• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • rosenknopp09

34,000=25,000 är ju riktigt bra!!
    det är mkt mer vad jag och min man lever på han jobbar och jag är tillfälligt arblös.
    Så jag tycker det är en jättebra lön!

• Menhir
    Aint Your Fairytale skrev 2010-04-19 09:00:40 följande:
    Nej, 34.000:- före skatt är en väldigt bra lön. Så att undra om man inte klarar sig på den lönen känns lite som ett hån mot oss andra som har liten lön eller som jag, ingen inkomst alls och en sambo som tjänar betydligt mindre än 34.000:-!
    Varför är det ett hån?

Vi levde, när barnen var små, långt under existensminimum eftersom vi pluggade båda två (och pga lite annat).

Numer skulle vi inte "klara" oss på 34.000 ens om vi tjänade det båda två. Givetvis, om vi letade lågpris, skippade klädinköp och resor, sålde bilarna etc men inte om vi lever det liv vill leva och som vi har kämpat för att kunna leva.

Jag tycker att min lön för tillfället är låg, den ligger på ca 30.000 + resor men det är ju för att jag jämför med vad jag tjänat tidigare - och kommer att tjäna om 2 år när utbildningen är klar. Inte för att jag vill håna någon.

Vi har kämpat för att komma dit vi är idag och det skäms jag itne för ett dugg.
  • uniMog
    Aint Your Fairytale skrev 2010-04-19 09:17:48 följande:
    Nog klarar man sig på den inkomsten, ingen har väl jättemycket i utgifter, eller?! Man får väl vara lite realisk. Jag tycker de ska vara glada för att de har inkomst över huvud taget.
    Jag är fullt realistisk. Jag har en liknande inkomst och det är tufft att få det att gå runt. Ja, det beror självklart på att jag valt det boende jag valt och att jag anser mig behöva bil men det är inte direkt så att jag kan gödsla pengar bara för att jag har en bra inkomst.

Självklart är jag tacksam för min inkomst, hade jag varit tex undersköterska hade jag inte kunnat ta beslutet att leva ensamstående. Men varför ska någon annan ta det personligt att jag inte tycker att jag har gott om pengar? Det är väl inte deras problem? Jag blir ju inte provocerad av att andra anser sig klara sig på mycket mindre.
    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • hannamiller

Mycke nja, det beror på vad man jobbar med och hur man bor, vart man bor sånt..
    För mig skulle det vara mycke, men för min man skulle det vara lite..  Men det beror på jobben vi har..

• Cakemaker

Nu har jag inte läst alla svar men jag är för tillfället föräldraledig och min sambo studerar. Vi har en inkomst på runt 7900(föräldrapenning)+1050(barnbidrag)+8550(studiebidrag/lån varje månad. Vi klarar oss men det skulle ju inte vara helt fel med lite emr pengar varje månad. Så hade nån av oss tjänat 25000 efter skatt hade den som pluggat inte behövt ta något lån! :)

• Filuren83

Det är inte en dålig lön men att leva två på den är en helt annan femma. Vi hade klarat det då vi har ganska låga kostnader överlag men står man med ett huslån och vilka utgifter man nu kan tänkas ha, då är det inte mycket.

• Lisa1976

det beror väl på vad man arbetar som!
    En städerska som tjänar 34000 anser jag högt
    Stadsministern som tjänar 34000 anser jag lågt

Det passar väl en mellanchef skulle jag vilja säga. 

• Matillin

Är 34 000 låg lön -nej
    Är 34 000 lite pengar om det är enda inkomsten man har - ja det kan det vara

• Matillin

34 000 blir väl efter skatt ungefär 25 000?

Det är inte speciellt mycket om man har ett hus några barn bil osv.
    Vi kommer bli studenter båda 2 i höst och kommer väl ha ut ungefär 20 000 från cns + barnbidrag på 2000 ?
    Det är vääldigt lite pengar men vi kommer nog nalla lite av besparingarna dom åren vi pluggar eftersom vi inte har vare sig lust att flytta från huset eller leva på knäckebröd och soppa i 3 år

• Förälskad

Normalt tycker jag. Det fanns bara två svarsalternativ så jag tänker inte rösta eftersom jag varken tycker ja eller nej.

• Jessis

Min man tjänar (inklusiver bonus) omkring 36 000 före skatt och nej - Jag tycker inte det är lågt.... Det ÄR lägre än snittet för hans utbildning och yrkesgrupp men i norra delen av landet ligger man ungefär 5000 lägre än vad han skulle få i ex Stockholm/Göteborg/Malmö....

Men jag jämför med hur han tjänat förr, med vad jag tjänar då jag jobbar och även med vad jag kommer få då jag är klar med min utbildning.... Och ja - Då tycker jag det är bra...

(Men allt kan väl bli bättre.. Så är det ju alltid.. )

• ääni
    Pejgan skrev 2010-04-19 09:24:26 följande:
    Jag är fullt realistisk. Jag har en liknande inkomst och det är tufft att få det att gå runt. Ja, det beror självklart på att jag valt det boende jag valt och att jag anser mig behöva bil men det är inte direkt så att jag kan gödsla pengar bara för att jag har en bra inkomst. Självklart är jag tacksam för min inkomst, hade jag varit tex undersköterska hade jag inte kunnat ta beslutet att leva ensamstående. Men varför ska någon annan ta det personligt att jag inte tycker att jag har gott om pengar? Det är väl inte deras problem? Jag blir ju inte provocerad av att andra anser sig klara sig på mycket mindre.
    Fast man klarar sig ju på mindre för att man är mer eller mindre tvingad till det. Skulle inte du göra det? Även som ensamstående. Det finns alltid materiella ting som man saknar men om man är låginkomsttagare eller medelinkomsttagare så saknar man mer än du gör om man nu värdesätter saker, resor, bil, boende, ekonomisk självständighet etc. Eller?
  • ääni
    Jessis skrev 2010-04-19 17:52:04 följande:
    Min man tjänar (inklusiver bonus) omkring 36 000 före skatt och nej - Jag tycker inte det är lågt.... Det ÄR lägre än snittet för hans utbildning och yrkesgrupp men i norra delen av landet ligger man ungefär 5000 lägre än vad han skulle få i ex Stockholm/Göteborg/Malmö.... Men jag jämför med hur han tjänat förr, med vad jag tjänar då jag jobbar och även med vad jag kommer få då jag är klar med min utbildning.... Och ja - Då tycker jag det är bra... (Men allt kan väl bli bättre.. Så är det ju alltid.. )
    Detta är intressant. 34 000 är inte lika mycket värt i Stockholm som i en byhåla. Jag önskar att jag ville bo i en byhåla för jag hade fått så mycket mer för pengarna i form av t ex boende (och med min utbildning dessutom högre lön) men jag hör helt enkelt inte hemma där...
  • Jessis
    ääni skrev 2010-04-19 18:11:01 följande:
    Detta är intressant. 34 000 är inte lika mycket värt i Stockholm som i en byhåla. Jag önskar att jag ville bo i en byhåla för jag hade fått så mycket mer för pengarna i form av t ex boende (och med min utbildning dessutom högre lön) men jag hör helt enkelt inte hemma där...
    Nej, jag vet att det inte är värt lika mycket och även om jag inte håller med om att Luleå (där jag bor) är en byhåla med sina 73000 invånare så är jag samtidigt tacksam att jag bor där jag bor där jag får mer hus för pengarna och där maten till viss del inte är lika dyr... Vi får helt enkelt mer i plånboken kvar då räkningarna är betalda än vad vi fått om vi bott i Stockholm...

Sen att jag mer än gärna skulle byta till att bo i Stockholm (jag här egentligen inte hemma här uppe fast jag bott här i snart 29 år) är ju en helt ennan femma... Men det förutsatter att lönen skulle öka och att vi skulle finna ett bra boende... Så det där förblir en dröm och tills dess åker jag ner och hälsar på istället, det får duga...
  • ääni
    Jessis skrev 2010-04-19 18:15:51 följande:
    Nej, jag vet att det inte är värt lika mycket och även om jag inte håller med om att Luleå (där jag bor) är en byhåla med sina 73000 invånare så är jag samtidigt tacksam att jag bor där jag bor där jag får mer hus för pengarna och där maten till viss del inte är lika dyr... Vi får helt enkelt mer i plånboken kvar då räkningarna är betalda än vad vi fått om vi bott i Stockholm... Sen att jag mer än gärna skulle byta till att bo i Stockholm (jag här egentligen inte hemma här uppe fast jag bott här i snart 29 år) är ju en helt ennan femma... Men det förutsatter att lönen skulle öka och att vi skulle finna ett bra boende... Så det där förblir en dröm och tills dess åker jag ner och hälsar på istället, det får duga...
    Jag skulle inte kalla Luleå för byhåla heller. Drog det bara till sin extrem!
    För mig är det tyvärr lägre lön och mycket större utgifter som gäller i Stockholmsområdet men vad betalar man inte för Stockholm...
  • uniMog
    ääni skrev 2010-04-19 18:08:06 följande:
    Fast man klarar sig ju på mindre för att man är mer eller mindre tvingad till det. Skulle inte du göra det? Även som ensamstående. Det finns alltid materiella ting som man saknar men om man är låginkomsttagare eller medelinkomsttagare så saknar man mer än du gör om man nu värdesätter saker, resor, bil, boende, ekonomisk självständighet etc. Eller?
    absolut, jag skulle kunna köpa en nergången lägenhet, bo trängre, ha tur och få tag på en hyreslägenhet som inte kostar lika mycket eller ge upp barnen och flytta till ett billigare område. Det är boendet som är min stora utgift.

Klart man skulle överleva.
    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?