• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • Thursday
    Fidelis ad urnam skrev 2010-04-18 18:26:32 följande:
    Att du inte skulle vara nöjd är inte likställt med att summan är liten, eller hur?
    Min poäng var att det kanske beror på vilken utgångspunkt man har när man svarar en viss sak. För det jobbet jag gör så är summan liten, jo. Men som lön i astörsta allmänhet i snitt över riket så är det inte lite. 34 000 kr för en bil är rätt lite, medan samma summa för en handväska inte alls är lite. Och så vidare i all oändlighet.
  • ääni
    anne h skrev 2010-04-18 18:53:39 följande:
    21.ooo efter 5 års studier? Varför accepterar man en så låg lön? Man har ju en hög utbildning då (förutsätter att det inte är inkl gymnasiestudier nu, såklart)
    Är det verkligen så att man förtjänar hög lön för att man pluggat?
    När det gäller huvudfrågan så skulle jag inte säga att 34 000 är lite generellt sett. Det är mer än vad de flesta har och man får mycket för de pengarna (eller för 25 000 efter skatt). Men inom vissa yrken kan det naturligtvis vara lite jämfört med andra inom det eller liknande yrken eller i förhållande till kompetens och ansvar. Jag hoppas på att komma upp i 34 000 efter fem års universitetsstudier, några års arbetslivserfarenhet och hårt arbete. Men ingångslönen är sämre...
  • anne h
    Fidelis ad urnam skrev 2010-04-18 19:05:04 följande:
    Man kanske inte är pengakåt utan vill arbeta med någonting man brinner för. Bara en tanke.
    man kan få både och, varför välja...?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • ääni
    anne h skrev 2010-04-18 19:38:43 följande:
    man kan få både och, varför välja...?
    Det beror ju på vilka sysselsättningar man har passion för.
  • anne h
    ääni skrev 2010-04-18 19:05:48 följande:
    Äh, gick inte att citera dig.. men svarar iaf..
    Ja, jag tycker att den som studerat 5 år ska ha en högre lön, känns dumt när den som studerat 5 år på universitet har 10' mindre än det jag får varje månad, jag som inte har annat än 25 år gamla gymnasiestudier som är totalt orelevanta i dag..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • ääni
    anne h skrev 2010-04-18 19:44:10 följande:
    Jag kan inte heller citera. Hatar FLs citatfunktion!
    Jag vet att många tänker som du och jag läser själv en femårig utbildning på universitetet och planerar att läsa ännu mer parallellt med jobbet sedan men jag tycker inte det är självklart att jag ska tjäna mer. Jag är inte helt klar i huvudet för tillfället men vad är anledningen?
  • Lottalainen

Tycker definitivt inte att 34000:- är lite...Men sen beror det ju på vad man har för utgifter..har man en ny villa på åtskillilga miljoner, nya bilar mm så kanske inte pengarna räcker till...Men vi skulle lätt klara oss eftersom vi inte har så höga utgifter...skulle aldrig sätta mej i en sån sits att jag skulle anse att 34000:- är lite...Hua...

• Minimax

Jag tycker inte att 34 000 kr är lite i lön och jag är övertygad över att en familj kan leva bra på endast den inkomsten.

Men generellt är det svårt att säga om en lön är bra eller inte. Det beror ju på vad man har för bakgrund, utbildning, erfarenhet och var i sin karriär man befinner sig.

• Primrose
    Cloud Berry skrev 2010-04-18 01:07:01 följande:
    Vad jobbar man som då om det ses som en normal lön?
    Ja, precis. 34 000 i månaden är inte vad de flesta Stockholmare tjänar. Lärare, butiksbiträden, receptionister, sjuksköterskor, bibliotekarier, busschaufförer, försäkringstjänstemän, skådespelare mm. listan är lång på yrkesgrupper där man, vanligen, inte tjänar över 30 000 (ibland under 20 000) - inte ens i Stockholm.
  • Fidelis ad urnam
    Primrose skrev 2010-04-18 22:09:52 följande:
    Ja, precis. 34 000 i månaden är inte vad de flesta Stockholmare tjänar. Lärare, butiksbiträden, receptionister, sjuksköterskor, bibliotekarier, busschaufförer, försäkringstjänstemän, skådespelare mm. listan är lång på yrkesgrupper där man, vanligen, inte tjänar över 30 000 (ibland under 20 000) - inte ens i Stockholm.
    En jobbarkompis till min man blev sektionschef i Stockholm, på skatteverket, och han fick en ingångslön på 34 000kr.
    Denna kille har jobbar många år, fyra av dessa på skatteverket, och är civilekonom.
    Det är absolut inte höga löner bara för att man bor i Stockholm.
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?