• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • alvaereva

Jo jag tycker det är en bra lön.
    Det är väl vad min man kommer ha i ingångslön sen när han är färdig. Själv kommer min ingångslön hanma på ca 25 000. Så visst är det mycket tycker jag, som slavat inom vården för 103kr i timmen, dag som natt som högtid...

• Gladskit

För mig är 34000kr en bra lön. Men frågan är ju egentligen vad de har skaffat sig för standard och om det utifrån den kan klara av att hon studerar och inte tar ut något bidrag. Det går ju inte att svara på utan att veta hur ekonomin ser ut i övrigt!

• minimou

Jag tycker det är en bra lön. Min sambo tjänar ungefär så mycket som snickare. Själv har jag jättelåg fp. Vi lever snålt och spar en del varje månad.

• April Mamma

34 tkr är inte dåligt.....sen beror det ju på vad det är för arbete så klart...

• Pythia

Egentligen är det ju inte lönen som styr så mycket om man går runt eller inte utan snarare vilka utgifter man har. Om man bor i stockholm och har ett huslån på 4-5Mkr så går man förstås inte runt på 35.000kr. Men har man ett kapital sparat och ett billigt boende så går det ju bra.

Det går inte att jämföra vad en ekonom i Sundsvall tjänar och vad en ekonom i Stockholm tjänar eftersom förutsättningarna är så olika.

34.000kr är en bra lön. Men i Stockholmstrakten är du nog inte nöjd med den lönen om du har ett ekonom/IT-jobb eller ett chefsjobb

• wow

Jag tycker det är en bra lön men det är ju inte mycket om man ska försörja en hel familj på enbart den lönen. Om man lägger ihop min och min mans lön så tjänar vi mellan 38-40000 totalt i månaden och det blir inte mycket över då...

• April Mamma
    wow skrev 2010-04-17 20:47:00 följande:
    Jag tycker det är en bra lön men det är ju inte mycket om man ska försörja en hel familj på enbart den lönen. Om man lägger ihop min och min mans lön så tjänar vi mellan 38-40000 totalt i månaden och det blir inte mycket över då...
    Men då måste ni har många utgifter eller?
  • Ari Gold

Det är en ganska bra lön tycker jag, särskilt om man inte har några särskilt ansträngande arbetsvilkor (förväntas jobba massor av övertid och vara tillgänglig på fritiden etc).

Min sambo tjänar närmare 40' och om jag studerade tror jag absolut att vi skulle försöka klara oss utan studielån. Man får ju en bidragsdel också.

Vi har hus och barn men inte så jättestora utgifter.

I Stockholm är det väl mer av en normal-lön kanske men vi bor inte där och har inte stockholms-utgifter för boende osv.

• Bjornis

Det är ungefär vad vi får ut tillsammans och vi kan spara en rejäl slant varje månad och ändå leva väldigt bekvämt. Hade varit gött om maken fick ut det själv. Då hade jag kunnat va hemmafru! Hehe.

Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?