• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Blind Urmakare
    mamamamamaräng skrev 2010-04-18 00:14:33 följande:
    Njae, vet och vet. Skulle vara konstigt om en människa som är normalt funtad gör sig skyldig till sådana sjuka och oempatiska brott. Handlingarna i sig räcker för mig för att inte vilja ha en som är kapabel till sådana handlingar i samhället. Jag ifrågasätter om det ens finns proffs på området som kan sia om vad de kommer att ta sig till.
    Eklund är inte "normalt funtad" det kan vilken lekman som helst konstatera. Exakt vilken diagnos ha har (om någon) återstår att se. Att han behöver psykologisk hjälp däremot ser jag som självklar.
    Eklund kan få tidsbestämt om sakkunniga bedömer hans rehabilitering som lyckad. OM han kommer ut ligger det i allmänhetens intresse att han kommer ut rehabiliterad så att han inte skadar någon annan. Och som jag tidigare nämnt så är permissionen en viktig del i rehabiliteringen.
    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • mamamamamaräng
    Blind Urmakare skrev 2010-04-17 23:44:26 följande:
    Eklund och de andra intagna, eller monster som du så fint uttrycker dig, är i huvudsak skyddade från allmänheten eftersom de vistas i häkte. Vid de tillfällen de får permission har de eskort. Sannolikheten för att en intagen ska dra på något mordmission under en permission är förhållandevis låg så om jag var du skulle jag inte oroa mig för att Eklund är ute och köper en bok. Det stämmer förövrigt inte riktigt in på hans profil att han skulle börja mörda vilt omkring sig mitt på öppen gata.
    Nej, han skulle förmodligen invänta rätt tillfälle att sexmörda något stackars barn igen.

Och, förresten, vilken är hans profil?

Upplys mig/oss.
  • Blind Urmakare
    mamamamamaräng skrev 2010-04-18 00:23:31 följande:
    Nej, han skulle förmodligen invänta rätt tillfälle att sexmörda något stackars barn igen. Och, förresten, vilken är hans profil? Upplys mig/oss.
    Svårt med tanke på att han eskorteras.
    Utifrån det jag har fått veta om honom från människor som känt honom så är han inte smart och inte socialt begåvad. Han är inte smart nog att planera en rymning och han har inte det sociala kontaktnät som krävs för att kunna hålla sig undan. Mer än så vet jag inte om hans person eftersom jag är ganska ointresserad av just Eklund.
    Visst skulle han kunna försöka springa ifrån sina fångvaktare men jag har svårt att tro att han skulle kunna komma långt med tanke på han fysiska form.
  • danny79

Sveriges lagar är ett riktigt skämt.. Denna jävla människa ska låsas in för gott... Livstid ska betyda livstid.. får man ett straff på 14 åt ska fan me inte det vara livstid... störtlöjligt.. Släng in människan bland dom övriga fångarna så får han straff nog

• mamamamamaräng
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 00:23:02 följande:
    Eklund är inte "normalt funtad" det kan vilken lekman som helst konstatera. Exakt vilken diagnos ha har (om någon) återstår att se. Att han behöver psykologisk hjälp däremot ser jag som självklar. Eklund kan få tidsbestämt om sakkunniga bedömer hans rehabilitering som lyckad. OM han kommer ut ligger det i allmänhetens intresse att han kommer ut rehabiliterad så att han inte skadar någon annan. Och som jag tidigare nämnt så är permissionen en viktig del i rehabiliteringen.
    Ja precis, han är inte normalt funtad, och det kan vilken lekman som helst konstatera.

Han måste ha en diagnos. Människor gör inte sådant om deras sinne är friskt. Det inser du väl?

Vad skulle annars förklaringen vara?

Jag tycker att det är fel att vi inte har livstidsstraff utan möjlighet att bli frisläppt här i Sverige när det gäller brottslingar som Anders Eklund, Ulf Nilsson, Niklas Lindgren och för den delen barnamörderskan Christine Schürrer.

Och därför finns det ingen vits med permission för dessa heller.
  • mamamamamaräng
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 00:34:48 följande:
    Svårt med tanke på att han eskorteras. Utifrån det jag har fått veta om honom från människor som känt honom så är han inte smart och inte socialt begåvad. Han är inte smart nog att planera en rymning och han har inte det sociala kontaktnät som krävs för att kunna hålla sig undan. Mer än så vet jag inte om hans person eftersom jag är ganska ointresserad av just Eklund. Visst skulle han kunna försöka springa ifrån sina fångvaktare men jag har svårt att tro att han skulle kunna komma långt med tanke på han fysiska form.
    OK. Det låter som att det inte är någon större risk att ha honom på permis utifrån den informationen.

Men jag vill inte ha honom fri ute i samhället någonsin mer.
  • Blind Urmakare
    mamamamamaräng skrev 2010-04-18 00:38:56 följande:
    Ja precis, han är inte normalt funtad, och det kan vilken lekman som helst konstatera. Han måste ha en diagnos. Människor gör inte sådant om deras sinne är friskt. Det inser du väl? Vad skulle annars förklaringen vara? Jag tycker att det är fel att vi inte har livstidsstraff utan möjlighet att bli frisläppt här i Sverige när det gäller brottslingar som Anders Eklund, Ulf Nilsson, Niklas Lindgren och för den delen barnamörderskan Christine Schürrer. Och därför finns det ingen vits med permission för dessa heller.
    Livstid är livstid tills dess att straffet tidsbestämt och det är långt ifrån en rättighet att få straffet tidsbestämt. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Livstids_fängelse_i_Sverige).
    Ambitionen i Sverige är att rehabilitera (jag börjar känna mig som en hackad skiva) och även människor som Schürrer och Eklund ska få en möjlighet att kunna rehabiliteras. Dit ingår permission.
    Sinnet behöver inte vara friskt bara för att man inte har en diagnos. Han kan helt enkelt vara enormt omoralisk och sakna grundläggande spärrar. En mor som slår sitt barn behöver inte ha en diagnos bara för att hon slår sitt barn, hon kan helt enkelt vara en dålig mamma med aggressionsproblem.
    Nu är såklart Eklunds brott betydligt värre (som om jag skulle vara tvungen att säga det) men principen är det samma. Det kan vara väldigt mycket fel på en person utan att personen har en psykos eller en personlighetsstörning. Men det kan också vara så att Eklund har en diagnos, jag vet inte. Det jag dock vet är att han inte dömdes till sluten psykiatrisk vård.
  • danny79
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 00:56:54 följande:
    Livstid är livstid tills dess att straffet tidsbestämt och det är långt ifrån en rättighet att få straffet tidsbestämt. (sv.wikipedia.org/wiki/Livstids_fängelse_i_Sve...). Ambitionen i Sverige är att rehabilitera (jag börjar känna mig som en hackad skiva) och även människor som Schürrer och Eklund ska få en möjlighet att kunna rehabiliteras. Dit ingår permission. Sinnet behöver inte vara friskt bara för att man inte har en diagnos. Han kan helt enkelt vara enormt omoralisk och sakna grundläggande spärrar. En mor som slår sitt barn behöver inte ha en diagnos bara för att hon slår sitt barn, hon kan helt enkelt vara en dålig mamma med aggressionsproblem. Nu är såklart Eklunds brott betydligt värre (som om jag skulle vara tvungen att säga det) men principen är det samma. Det kan vara väldigt mycket fel på en person utan att personen har en psykos eller en personlighetsstörning. Men det kan också vara så att Eklund har en diagnos, jag vet inte. Det jag dock vet är att han inte dömdes till sluten psykiatrisk vård.
    Sverige är mjäkigt,, sveriges lagar är mjäkiga,,, Folk kommer hit för att begå brott... dom har inget alls att förlora.. kriminella anlitar utomstående för mord.. varför? åker dom dit så åker dom dit på några år i en cell med frihet, go mat, tv-spel på rummet.... Inte alls som i deras egna länder..

Ska man begå brott så ska man göra det i sverige.. här finns inga kännbara straff alls..

Kan du fejka så behöver du ens inte sitta i fänglese, får du bara vård...
  • Blind Urmakare
    danny79 skrev 2010-04-18 01:02:31 följande:
    Sverige är mjäkigt,, sveriges lagar är mjäkiga,,, Folk kommer hit för att begå brott... dom har inget alls att förlora.. kriminella anlitar utomstående för mord.. varför? åker dom dit så åker dom dit på några år i en cell med frihet, go mat, tv-spel på rummet.... Inte alls som i deras egna länder.. Ska man begå brott så ska man göra det i sverige.. här finns inga kännbara straff alls.. Kan du fejka så behöver du ens inte sitta i fänglese, får du bara vård...
    Sensationellt populistiskt uttalande. Du ser inte livstid som kännbart? Vad skulle du förespråka? Ska man begå brott är väl Norge mycket bättre, de har inte ens livstid. 
    Sedan vet jag inte hur sant det är att folk kommer hit i enbart för att begå ett brott, sitta något år i en cell och sedan livstidsutvisas. Låter för mig ganska korkat. Men du kanske har källor på det. Det skulle vara intressant och se om det finns någon brottslighetsturism till Sverige.
  • Blind Urmakare
    danny79 skrev 2010-04-18 01:02:31 följande:
    Sverige är mjäkigt,, sveriges lagar är mjäkiga,,, Folk kommer hit för att begå brott... dom har inget alls att förlora.. kriminella anlitar utomstående för mord.. varför? åker dom dit så åker dom dit på några år i en cell med frihet, go mat, tv-spel på rummet.... Inte alls som i deras egna länder.. Ska man begå brott så ska man göra det i sverige.. här finns inga kännbara straff alls.. Kan du fejka så behöver du ens inte sitta i fänglese, får du bara vård...
    Sedan är det svårt att fejka till sig en psykisk störning. Inte ens Mijalio Mijailovic dömdes till sluten vård.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...