• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • Lonlely Wolf

Jag skulle känna mig RIK om jag hade 34 tusen i månaden, e man ensam och arbetslös (dock inte av egen vilja arbetslös) så kommer man inte ens i närheten av såna summor för att få in den summan tar de för mig 5 månader.

• Primrose
    Ari Gold skrev 2010-04-17 21:20:08 följande:
     I Stockholm är det väl mer av en normal-lön kanske men vi bor inte där och har inte stockholms-utgifter för boende osv.
    Nej, 34 000 är inte en normallön i Stockholm. Många som bor i Stockholm tjänar betydligt mindre än så.
  • En glad tjej

Det är en jättebra lön men vi hade inte klarat oss på 34 000 kr i månaden. Jag och mannen tjänar 52 000 tillsammans varje månad. Och vi är definitivt inte rika.

• Limpan1234

Det beror ju även på hur länge man har jobbat och vad man har för utbildning. Jag tycker att 34 000 är en högst normal lön om man bor i Stockholm, är runt 30 år och har pluggat + jobbat ett par år.

• tjej87

Det är ingen liten lön men inte någon jättehög lön heller... Ganska normal om man är utbildad och har jobbat ett par år skulle jag säga. Nu har jag ju ingen aning om vad han jobbade med, det kan ju ha varit en liten lön i hans bransch.

• Cloud Berry
    Limpan1234 skrev 2010-04-18 00:51:18 följande:
    Det beror ju även på hur länge man har jobbat och vad man har för utbildning. Jag tycker att 34 000 är en högst normal lön om man bor i Stockholm, är runt 30 år och har pluggat + jobbat ett par år.
    Vad jobbar man som då om det ses som en normal lön?
  • Parisa87

Jag tycker det har med levnadsstandard att göra. Desto mer man tjänar, desto mer tenderar man att spendera.

Jag har kunnat leva på CSN + lån tidigare men känner nu att det nästintill skulle vara omöjligt för mig o leva på till o med den dubbla summan!

Som säljare jobbar jag "vanliga" arbetstider: 8 timmar om dagen med en halvtimmes betald paus o har en timmes lunch, mån-fre. Jobbar aldrig på röda dagar, kvällar, helger etc. samt har semesterersättning.

Jag har en fastlön på 12000, resten är provisionbaserad. I normala fall brukar jag ligga på 38000-60000. Så mitt svar hade varit Ja, 34000 är lite... men inte kasst. Det beror helt enkelt på vilket jobb du har, samt din standard. Bor för övrigt i ensam i en mellanstor stad.

58000 har jag spenderat ENSAM en månad o inte haft pengar kvar när det börja närma sig den 25:de. Och ändå tycker ja inte ja lever särskilt lyxigt. Man vänjer sig vid 100 kroners luncher o flera kaffe för 50 spänn varje dag. Tillslut blir det inte lyx utan vardagsmat o då verkar inget lyxigt längre. Puuhh tänker ni, vilken bortskämd snorunge. Tro mig, har fått höra det många gånger. Men ja har slitit för o komma hit även om det gick snabbt o ja inte är särskilt gammal så är ja värd varenda krona ja har i lön.

Slutsats: 34000 är inte lite, men inte mkt i heller. Det beror helt enkelt på vem du är o hur du lever. Vad är du van vid? Har du egen lägenhet eller hyres? Bor du i Sthlm eller i Ystad? Dricker du bryggkaffe eller du kör en ICV dubbelshot på kaffebaren?

Det är rätt enkelt o avgöra det om du ser en person i baren o hur mkt de smäller på en utekväll... beställer eller han/hon en öl, eller ett helrör champange? 40 spänn eller 2000 riksdaler? LEVNADSSTANDARD är ledordet.

Ps. 34000 + cirkus 3000 i bidrag = 37000 / 2personer = 18500 per skalle
    skatta på det o du har rätt lite kvar.... MEN du har betydligt lägre boendekostnader eftersom ni är två o delar på hyra,el, bredband, tv etc.

• MAN78

Beror ju självklart på jobbet och arbetsinsatsen. Min månadslön ligger på drygt 50.000 plus en massa förmåner, men mitt jobb är betingat med såpass mycket ansvar m.m. att jag aldrig riktigt känner mig ledig och fri från mitt arbete. Ibland tänker jag mig att jag vill bli taxichaufför eller liknande och kunna gå hem från ett arbetspass och endast fokusera på hem/familjen.

• Limpan1234
    Cloud Berry skrev 2010-04-18 01:07:01 följande:
    Vad jobbar man som då om det ses som en normal lön?
    De flesta jag känner (inkl mig själv) är t ex civilekonomer, jurister, civilingenjörer eller läkare och har jobbat ca 5-10 år efter examen och de flesta ligger på mellan 40 000 och 60 000 kr/mån. Jag menar absolut inte att det är någon sorts genomsnitt, men uppfattade TS fråga som att hon var intresserad av vad folk hade för referensramar kring vad man uppfattar som en hög respektive låg lön. Därav mitt svar om att 34 000 är en rätt normal lön om man är universitetsutbildad, ca 30 år, bor i Stockholm och har jobbat ett par år. Självklart är det annorlunda om man inte har någon utbildning, bor i en småstad och har jobbat 1 år... Då tycker jag att 34 000 är en hög lön.
  • Mamma till Philip Nova Elliot

För oss med våra utgifter är det en bra lön. Vi tjänar båda runt 20000 så över 30 är ju helt klart ett lyft Men utgifterna spelar in oxå ju.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror som kommer med planerat snitt 26/4-10 ★*☆
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?