• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • Celia03

Jag och min man får ut 16 000:- varje månad, detta inklusive barnbidrag. Vi har två barn och en boendekostnad på 6 200:-, exklusive driftkostnader. Men vi klarar oss... Så NEJ, 25 000 för EN person är inte lite...

• Celia03

Alltså 16 000 tillsammans om det inte framgick

• Tuffen

34 000 kr kan vara ganska lite, beroende på utbildning och vad man har för utgifter. Om man bor i en stad där ett vanligt hus kostar 2,5 miljoner eller i ett samhälle där en villa kostar 500 000 kr, det är en JÄKLA skillnad....

• Sofali

Tjänar man 34.000 är man ingen låginkomsttagare, och då kan det väl knappast räknas som lite?

• Themis

Tuffen: Genomsnittspriset för en standardvilla i Sverige är nu strax över 2 miljoner. Så om man inte bor i t.ex. Västernorrland så är det högst realistiskt att huset kostar 2 miljoner. Ville bara få med det i diskussionen...

• natural

om man tjänar 34k brutto så fick jag det till 23780 netto, räknade jag fel?

• Fidelis ad urnam
    natural skrev 2010-04-18 15:51:20 följande:
    om man tjänar 34k brutto så fick jag det till 23780 netto, räknade jag fel?
    Inte vet jag hur du har räknat, jag utgift efter en skattetabell på skatteverkets hemsida, skattetabell 33 (för att jag kände för att ta just den tabellen) och då blev det 24 502 kr efter skatt.
  • cocos87

Om man tycker 34.000kr är lite så ser man nog inte det rätta värdet på pengar!

Nathalie 090607, BF 101029
  • jumpdog

Nej, det är inte lite pengar. Men det är kanske svårt att klara sig hur många som helst hur länge som helst på den lönen.

• Limpan1234
    Cloud Berry skrev 2010-04-18 09:44:32 följande:
    Att läsa på univesitet leder ju automatisk inte till en hög lön och verkligen inte i det summor du nämner, det finns väldigt många utbildningar och de du nyss nämnde är de som ger högst lön. Det är naivt att tro att alla som går på universitet får 40-60.000 i månaden, väldigt naivt. Majoriteten snittar vid 27.000-30.000:-
    Jag har inte skrivit att alla som går på universitetet får en hög lön. Jag skrev att utifrån min referensram är 34 000 en normal lön, men det beror ju såklart på vad man har studerat, var man bor och hur länge man har jobbat efter examen (som jag också skrev). Alla andra i tråden har svarat utifrån sin subjektiva uppfattning och så även jag. Är man ute efter ett objektivt svar, dvs huruvida 34 000 är mer eller mindre än genomsnittet är det ju bara att kolla på SCB, men då är ju tråden ointressant.
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?