• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • CallGirl
    mamamamamaräng skrev 2010-04-22 23:59:39 följande:
    Problemet är att jag inte tror att samhället KAN acceptera Eklund. Det är lätt att sitta här och tycka att han ska samma chanser som andra kriminella. Men när det väl kommer till kritan tror jag inte att det är så enkelt. Skulle du själv vilja ha honom boende i ditt bostadsområde eller jobbande i närheten av det? Ponera att du har barn. Fast han ger ju sig även på vuxna kvinnor.
    Jag känner mig nog varken mer eller mindre trygg med honom i närheten oavsett om jag har barn eller inte. Skillnaden mellan honom och mina nuvarande grannar är att jag vet vad han har gjort. Jag har ingen aning om vad mina grannar är kapabla till.
  • ELMK
    CallGirl skrev 2010-04-23 08:57:10 följande:
    Jag känner mig nog varken mer eller mindre trygg med honom i närheten oavsett om jag har barn eller inte. Skillnaden mellan honom och mina nuvarande grannar är att jag vet vad han har gjort. Jag har ingen aning om vad mina grannar är kapabla till.
    jo men det är som när jag var liten, då flyttade christer petterson in som granne med mamma, hon flyttade därifrån veckan efter. även om man inte vet vad grannarna är kapabla till så är det ändå större risk att ha en dömd brottsling ute som har mördat personer. dels för samhällets skull och sedan för brottslingens skull, finns nog många som skulle vilja lägga sina händer på anders. det är alltså fara för både samhället OCH brottslingen. dömda brottslingar har det inte lätt och folk kommer alltid se ner på dem och ev vilja skada dem.
    Elias 090109, BF 100525
  • CallGirl
    ELMK skrev 2010-04-23 09:12:47 följande:
    jo men det är som när jag var liten, då flyttade christer petterson in som granne med mamma, hon flyttade därifrån veckan efter. även om man inte vet vad grannarna är kapabla till så är det ändå större risk att ha en dömd brottsling ute som har mördat personer. dels för samhällets skull och sedan för brottslingens skull, finns nog många som skulle vilja lägga sina händer på anders. det är alltså fara för både samhället OCH brottslingen. dömda brottslingar har det inte lätt och folk kommer alltid se ner på dem och ev vilja skada dem.
    Varför skulle det vara en större risk för samhället? Vad baserar du det uttalandet på?
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-23 08:51:47 följande:
    ja ett dräglit liv, men inte för lyxigt, jag kan tycka att nätet ska vara offlimit nu vet jag inte hur det är för lasermannen, men min mammas ex jobbade ibland på hall och där fick interner sitta vid nätet. nu vet jag inte alls hur det fungerar med deras hobbysar osv men jag kan tycka att personer som sitter inne kan få ha rätten att ha djur då jag är av den tron att djur kan göra underverk!
    Huruvida nätet skall vara off limit eller ej tycker jag beror på den intagne. Vissa kan säkert hantera det på ett vettigt sätt, andra inte å då ska de inte ha tillgång till internet. Många fängelser dock har faktiskt inte internet till de intagna. Djur är förbjudna eftersom det finns de som kan vara allergiska och då fungerar det inte, möjligtvis att de kan få ha fiskar tex.
    Lasermannen tror jag säkert kan få ha tillgång till internet, för hans del ser jag faktiskt inte vad faran med internet skulle vara...

För egen del anser jag att ett drägligt liv för internerna borde vara att ha ungefär vad man räknar med att en person som går på soc. ska kunna ha. Dvs möjlighet till hobbys, telefon (fast på fängelse begränsad sådan), TV och internet (samma här, på fängelse begränsad tillgång). Mat och husrum behöver vi knappast räkna eftersom de ju får sådant
  • ELMK
    CallGirl skrev 2010-04-23 09:23:45 följande:
    Varför skulle det vara en större risk för samhället? Vad baserar du det uttalandet på?
    kolla tidigare inlägg av mig så får du se att det är en hög återfallsprocent blev intagna som släpps!
    Elias 090109, BF 100525
  • Alltid
    Plutteli skrev 2010-04-23 09:32:24 följande:
    Huruvida nätet skall vara off limit eller ej tycker jag beror på den intagne. Vissa kan säkert hantera det på ett vettigt sätt, andra inte å då ska de inte ha tillgång till internet. Många fängelser dock har faktiskt inte internet till de intagna. Djur är förbjudna eftersom det finns de som kan vara allergiska och då fungerar det inte, möjligtvis att de kan få ha fiskar tex. Lasermannen tror jag säkert kan få ha tillgång till internet, för hans del ser jag faktiskt inte vad faran med internet skulle vara... För egen del anser jag att ett drägligt liv för internerna borde vara att ha ungefär vad man räknar med att en person som går på soc. ska kunna ha. Dvs möjlighet till hobbys, telefon (fast på fängelse begränsad sådan), TV och internet (samma här, på fängelse begränsad tillgång). Mat och husrum behöver vi knappast räkna eftersom de ju får sådant
    Men idag är det väl så att på alla slutna anstalter är väl internet förbjudet. Och ip-telefoni och mobiltelefoner...
  • CallGirl
    ELMK skrev 2010-04-23 14:43:25 följande:
    kolla tidigare inlägg av mig så får du se att det är en hög återfallsprocent blev intagna som släpps!
    Ja återfallsrisken ligger på 40%, men som jag tidigare påpekat är det enormt stor skillnad på vem som återfaller. Det handlar om typ av brott, ålder etc.
  • Plutteli
    Alltid skrev 2010-04-23 16:12:12 följande:
    Men idag är det väl så att på alla slutna anstalter är väl internet förbjudet. Och ip-telefoni och mobiltelefoner...
    Jo precis, på öppna anstalter kan det däremot finnas möjlihet till internet. Jag tycker dock att det kan få finnas internet även på slutna anstallter beroende på fången karaktär så att säga.
  • lillangel

Tycker de är sjukt att han får permiss och tycker de är ännu sjukare att edia har gått ut med de... kunde dom inte visa mer respekt och hänsyn till Englas familj eller??? Englas mördare behöver solbriller, låter som ett tråkigt skämt!

• ELMK
    CallGirl skrev 2010-04-23 16:20:58 följande:
    Ja återfallsrisken ligger på 40%, men som jag tidigare påpekat är det enormt stor skillnad på vem som återfaller. Det handlar om typ av brott, ålder etc.
    som du ser om du klickar på länken så finns ALL info om just ålder brott osv =D
    Elias 090109, BF 100525
  • CallGirl
    ELMK skrev 2010-04-23 17:05:53 följande:
    som du ser om du klickar på länken så finns ALL info om just ålder brott osv =D
    Jojag har läst det innan. Därför anser jag inte att man kan påstå att det är en risk för omgivningen om en före detta kriminell flyttar in i grannskapet.
  • ELMK
    CallGirl skrev 2010-04-23 17:10:39 följande:
    Jojag har läst det innan. Därför anser jag inte att man kan påstå att det är en risk för omgivningen om en före detta kriminell flyttar in i grannskapet.
    jag påstår heller inte att det bara är en risk för samhället, det är även risk för den dömda! låt oss säga att arklöv bosätter sig i småland någonstans, samhället får nys på det och djungeltrumman går helt plöttsligt finner man honom nerslagen och misshandlad.

inte ett helt otroligt senario.

vissa dömda vill man bara få sina fingrar på. vet inte hur många gånger christer p blev nerslagen osv.

och det gör att allt man har arbetat för i fängelset går i kras för varför ska han respektera ett samhälle som inte respekterar honom?!
    Elias 090109, BF 100525
  • Mälaröbo
    Plutteli skrev 2010-04-23 16:27:42 följande:
    Jo precis, på öppna anstalter kan det däremot finnas möjlihet till internet. Jag tycker dock att det kan få finnas internet även på slutna anstallter beroende på fången karaktär så att säga.
    Det är inte tillåtet på varken slutna eller öppna anstalter att ha tillgång till Internet. Vissa intagna studerar och kan, tillsammans med sin lärare, gå in på vissa plattformar med sitt skolarbete.
    De får inte inneha några som helst apparater som SKULLE KUNNA kopplas upp mot nätet, tex nyare tv-spel mm.
    Är du däremot så sjuk att du dömts till Rättspsykiatrisk vård har du fri tillgång till både internetr och telefon....
Svar på tråden Anders Eklund får permission...