• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • AstraTrillian
    Fidelis ad urnam skrev 2010-04-18 22:17:12 följande:
    En jobbarkompis till min man blev sektionschef i Stockholm, på skatteverket, och han fick en ingångslön på 34 000kr. Denna kille har jobbar många år, fyra av dessa på skatteverket, och är civilekonom. Det är absolut inte höga löner bara för att man bor i Stockholm.
    Nope, bara svindyrt att leva så vi blir lite fattigare i slutändan
  • Limpan1234
    Minimax skrev 2010-04-18 21:50:35 följande:
    Jag tycker inte att 34 000 kr är lite i lön och jag är övertygad över att en familj kan leva bra på endast den inkomsten. Men generellt är det svårt att säga om en lön är bra eller inte. Det beror ju på vad man har för bakgrund, utbildning, erfarenhet och var i sin karriär man befinner sig.
    Håller med dig, det beror på många saker :)
  • Fidelis ad urnam
    AstraTrillian skrev 2010-04-18 22:19:57 följande:
    Nope, bara svindyrt att leva så vi blir lite fattigare i slutändan
    Stackare

På skatteverket verkar de ha liknande ingångslöner för samma tjäner oavsett vart det är som det verkar.
    Min man fick en tjänst som sektionschef i Sundsvall, vi är på väg att flytta dit, och han fick 35 000kr i ingångslön.
    Hans kollega i Sundsvall, som har varit VD på ett stort företag men vantrivdes och valde att gå ner i lön för ett jobb på skatteverket som sektionschef, fick 37 000kr i ingångslön och hon är mycket äldre och erfaren än min man.

En annan kollega till min man, på kontoret i Karlstad, fick 34 000kr i ingångslön.
  • Primrose
    Fidelis ad urnam skrev 2010-04-18 22:17:12 följande:
    En jobbarkompis till min man blev sektionschef i Stockholm, på skatteverket, och han fick en ingångslön på 34 000kr. Denna kille har jobbar många år, fyra av dessa på skatteverket, och är civilekonom. Det är absolut inte höga löner bara för att man bor i Stockholm.
    Ännu ett bevis på att vi Stockholmare inte tjänar så mycket mer än andra. Levnadskostnaderna är dock oftast högre, inte minst för boendet.
  • Gladabarnensmamma

Har inte last hela traden - men vadda... det beror ju pa vad man gor. Putsar man skor eller ar hjarnkirurg sa blir det ju en viss skillnad. Jobbar man privat / genom staten sa har man ju helt olika risker: en som jobbar privat pa en liten firma riskerar att mista jobbet utan ngn riktig kompensation, jobbar man kommunalt behover man inte ens engagera sig i lonesattningen - det ar avklarat via facket osv. osv. Sen det dar med plugg... man kan ju plugga nagot mystiskt historiskt, udda amne, doktorera och sen jobba pa museum = inte hog lon. Eller sa pluggar man nagot man vet ar eftertraktat & ger en anstallning av foretag som kan betala (tandlakare, advokat). Sa plugg ar ingen garanti, men en mojlighet som jag ser det.

• Aint Your Fairytale

Nej, 34.000:- före skatt är en väldigt bra lön.

Så att undra om man inte klarar sig på den lönen känns lite som ett hån mot oss andra som har liten lön eller som jag, ingen inkomst alls och en sambo som tjänar betydligt mindre än 34.000:-!

• Jasis

24.000:- efter skatt kan räcka för två men det beror helt på vilket liv man lever. Jag Får ut ca 21.000:- efter skatt och min sambo med. Vi lever ganska gott men skulle nog få dra ner på väldigt mycket om vi skulle kunna leva på bara en lön.

Har man bra inkomster har man utgifter därefter.

Men man kan gott lära sig att vara sparsam och kanske spara en hel del innan man ska plugga så slipper man ju lån istället. Eller välja att studera på halvfart så man kan arbeta 50% under studietiden.

• Lillsnufflan

Tja, det är ju en bra bit över medellönen i Sverige som ligger krin 25 000/månad. Min och min mans samlade inkomst kommer ju knappt upp i den summan....

• uniMog
    Aint Your Fairytale skrev 2010-04-19 09:00:40 följande:
    Nej, 34.000:- före skatt är en väldigt bra lön. Så att undra om man inte klarar sig på den lönen känns lite som ett hån mot oss andra som har liten lön eller som jag, ingen inkomst alls och en sambo som tjänar betydligt mindre än 34.000:-!
    Men varför tar du detsom ett hån? Varför tar du det personligt att någon annan familj har andra omkostnader än du?
    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • Aint Your Fairytale
    Pejgan skrev 2010-04-19 09:12:16 följande:
    Men varför tar du detsom ett hån? Varför tar du det personligt att någon annan familj har andra omkostnader än du?
    Nog klarar man sig på den inkomsten, ingen har väl jättemycket i utgifter, eller?! Man får väl vara lite realisk.

Jag tycker de ska vara glada för att de har inkomst över huvud taget.
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?