• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • uniMog

Men nu börjar folk blanda netto och bruttolöner.... vilket pratar vi om?

I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • Fidelis ad urnam
    Pejgan skrev 2010-04-18 09:48:42 följande:
    Men nu börjar folk blanda netto och bruttolöner.... vilket pratar vi om?
    Uppdaterade trådstarten.
  • Cloud Berry

När man pratar löner så pratar man väl alltid i brutto om man inte förtydligar att det är efter skatt.?

• Lavish

Nej men det beror ju alldeles på. Om man har en viss utbildning, en viss tjänst, och jobbat där länge kan det vara jättelite. Beror ju på vilka utgifter man dragit på sig. Men det är väl något över vad svennebananen tjänar i snitt?

• uniMog

Ok 34 000 brutto är klart hanterbart att leva på som familj om man inte drar på sig dyra utgifter. Jag klarar ett dyrt boende och 2 barn på något högre bruttolön (men jäkligt hög kommunalskatt...)

Tycker inte det är vare sig mycket eller lite. Det är en bra lön men inga fantasisummor.

• uniMog
    Cloud Berry skrev 2010-04-18 09:57:56 följande:
    När man pratar löner så pratar man väl alltid i brutto om man inte förtydligar att det är efter skatt.?
    Ja jag tycker också det men det var så många som pratade "att leva på"
  • emmsan123

Jag tycker inte att det är lite, men inte heller jättemycket! Jag är högskoleutbildad, arbetar som förskollärare och fick 25000:- i ingångslön. Det är en rätt bra lön i mitt yrke.

Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • Anna Paulita

Det beror väl på vilket jobb man har, tänker jag. Skulle jag få 34 000 på mitt första jobb efter min utbildning skulle jag vara världens gladaste. :D Men skulle min man bli erbjuden 34 000 på sitt nästa jobb skulle han inte bli nöjd då den då ligger en hel del under hans nuvarande lön.

Jag har läst tråden du skriver om i TS och det paret skulle ju uppenbarligen klara sig på hans lön och studiebidrag samt bb, så om 34 000 då är mycket eller lite känns ju oviktigt, i deras fall räcker det ju gott och väl.

Min man tjänar som sagt en hel del mer, och vi skulle inte klara oss på hans lön, studiebidrag och bb när jag pluggar. Det har ju som sagt med utgifterna att göra.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Fidelis ad urnam
    Anna Paulita skrev 2010-04-18 10:06:32 följande:
    Det beror väl på vilket jobb man har, tänker jag. Skulle jag få 34 000 på mitt första jobb efter min utbildning skulle jag vara världens gladaste. :D Men skulle min man bli erbjuden 34 000 på sitt nästa jobb skulle han inte bli nöjd då den då ligger en hel del under hans nuvarande lön. Jag har läst tråden du skriver om i TS och det paret skulle ju uppenbarligen klara sig på hans lön och studiebidrag samt bb, så om 34 000 då är mycket eller lite känns ju oviktigt, i deras fall räcker det ju gott och väl. Min man tjänar som sagt en hel del mer, och vi skulle inte klara oss på hans lön, studiebidrag och bb när jag pluggar. Det har ju som sagt med utgifterna att göra.
    Jag är fullt medveten om att de i just den tråden skulle klara sig två personer på den lönen, men det är några som har skrivit saker i stil med "han har inte direkt en bra lön" och inte syftat till för dem båda att leva på utan enbart syftat till hans lön.
    Därför jag blev nyfiken.
  • Anna Paulita
    Fidelis ad urnam skrev 2010-04-18 10:11:39 följande:
    Jag är fullt medveten om att de i just den tråden skulle klara sig två personer på den lönen, men det är några som har skrivit saker i stil med "han har inte direkt en bra lön" och inte syftat till för dem båda att leva på utan enbart syftat till hans lön.Därför jag blev nyfiken.
    Jag tycker att de resonerer märkligt, jag är helt med på din linje. Var bar atvugen att lägga in lite egna åsikter också. :P ;)
    Jag vägrar bara vara mamma...
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?