• Bobbylina

*Pimp my Husvagn*

Hej!

Finns det några fler lyckliga husvagnsägare som gillar o göra om o fixa i husvagnen? Tänkte vi kunde samlas här o dela tips och ideer med varandra!

Vi har precis fått hem våran Kabe Safir -99 men vem fan har gjort inredningen??? blåa fula blommiga mattor och gardiner..usch.. ser ut som någon gått på knark när dom gjort inredningen..  Så nu jäklar ska vi få en cool husvagn, för ,man behöver väll inte va 100 år för att campa?

*31/3-07 Melwin * 5/10-08 Elias*
  • Svar på tråden *Pimp my Husvagn*
  • littlemisstrouble
    middiz skrev 2010-05-03 08:02:12 följande:
    Syr du dom ganska tighta så bordet det nog funka...prova så får du se! Nu vet jag inte hur stora dynor du har, men vill man inte sy egna överdrag så borde man kunna köpa hela dynor. På ikea finns dessa www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40163387 om storleken stämmer!Jag tycker dom grö/turkosa är härliga!
    ja dom gröna var väl fina men husvagnens dynor är ju i massor av olika storlekar för kortsidor med mera så det blir kanske svårt att köpa färdiga dynor men smidigt hade varit onekligen
    Planering är a och o......
  • middiz
    littlemisstrouble skrev 2010-05-03 15:20:00 följande:
    ja dom gröna var väl fina men husvagnens dynor är ju i massor av olika storlekar för kortsidor med mera så det blir kanske svårt att köpa färdiga dynor men smidigt hade varit onekligen

Okej vad synd!
    I våran är alla dynorna lika stora. Det går inte passa in ändå?

Vi ska åka och hämta den efter 17, längtar så
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • littlemisstrouble
    middiz skrev 2010-05-03 16:03:18 följande:
     Okej vad synd! I våran är alla dynorna lika stora. Det går inte passa in ändå? Vi ska åka och hämta den efter 17, längtar så
    kanske, måste kolla upp vad det är för mått i husvagnen på alla dynor.
    verkligen bra tips du kommer med du verkar ha koll på husvagnsbuisness
  • Smuliz
    littlemisstrouble skrev 2010-05-03 07:47:04 följande:
    funkar det i praktiken att sy typ örngottsmodell som överdrag till kuddarna eller blir det konstigt tror ni?
    Jag tänkte den tanken igår också men trodde jag va helt knäpp haha

NU ska jag nog göra slag i saken!

Ska pimpa vår husvagn tänkte jag, men jag är urusel på att sy så det får bli bortläjt till min kära mormor

Men då kan man alltså sy som örngott?? Det ska ju vara enkelt och vi har småbarn som kladdar så
  • middiz
    littlemisstrouble skrev 2010-05-03 22:09:24 följande:
    kanske, måste kolla upp vad det är för mått i husvagnen på alla dynor. verkligen bra tips du kommer med du verkar ha koll på husvagnsbuisness
    Haha inte det minsta, har aldrig varit ute ensam och campat, bara med mamma och pappa när jag var liten Men däremot älskar jag att inreda och hitta på roliga lösningar
    Smuliz skrev 2010-05-03 22:13:48 följande:
    Jag tänkte den tanken igår också men trodde jag va helt knäpp haha NU ska jag nog göra slag i saken! Ska pimpa vår husvagn tänkte jag, men jag är urusel på att sy så det får bli bortläjt till min kära mormor Men då kan man alltså sy som örngott?? Det ska ju vara enkelt och vi har småbarn som kladdar så
    Ja visst är det smidigt när man har barn!
    Om man tar stretchigt tyg och syr lite mindre storlek så borde det bli bra passform.
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • littlemisstrouble
    Smuliz skrev 2010-05-03 22:13:48 följande:
    Jag tänkte den tanken igår också men trodde jag va helt knäpp haha NU ska jag nog göra slag i saken!Ska pimpa vår husvagn tänkte jag, men jag är urusel på att sy så det får bli bortläjt till min kära mormor Men då kan man alltså sy som örngott?? Det ska ju vara enkelt och vi har småbarn som kladdar så
    jo men det måste man ju kunna. har funderat på det många gånger om jag ska göra så men har inte orkat börja med projektet. önskar jag hade någon att leja jag med.
  • littlemisstrouble
    middiz skrev 2010-05-04 09:54:18 följande:
    Haha inte det minsta, har aldrig varit ute ensam och campat, bara med mamma och pappa när jag var liten Men däremot älskar jag att inreda och hitta på roliga lösningar Ja visst är det smidigt när man har barn!Om man tar stretchigt tyg och syr lite mindre storlek så borde det bli bra passform.
    ja men man får ju ideen av andra och då är det perfekt att snappa upp nya grejer i en sån här tråd
  • Smuliz

Det blev cerise stretchtyg var på rea så det kostade 10kr metern, så jag chansar!

Finns ju lite olika tips på hur man ska göra, vad är enklast?

Hon i tygaffären sa att många köper resårband och liksom drar över dynan så resåren hamnar på baksidan, som en resårmadrass ni vet?

Men jag blev lite snål då jag insåg att det skulle bli dyrt med resåret

Så antingen ska vi bara dra över kuddarna och knyta på baksidan som man ändå inte ser, eller så gör hon det "ordentligt" och syr kuddfodral som vi mosar in dynorna i.

Vad tycker ni?

Är glad att min mormor VILL och KAN hjälpa mej då jag inte vet vad som är avig eller rät, raksöm eller nåt, typ. Och har nog inte tålamodet heller Men skulle väldigt gärna ÖNSKA att jag kunde

• littlemisstrouble
    Smuliz skrev 2010-05-04 16:10:58 följande:
    Det blev cerise stretchtyg var på rea så det kostade 10kr metern, så jag chansar!Finns ju lite olika tips på hur man ska göra, vad är enklast?Hon i tygaffären sa att många köper resårband och liksom drar över dynan så resåren hamnar på baksidan, som en resårmadrass ni vet?Men jag blev lite snål då jag insåg att det skulle bli dyrt med resåret Så antingen ska vi bara dra över kuddarna och knyta på baksidan som man ändå inte ser, eller så gör hon det "ordentligt" och syr kuddfodral som vi mosar in dynorna i.Vad tycker ni?Är glad att min mormor VILL och KAN hjälpa mej då jag inte vet vad som är avig eller rät, raksöm eller nåt, typ. Och har nog inte tålamodet heller Men skulle väldigt gärna ÖNSKA att jag kunde
    blir det inte bättre med örngottsmodellen tror du? jag tror resår inte blir så snyggt och inte blir det smidigt heller för den delen. nä smidigast möjligast för min del iaf

modell två är väl att sy på knytband i kortsidorna så att man stänger som en gammeldags kudde förr i världen. kan ju också funka kanske
  • Bobbylina

Va kul att det skrivs lite här! har inte haft internet på evigheter, men nu så!

Vi köpte vår husvagn från firma och bakade in byte av dynor i priset, det kosta 10-13 000 tror jag,inga pengar man har i bakfickan precis så vi är glada att det gick o göra så, nu har vi fina enfärgade ljusbruna dynor! ser mycket modernare ut än de fula blåmönstrade som va innan. Men hade vi inte kunnat gjort så så hade jag oxå sytt nått överdrag av nåt slag.

Det där med dekorplast låter intressant, men våra skåpluckor är inte helt släta utan har som en ram runt som sticker ut (om ni förstår vad jag menar =) men det kanske är snyggt o sätta dekorplast inne i ramen..hmmm

ska ta en tripp till Ikea o kika på dom där plattorna till köket, det skulle nog göra mycket om man bytte detta! det borde ju nästan räcka med 3st, har inte tagit några mått o antar att det är helt olika i alla husvagnar, men höjden borde ju va samma ungefär, nån som mätt sitt kök?

*31/3-07 Melwin * 5/10-08 Elias*
Svar på tråden *Pimp my Husvagn*