömd helt utan tvivel så man vet att man tar död på den som verkligen är skyldig. Enda anledningen till att jag inte själv skulle straffa ngn som gjort ngn nära till mig illa är att jag inte vill hamna i fängelse själv för d drabbar mina nära oxå. Men är man så funtad så man har ihjäl en liten flicka så är d kört från början. Man kan inte vara så sjuk o sen helt plötsligt bli frisk efter ngn slags rehabilitering. Jag är HELT för livsstids fängelse o hellre d än dödsstraff men då ska fångarna lida för d dom gjort oxå. Sen är d ju ett stort skämt att livstid här i Sverige är tisdbestämt. Livstid då ska människan sitta tills han/hon dör helt enkelt o inte fan ska dom ha d lyxigt i fängelset. Lägg dom pengarna på offren ist för o ge fångarna en så bra tillvaro som möjligt i fängelset. I USA kan man tom få 2 st livstiddomar på sig, tex. 100 år + 100 år. Där kan man snacka livstid.
    Då tror du jävligt fel faktiskt. Allt går om i en kedja liksom. Att införa dödsstraff innebär att man sluta se alla människor som just människor, det är OK att döda dem. Därifrån går steget till att även dömda som inte skall avrättas men har gjort grova brott slutas ses som människor och misshandel inom fängelserna av vakterna blir ok.. Sen kommer den hårdare attityden mot människor i stort aplicerar på andra delar av samhället, hårdare tag i skolan, ok att slå sina barn osv. Detta resulterar i att våld över lag blir accepterat i större utsträckning än tidigare med resultatet att fler mördar, misshandlar och våldtar. Det går inte att tro att dödsstraff skulle kunna hållas som nån isolerad företeelse som inte påverkar resten av samhället. Och det är som sagt bevisat att införande av dödsstraff ökar mordfrekvensen istället för att minska den, med andra ord är det verkningslöst att införa dödsstraff för att stävja brottsstatistiken för grova brott.

USA f.ö är nog det sista landet i väst man bör kika på vad gäller deras fängelserutiner!
  • lyckligmamma

Vilken människosyn vissa har faktiskt. Ni har läst i en tidning. Ni vet inte vad han är för en person. Jag har också läst i tidningar. Jag tycker inte om det han ahr gjort, jag är också den som inte tror att en sån människa aldrig gör om det. Just därför är han inspärrad. Han får behandling. Ingen här vet hur hans dagar ser ut, vad som spökar i hans huvud. Han är en mycket sjuk människa. Jag kan inte hata en sjuk människa, men jag kan hata dens gärningar. Sverige är kasnkeför snälal mot sina intagna i fängelset, men Sverige är ett land med mycket moral och bra mänskliga rättigheter. De får hjälp, tänk omm de bara hade spärrats in och aldrig gå ut, försöka anpassa sig och blivit sjukare och sjukare, det är då människor blir farliga tror jag.
    Jag tror många tror att han fick värsta lyckdagen. Men kom ihåg att han aldrig går på permis själv. Han kommer aldrig att kunna vara själv, även om han släpps. Med den rädsla att någon slår ner honom. Vara rädd hela liet och aldrig accepterad. Det får väl li hans straff. Istället för att vara arga så får man ju hoppas på att han aldrig rör barn o mördar igen

• Blind Urmakare
    maelgi skrev 2010-04-18 12:02:18 följande:
    Tror inte att de staterna har högre mordstatistik pga att dom har dödsstraff. Jag kan helt utan ngn som helst tvivel säga att inför dödsstraff för faan. Givetvis ska personen vara dömd helt utan tvivel så man vet att man tar död på den som verkligen är skyldig. Enda anledningen till att jag inte själv skulle straffa ngn som gjort ngn nära till mig illa är att jag inte vill hamna i fängelse själv för d drabbar mina nära oxå. Men är man så funtad så man har ihjäl en liten flicka så är d kört från början. Man kan inte vara så sjuk o sen helt plötsligt bli frisk efter ngn slags rehabilitering. Jag är HELT för livsstids fängelse o hellre d än dödsstraff men då ska fångarna lida för d dom gjort oxå. Sen är d ju ett stort skämt att livstid här i Sverige är tisdbestämt. Livstid då ska människan sitta tills han/hon dör helt enkelt o inte fan ska dom ha d lyxigt i fängelset. Lägg dom pengarna på offren ist för o ge fångarna en så bra tillvaro som möjligt i fängelset. I USA kan man tom få 2 st livstiddomar på sig, tex. 100 år + 100 år. Där kan man snacka livstid.
    Livstid i Sverige är verkligen inte tidsbestämt! Vad har du fått det ifrån?
    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • lyckligmamma

Och jag skriver som en kråka ser jag

• mion
    saltabanditen skrev 2010-04-18 10:22:48 följande:
    Du vet inte heller vad jag gått igenom så uttala dig inte om det mer. Tack!Jag överdriver ungefär lika mycket som de som kräver diverse medeltida straff, frågan var berättigad i allra högsta grad vilket framgår om du hade följt mitt resonemang från början.
    Nej hur ska jag kunna det???  Men har man gjort det han har gjort så förtjänar man inte att "få gå ut o äta"   punkt slut!
  • lyckligmamma
    mion skrev 2010-04-18 13:40:20 följande:
    Nej hur ska jag kunna det???  Men har man gjort det han har gjort så förtjänar man inte att "få gå ut o äta"   punkt slut!
    vad hände rsen när han kommer ut frn fängelset och aldrig ahr varit ute normalt i det sociala samhället tror du?
  • saltabanditen
    lyckligmamma skrev 2010-04-18 13:30:29 följande:
    Vilken människosyn vissa har faktiskt. Ni har läst i en tidning. Ni vet inte vad han är för en person. Jag har också läst i tidningar. Jag tycker inte om det han ahr gjort, jag är också den som inte tror att en sån människa aldrig gör om det. Just därför är han inspärrad. Han får behandling. Ingen här vet hur hans dagar ser ut, vad som spökar i hans huvud. Han är en mycket sjuk människa. Jag kan inte hata en sjuk människa, men jag kan hata dens gärningar. Sverige är kasnkeför snälal mot sina intagna i fängelset, men Sverige är ett land med mycket moral och bra mänskliga rättigheter. De får hjälp, tänk omm de bara hade spärrats in och aldrig gå ut, försöka anpassa sig och blivit sjukare och sjukare, det är då människor blir farliga tror jag. Jag tror många tror att han fick värsta lyckdagen. Men kom ihåg att han aldrig går på permis själv. Han kommer aldrig att kunna vara själv, även om han släpps. Med den rädsla att någon slår ner honom. Vara rädd hela liet och aldrig accepterad. Det får väl li hans straff. Istället för att vara arga så får man ju hoppas på att han aldrig rör barn o mördar igen
    Jag tror att det i mångt och mycket handlar om bildningsnivå och mognad.
    Desto mindre man vet om någonting desto mer tenderar man att iklä tyckandet i känslor snarare än relevant fakta. Ju mer omogen man är som människa desto mer tenderar man att döma andra utefter sig själv som mall. 
    Observera att mognad inte har med ålder att göra, det finns mogna 15 åringar likväl som det finns medelålders som uppträder som barnrumpor.  

Om man sätter sig in i fallen eller systemet ordentligt, inte bara läser braskande rubriker och snaskigt vinklat repotage, är det svårt att bortse från bla de faktorer du nämner.
  • lyckligmamma
    saltabanditen skrev 2010-04-18 13:47:44 följande:
    Jag tror att det i mångt och mycket handlar om bildningsnivå och mognad. Desto mindre man vet om någonting desto mer tenderar man att iklä tyckandet i känslor snarare än relevant fakta. Ju mer omogen man är som människa desto mer tenderar man att döma andra utefter sig själv som mall. Observera att mognad inte har med ålder att göra, det finns mogna 15 åringar likväl som det finns medelålders som uppträder som barnrumpor.  Om man sätter sig in i fallen eller systemet ordentligt, inte bara läser braskande rubriker och snaskigt vinklat repotage, är det svårt att bortse från bla de faktorer du nämner.
    Ja jag tror att jag har varit med om så mycket saker själv, som gör att jag inte dömer. Men visst är det lätt att döma en barnamördare, det förstår jag. Men jag tycker det är fel att klaga på det svenska systemet. Det är humant. Även om strafftiden är för kort. Man får bara hjälpas åt i samhället, vanliga människor, för att försöka förhindra att saker händer. Grannar som tittar till varandras barn osv.
  • Plutteli
    saltabanditen skrev 2010-04-18 13:47:44 följande:
    Jag tror att det i mångt och mycket handlar om bildningsnivå och mognad. Desto mindre man vet om någonting desto mer tenderar man att iklä tyckandet i känslor snarare än relevant fakta. Ju mer omogen man är som människa desto mer tenderar man att döma andra utefter sig själv som mall.  Observera att mognad inte har med ålder att göra, det finns mogna 15 åringar likväl som det finns medelålders som uppträder som barnrumpor.   Om man sätter sig in i fallen eller systemet ordentligt, inte bara läser braskande rubriker och snaskigt vinklat repotage, är det svårt att bortse från bla de faktorer du nämner.
    Precis!

En sak jag funderat på också kring alla dessa som kör med "en tand för en tand" argumentet... Vad skulle hända om deras barn får en knäpp som vuxen och mördar någon eller kanske våldtar ett barn? Skulle de bara rycka på axlarna då och vända ryggen till sitt barn utan att bry sig när barnet avrättas eller våldtas i fängelset enligt den straffskala de själva velat ha för de anser den så rätt så?
Svar på tråden Anders Eklund får permission...