• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • 5 barnsmamman

man blir bara förbanad som den. man ser ofta människor som sitter inne på permesson i norrtälje man har alltid ett extra öga på barnen och runt en.Vist dom har vårdare med sig men man vet inte vad som flyger i deras huvud.
    jag bor i roslagen och är i norrtälje minst 2 gånger i veckan..

• Blind Urmakare

Leif Axmyr har förövrigt suttit sen 1958 i svenskt häkte. Dömdes 1982 till livstid och 2006 fick han alla permissioner indragna (även de med eskort).

Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • CallGirl
    Plutteli skrev 2010-04-18 13:56:18 följande:
    Precis! En sak jag funderat på också kring alla dessa som kör med "en tand för en tand" argumentet... Vad skulle hända om deras barn får en knäpp som vuxen och mördar någon eller kanske våldtar ett barn? Skulle de bara rycka på axlarna då och vända ryggen till sitt barn utan att bry sig när barnet avrättas eller våldtas i fängelset enligt den straffskala de själva velat ha för de anser den så rätt så?
    Kanske gladeligen trycka på knappen själva, för om man är för den typen av straff så tycker jag att man måste vara beredd på att utföra straffet själv?

En paralell är ju exempevis aktiv dödshjälp där ett av argumenten emot är att läkare inte ska behöva ta livet av människor.
  • CallGirl
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 15:19:43 följande:
    Leif Axmyr har förövrigt suttit sen 1958 i svenskt häkte. Dömdes 1982 till livstid och 2006 fick han alla permissioner indragna (även de med eskort).
    Kriminalvården är ju rätt öppen med att det finns interner som aldig någonsin kommer komma ut
  • Plutteli
    CallGirl skrev 2010-04-18 15:30:46 följande:
    Kanske gladeligen trycka på knappen själva, för om man är för den typen av straff så tycker jag att man måste vara beredd på att utföra straffet själv? En paralell är ju exempevis aktiv dödshjälp där ett av argumenten emot är att läkare inte ska behöva ta livet av människor.
    Precis. Jag är för aktiv dödshjälp men då kan jag också tänka mig att vara den som stänger respiratorn eller delar ut tabletterna till den som vill avsluta sitt liv. Men att döda en människa på grund av en hemsk handling..nej det skulle jag inte fixa och jag tycker dödsstraff är sjukt.
  • Blind Urmakare
    CallGirl skrev 2010-04-18 15:31:48 följande:
    Kriminalvården är ju rätt öppen med att det finns interner som aldig någonsin kommer komma ut
    Ja men speciellt om de sitter på rättspsykiatriska-anstalten. Där finns det flera som suttit i över 40 år. De värsta fallet är han, Eriksson tror jag han heter, som suttit 58 år varav 38 år utan permission. 
  • suomynonA
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 15:11:58 följande:
    Jo max 25 år är Livstid i Sverige.
  • Blind Urmakare
    suomynonA skrev 2010-04-18 16:11:18 följande:
    Jo max 25 år är Livstid i Sverige.
    Nej, det är fel. Ge mig källa på att man enbart få sitta 25 år som livstid. Eller ge den Axmyr istället, han har suttit 51 år hittills. Han vill nog gärna veta rättspraxisen som säger att han har suttit 26 åt för mycket.
  • Blind Urmakare

Fel förresten, han har suttit 52 år och han kommer antagligen sitta hela livet med tanke på att han idag är 72 år och fortfarande inte bedöms ens i närheten av rehabiliterad.

• CallGirl

Att det finns en bild av att livstid är maximalt 25 år har kanske att göra med att vi har så få grova brottslingar som sitter längre.

Svar på tråden Anders Eklund får permission...