• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Epeemaster
    Bam skrev 2010-04-17 19:39:04 följande:
    Jag förstår din tankegång, men att önska andra sådant lidande är horribelt! Jag vill också ha sjuka mördare bakom lås och bom, just för att andra inte ska drabbas.
    Skillnaden är att saltabanditen vill ha dem ute och "rehabiliterade" Vi kommer aldrig få en majoritet för att ha dem inlåsta om inte de som förespråkar rehab och frigång drabbas av dessa psykopater.
  • saltabanditen
    Epeemaster skrev 2010-04-17 19:45:05 följande:
    Skillnaden är att saltabanditen vill ha dem ute och "rehabiliterade" Vi kommer aldrig få en majoritet för att ha dem inlåsta om inte de som förespråkar rehab och frigång drabbas av dessa psykopater.
    Var har jag skrivit att jag "vill ha dem ute och "rehabiliterade" "?
    Peka ut detta!
  • M C

Jag tycker fångar ska ha en chans att klara sig ute i samhället när de kommer ut(är alltså för permisar), men i hans fall tycker jag inte att han öht ska få komma ut. Hans brott är så fruktasnvärt grymt att han borde sitta inlåst på psyket resten av sitt liv. Folk sitter där på livstid för mindre.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • saltabanditen
    Bam skrev 2010-04-17 19:36:02 följande:
    Jag håller med dig helt och fullt. Det inlägget kommer jag anmäla.
    Allvarligt talat så hoppas jag att inlägget lämnas öppet.

Därför att det visar på vilken nivå skribenten för sina resonemang och framförallt hur mycket empatisk förmåga denne har. Det blir bra reklam för skribentens sämre sidor.

Mitt svar var inte nådigt som visar på att vanliga medlemmar har rätt att säga ifrån när någon annan bär sig idiotiskt åt.
  • Blind Urmakare

Huruvida Eklund kan rehabiliteras eller inte återstår att se och man får väl hoppas att han kan det. Förr eller senare kommer Eklund att komma ut och då är det bättre att han kommer ut rehabiliterad och fungerande i samhället. Permissioner är en viktig del i integrationsprocessen från institutionen till samhället. 

Kriminalvården gör en del missar i sin bedömning av rymningsrisk men överlag är de ganska skickliga på att sålla de rymningsbenägna från de andra. 
    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • EllaHedwig

Det är ju helt galet att "livstidsdömda" inte ens döms till livstid för det första och ännu värre att våldsbrottslingar som Eklund himselfe får permission oavsett anledning. Mänskliga rättigheter i all ära men jag anser att lagstiftningen är grymt skev där och jag skulle jubla över en lagförändring faktiskt.

En sån förstörd människa som Eklund ska inte vara ute i friheten... även om det är övervakad permission för ett par timmar.

• Lindreas

Han kommer (eller har redan varit) ute tillsammans med uniformerade poliser och det är långt ifrån säkert att han kommer att få göra allt det som han bett om. Han ska göra en synundersökning hos en optiker, och sedan få slipade solglasögon, så det är inte bara "vanliga" solglajjer han vill ha.

• mamamamamaräng
    diamanten skrev 2010-04-17 17:20:00 följande:
    Tror du är rätt ensam om att ha ovanstående åsikter.
    saltabanditen skrev 2010-04-17 17:28:09 följande:
    Och det där inlägget slog ganska fel. Tror att du menade att vara sarkastisk, men det är svårt att få fram på rätt sätt i text.
    Nej det är kristallklart att Epeemaster är ironisk.
  • bits

Jag önskar att jag kunde vara så storsint att jag unnar honom detta. Men jag tycker att det gått för kort tid. Anders Eklund (som för övrigt sitter inne i staden där jag bor, på Norrtäljeanstalten, det kanske gör att det känns lite nära) våldtog och mördade en liten flicka, efter att hon hade dött våldtog han henne igen. För mig känns det som att det vore att spotta hennes mamma i ansiktet om han får permission så fort. Jag kan inte föreställa mig den smärta som han åsamkat sina båda offers familjer och som förföljer dem varje dag och varje natt.

För en tid sedan så var det en dokumentär om en amerikansk pojke som föll offer för pedofiler, han blev våldtagen och mördad i ett skogsområde. Jag minns inte alla detaljer men gärningsmannen var nog den vidrigaste, mest cyniske och beräknande person jag sett. Att höra hans dialog med sig själv, hur han talade, hur han hånfullt härmade hur barnen brukade skrika sluta det gör ont, det gör ont, när en skolbuss full av barn åkte förbi hans bil fantiserade han högt om vad han skulle vilja gå upp och göra med dem. I den här dokumentären sade en kvinna som hade kämpat för att han ej skulle släppas ut (för tidigare sexbrott) och som blivit konstant motarbetad p.g.a detta,  att just pedofiler är den grupp kriminella som i princip alltid får återfall, som aldrig blir riktigt friska.

• Ventress
    bits skrev 2010-04-17 21:34:08 följande:
    Jag önskar att jag kunde vara så storsint att jag unnar honom detta. Men jag tycker att det gått för kort tid. Anders Eklund (som för övrigt sitter inne i staden där jag bor, på Norrtäljeanstalten, det kanske gör att det känns lite nära) våldtog och mördade en liten flicka, efter att hon hade dött våldtog han henne igen. För mig känns det som att det vore att spotta hennes mamma i ansiktet om han får permission så fort. Jag kan inte föreställa mig den smärta som han åsamkat sina båda offers familjer och som förföljer dem varje dag och varje natt.För en tid sedan så var det en dokumentär om en amerikansk pojke som föll offer för pedofiler, han blev våldtagen och mördad i ett skogsområde. Jag minns inte alla detaljer men gärningsmannen var nog den vidrigaste, mest cyniske och beräknande person jag sett. Att höra hans dialog med sig själv, hur han talade, hur han hånfullt härmade hur barnen brukade skrika sluta det gör ont, det gör ont, när en skolbuss full av barn åkte förbi hans bil fantiserade han högt om vad han skulle vilja gå upp och göra med dem. I den här dokumentären sade en kvinna som hade kämpat för att han ej skulle släppas ut (för tidigare sexbrott) och som blivit konstant motarbetad p.g.a detta,  att just pedofiler är den grupp kriminella som i princip alltid får återfall, som aldrig blir riktigt friska.
    Känner som du - det är oerhört svårt att ha någon som helst sympati eller empati för Eklund. OK, han kanske behöver glasögon, men maten och att få gå till en bokhandel...nej, det är för tidigt (det är det nog om 100 år också).
    Ang. mänskliga rättigheter....ja, man ska kanske ha respekterat andras mänskliga rättigheter innan man kan kräva/få sådana själv. Och att få äta på restaurang är ingen mänsklig rättighet. Han kan ju beställa hemkörning...
Svar på tråden Anders Eklund får permission...