• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • maelgi
    Jempa77 skrev 2010-04-18 14:05:32 följande:
    Har man egna barn och kanske då en dotter ..så känner man ett sånt stort hat mot en sådan sjuk människa som Anders Eklund ,hur han kunde ta livet ifrån en liten  flicka,, våldta henne och skända hennes kropp ??????????? Den sorg  och smärta hennes mamma känner i sin själ och kropp tar aldrig slut.låt han ruttna där inne i sitt kryp hål el att de andra tar slut på honom...finns ingen förståelse el förlåtelse .....idetta fall borde dödsstraff finnas och inga permissioner ens på 10 min ute i friska luften.
    Kunde inte skrivit d bättre själv. Precis d jag försökt få fram här men inte vet jag, verkar som att folk som vanligt hänger upp sig på ordval eller nåt.
  • maelgi
    suomynonA skrev 2010-04-18 15:08:01 följande:
    Livstid är 25 år i Sverige.
    Ja d var d jag menade att jag tycker inte man ska kalla d livstid om d inte är livet ut.
  • Plutteli
    maelgi skrev 2010-04-18 15:09:40 följande:
    Kunde inte skrivit d bättre själv. Precis d jag försökt få fram här men inte vet jag, verkar som att folk som vanligt hänger upp sig på ordval eller nåt.
    Eller så är det bara så att "folk" inte håller med om att en människa någonsin kan tappa sitt människovärde och att det därför inte är etiskt försvarbart eller korrekt med dödsstraff, tortyr eller onödigt lidande för den straffade. Att berövas sin frihet räcker gott och väl.
  • maelgi
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 15:09:01 följande:
    Nej det kan man inte. Man kan få sitt livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt men livstid är i sin natur inte tidsbestämt. Och det är inte någon som helst rättighet att få sitt straff omvandlat till tidsbestämt.
    Oki tycker däremot att d är fel då att man kan få d omvandlat. Borde vara så att lagd dom ligger.
  • Plutteli
    maelgi skrev 2010-04-18 15:10:38 följande:
    Ja d var d jag menade att jag tycker inte man ska kalla d livstid om d inte är livet ut.
    Beror ju lite på hur gammal man är när man får 25 år i fängelse också. Samt som påpekats flera gånger. Livstidsstraff är vanligen inte tidsbestämda och kan därmed mycket väl bli ett straff fram till personen dör om man bedömer att denne inte kan fungera ute i samhället.
  • maelgi
    Plutteli skrev 2010-04-18 15:11:20 följande:
    Eller så är det bara så att "folk" inte håller med om att en människa någonsin kan tappa sitt människovärde och att det därför inte är etiskt försvarbart eller korrekt med dödsstraff, tortyr eller onödigt lidande för den straffade. Att berövas sin frihet räcker gott och väl.
    Nej alla får ha sin egen åsikt, inte d jag syftade på. När jag skriver min åsikt så hänger man upp sig på att jag skrev LYX i fängelse och hänvisade till att i USA är LIVSTID verkligen LIVSTID. Har aldrig syftat på att Sveriger ska ha som USA i övrigt. Bara att livstid borde vara livet ut som sagt.
  • Plutteli
    maelgi skrev 2010-04-18 15:11:24 följande:
    Oki tycker däremot att d är fel då att man kan få d omvandlat. Borde vara så att lagd dom ligger.
    Finns dett nått land där det inte finns möjligheter att få kortat straff eller benådas? Dvs. nått land som inte i övrigt har ett samhälle vi inte borde vilja ha här..
  • Blind Urmakare
    maelgi skrev 2010-04-18 15:11:24 följande:
    Det ligger i rättspraxis att alla livstidsdomar får omvandlas till tidsbestämt efter 10 år i häkte.
    Varför ska en person sitta i häkte om personen betraktas rehabiliterad?
    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Plutteli
    maelgi skrev 2010-04-18 15:13:06 följande:
    Nej alla får ha sin egen åsikt, inte d jag syftade på. När jag skriver min åsikt så hänger man upp sig på att jag skrev LYX i fängelse och hänvisade till att i USA är LIVSTID verkligen LIVSTID. Har aldrig syftat på att Sveriger ska ha som USA i övrigt. Bara att livstid borde vara livet ut som sagt.
    Att man har livstid på riktigt i USA beror också mycket på att de har så usel kriminalvård där att det inte går att släppa ut fångarna igen efter viss tid i fängelset av den enkla orsaken att de helt enkelt går och gör ett nytt grymt mord tex. bara för att få komma tillbaka in i fängelset då de är så institutionerade att de inte kan hantera livet utanför fängelset. Alt. tar de livet av sig så fort de blivit fria. Jag tycker USA är ett av de sista länder man skall se till vad gäller straff och rättsväsende.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...