• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • Limael

haha fan vad sjukt, herregud vi klara oss på min sambos 15000 efter skatt + mitt studiebidrag på 2400 + aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen på ca 3000, alltså har vi 21000 varje månad och räkningar på ca 7000. - Mat.

• Thursday
    Fidelis ad urnam skrev 2010-04-18 10:11:39 följande:
    Jag är fullt medveten om att de i just den tråden skulle klara sig två personer på den lönen, men det är några som har skrivit saker i stil med "han har inte direkt en bra lön" och inte syftat till för dem båda att leva på utan enbart syftat till hans lön. Därför jag blev nyfiken.
    Det är inte lite, men jag hade varit rätt missnöjd med den lönen för egen del. Allt är relativt.
  • Fidelis ad urnam
    Thursday skrev 2010-04-18 18:10:47 följande:
    Det är inte lite, men jag hade varit rätt missnöjd med den lönen för egen del. Allt är relativt.
    Att du inte skulle vara nöjd är inte likställt med att summan är liten, eller hur?
  • Meria

Nej verkligen inte. Jag är glad om jag får en lön på 21 000:- efter 5 års studier... DET är rätt lite i lön efter att ha pluggat så förbaskat länge. Men samtidigt tycker jag inte det är en dålig lön om man bara tänker på pengarna, vi kommer leva gott på dem.

♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • anne h
    Fidelis ad urnam skrev 2010-04-17 17:22:21 följande:
    När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån. I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera. Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån. Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv. Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54 Nu pratar vi bruttolön. 34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto. Brutto = Innan skatt Netto = Efter skatt TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54 Nu pratar vi bruttolön. 34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto. Brutto = Innan skatt Netto = Efter skatt
    Om det är lite? Beror ju helt på vad det är för arbete. Hur mycket ansvar man har. osv..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • LyckligtSlut

Nej, jag tycker INTE det är lite, trots att vi tillsammans har en halv miljon kvar i studieskulder. Folk brukar gilla att påpeka hur mycket de studerat innan de lärt sig uppskatta pengar.

Men beror helt på vilket jobb det är och vad de andra kollegorna får såklart.

• anne h

21.ooo efter 5 års studier? Varför accepterar man en så låg lön? Man har ju en hög utbildning då (förutsätter att det inte är inkl gymnasiestudier nu, såklart)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Meria
    anne h skrev 2010-04-18 18:53:39 följande:
    21.ooo efter 5 års studier? Varför accepterar man en så låg lön? Man har ju en hög utbildning då (förutsätter att det inte är inkl gymnasiestudier nu, såklart)
    Det är där ingångslönen för lärare ligger i vår kommun. Och ja, självklart exklusive gymnasiestudier. Jag hoppas smått på jobb på en friskola, där ligger lönerna högre..
    ♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • MrsMia
    Jag siktar på att bli barnmorska, min utbildning tar 5 år. Tyvärr tror jag inte man tjänar så väldigt mycket, iallafall inte som nyutexaminerad. Kanske 24000 brutto, men det beror ju på vilken ort man är.
    Jag har valt den här utbildningen för det är vad jag brinner för, allt handlar inte om lönen. Kanske tjänar min man tillräckligt, eller så har vi låga omkostnader - alla prioriterar vi olika.
  • Fidelis ad urnam
    Man kanske inte är pengakåt utan vill arbeta med någonting man brinner för.
    Bara en tanke.
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?