• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • CeeJay

Nej jag tycker inte det är lite pengar. Men allt är ju relativt, min familj skulle inte klara samma "standard" med EN lön på den nivån. Vi har ca 55.000 kr brutto i lön tillsammans.

Men jag tror absolut att man kan leva på den lönen enbart, allt beror ju på hur mycket utgifter man har.

• Anova
    Fidelis ad urnam skrev 2010-04-17 18:00:11 följande:
    Min man är ekonom och han tjänar strax över 35 000 kr.I hans bekantskapskrets är han den som tjänar mest.Han har fyra kompisar som han pluggade ihop med och den som har högst lön under min man har 31 000kr. Efter honom ligger de övriga på 25 000kr +- någon tusenlapp.Dessa fyra män är alla civilekonomer och de har alla jobbat sedan 2005.De bor alla i Örsköldsvik/Sundsvallstraketerna.Sedan har jag en kompis vart brors tjej har fått ett jobb som förskollärare på Lidingö i Sthlm och hon gick in på 27 000kr.
    Där  sa du något.. Lönerna i mindre städer är betydligt lägre än vad de är i de större. I Övik kan du sökert få jobb som civilekonom och tjäna mindre än 20 000.
  • Helene OSV

Det är ju mer än vad vi får in tillsammans! (och vi har ändå klarat att leva på en lön periodvis)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Muppmamma
    Sencha skrev 2010-04-17 17:37:34 följande:
    Jag som akademiker tycker det är en hög lön
    Jag med...
  • gryning2

För oss är det jättemycket och vi skulle kunna leva på enbart den lönen. Som det är nu får vi ut ca 20 000 med barnbidraget tillsammans efter skatt och det lever vi på....

• Themis

Det beror väl på i vilken stad man bor, om man har barn, husdjur och femtiåtta andra saker man ska betala för?

Jag tror det går utmärkt att leva på den lönen om man kan anpassa sina övriga utgifter efter situationen.

• Dixie

En bra lön - men om man ska kunna leva 2 på den beror ju på hur stora utgifter man har.......

• Cloud Berry

Nästa jobb så ska jag tjäna minst 26.000 så där går min gräns på att vara nöjd så jo 34 000 är mer än bra.

• La Lola

Tycker man att det är lite så....ja, inte vet jag men de lever i en annan värld än mig iaf!

Skulle jag jobba heltid skulle jag få ut ca 10 tusen efter skatt.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?