• Bobbylina

*Pimp my Husvagn*

Hej!

Finns det några fler lyckliga husvagnsägare som gillar o göra om o fixa i husvagnen? Tänkte vi kunde samlas här o dela tips och ideer med varandra!

Vi har precis fått hem våran Kabe Safir -99 men vem fan har gjort inredningen??? blåa fula blommiga mattor och gardiner..usch.. ser ut som någon gått på knark när dom gjort inredningen..  Så nu jäklar ska vi få en cool husvagn, för ,man behöver väll inte va 100 år för att campa?

*31/3-07 Melwin * 5/10-08 Elias*
  • Svar på tråden *Pimp my Husvagn*
  • isblomma

Japp, det menar jag! På två decimeters håll ser man ju att det är fejk men på en meter sådär blir det ett fint helhetsintryck. Ska leta bild imorrn.

• Majken

Nu har jag skapat ett album "husvagnsbilder" i mitt galleri för den som är nyfiken?! Alla bilder hamnade dock på snedden i liggläge (fattar inte varför?) men ni får vrida lite på huvudet!

Love my M-girls
  • Majken

Nu är vintervilan slut och vår kära lilla husvagn är ÄNTLIGEN på hemmaplan igen!!

• Majken

niiina: Hela tiden!! Första kvällen när dottern somnat satte vi oss med ett glas vin och så lyssnar vi på en gammal favvo-skiva som vi bara lyssnar på i husvagnen!? Vi har några skivor med speciell "husvagnsmusik" för att förstärka känslan ytterligare!

Igår kväll satte maken upp tv:n med det nya fästet han fixat, så sen såg vi på Fångarna på fortet med dottern i vagnen. Nu på morgonen sa hon just att hon vill äta frukost i husvagnen men det har varit minusgrader inatt och vi har inte så hög värme på i vagnen nattetid så det står vi över idag, men tar nog en mugg te därute om några timmar? I just love it!!!!!!

• Vitamin

Ni som funderat på att sätta riktig mosaik eller kakel, har ni tänkt sätta det direkt på väggen då?
    Jag funderar på om det kan lossna/fogarna spricker pga husvagnens rörelser när man kör?

Jag vill sätta en ca 10 cm hög rad med glasmosaik ovanför diskbänken och spisen, men tvekar.

• Majken

Vitamin: Vi tvekade länge innan vi till sist satte en slags "fuskmosaik" som ändå blev ganska bra! Vi hade samma tankar som du men även ur ett viktperspektiv - många ekipage åker nog omkring med rejäl övervikt på våra vägar? Har man bara B- kort och åker dit på just övervikt så rycker kortet direkt och det vill man ju gärna undvika?!

Många menar att lite kakel inte gör nån skillnad men som för oss som får ha 170 kg packning utöver tjänstevikten - det läggs på ganska fort med madrasser, köksutrustning, kläder, kanske en fylld kyl med mat, matta/mattor, tv, sängkläder, små inredningsprylar, hygienartiklar och handdukar, möblerna till förtältet, samt tältet och den mattan, markisen som alltid hänger i sin påse (bara den är ju typ 15 kg och förtältet minst det dubbla)

Med andra ord...man ska nog försöka spara in så mycket man bara kan på just sånt som blir en fast vikt som sedan är opåverkbar? Så tänker iaf vi....

• Vitamin
    Majken skrev 2013-04-21 11:14:14 följande:
    Vitamin: Vi tvekade länge innan vi till sist satte en slags "fuskmosaik" som ändå blev ganska bra! Vi hade samma tankar som du men även ur ett viktperspektiv - många ekipage åker nog omkring med rejäl övervikt på våra vägar? Har man bara B- kort och åker dit på just övervikt så rycker kortet direkt och det vill man ju gärna undvika?!

Många menar att lite kakel inte gör nån skillnad men som för oss som får ha 170 kg packning utöver tjänstevikten - det läggs på ganska fort med madrasser, köksutrustning, kläder, kanske en fylld kyl med mat, matta/mattor, tv, sängkläder, små inredningsprylar, hygienartiklar och handdukar, möblerna till förtältet, samt tältet och den mattan, markisen som alltid hänger i sin påse (bara den är ju typ 15 kg och förtältet minst det dubbla)

Med andra ord...man ska nog försöka spara in så mycket man bara kan på just sånt som blir en fast vikt som sedan är opåverkbar? Så tänker iaf vi....
    Fast vi har rivit ut all den fasta bänkinredningen, nästan alla "överskåp" runt vagnen, gasolkaminen högtalarna, tv-antennen, och en ful tung elpanel, och ska inte använda de svintunga borden som hör till vagnen. Så vi har faktiskt bantat vikten rejält! Förtält ska vi inte ha, bara en markis.  (Vi får lasta 250 kg)

Vår vagn kommer inte att bli sig lik kan jag lova!
    Vi skräddarsyr den för två vuxna (och en hund) och kan ha en del last i bilen när vi kör eftersom vi bara är två personer...
    Vi kommer att bygga en rak bekväm väggfast soffa i ena änden och en "stationär" säng i den andra änden.

Glasmosaiken vill jag sätta upp för att den är så sjukt snygg och snuskigt dyr, och för att jag redan har den liggande till ingen nytta...  Jag vägde den laminerade plattan som satt där innan och metallskärmen som satt som gasolskydd plus lister och nåt slags metallskiva som satt på kanten av bänken och det var tyngre än glasmosaiken (dock tillkommer lite vikt i form av fogmassa).
    Vill bara vara säker på att den sitter kvar innan jag lägger jobb på att sätta den på plats! Drömmer
  • Majken

Vitamin: Oj vad ni viktsparat!?! Då är det säkert lugnt med snygg (och svindyr!) glasmosaik! Det är ju många som gjort så och med rätt underarbete ska det säkert bli både bra, snyggt och hållbart?!

• niiina

Jag har pratat med flera yrkesmän ang kakel i husvagn. Ingen rekommenderar det men vi ville testa ändå. Har bara hunnit med en men del och har inte åkt med vagnen än men att få plattorna att fastna var inga problem. Limmade fast dom med pl400. Det värsta med att kakla är nog fogen dom jag tror spricker lätt. Vi valde därför konststen som inte ska ha mellanrum och därför inte behöver fog. Kolla om ni kan använda silikon eller liknande som är elastiskt.

• niiina

Majken: Det låter supermysigt Hoppas att vi blir lika kära i vår vagn. Ska städa undan alla verktyg och stök som ligger överallt så vi också kan inviga med ett glas vin

• Vitamin
    niiina skrev 2013-04-23 06:47:36 följande:
    Jag har pratat med flera yrkesmän ang kakel i husvagn. Ingen rekommenderar det men vi ville testa ändå. Har bara hunnit med en men del och har inte åkt med vagnen än men att få plattorna att fastna var inga problem. Limmade fast dom med pl400. Det värsta med att kakla är nog fogen dom jag tror spricker lätt. Vi valde därför konststen som inte ska ha mellanrum och därför inte behöver fog. Kolla om ni kan använda silikon eller liknande som är elastiskt.
    Har några bitar av en annan mosaik, ska prova att limma den med t ex bygglim på en lös skiva om det funkar att foga med t ex latexfog, det är ju "elastiskt". Borde ju vara plättlätt att fylla i fogarna med en sån där sprutmöjäng och fogmassa på tub!

Är så kär i den där mosaiken jag har, är bara ett liiitet restparti som räcker till en decimeterhög remsa ovanför bänken som jag har kånkat med i flera flyttar utan att veta vad jag ska ha den till...
  • Vitamin

Jag mailade till Beckers för att höra vad dom rekommenderad för färg att måla med utanpå vagnen, och så vill jag försöka måla på de fula hjulhusen av frigolit, inne i vagnen. De kommer inte att synas mer än när man öppnar skåpluckor, sen när vi är färdiga, men de är så sunkiga så det känns trist att inte försöka fräscha upp dem.

Fick till svar att de hade ingen färg alls för varken det ena eller det andra ändamålet...

Jag målar frigoliten med vanlig halblank väggfärg och på utsidan av vagnen skulle jag vilja ha den blekgröna hammarlacken som blir så där "krakelerad".
    -Kanske, eventuellt, eller nåt... Obestämd

• Majken

niiina: Såklart att du kommer bli "kär" i er vagn!

Vitamin: Hmm...vi har ju också planer på att måla vår vagn utvändigt? Har typ terrakottafärgade ränder nertill som jag vill måla i nån gråaktig nyans och hade tänkt köpa färgen från Flygger (tyskt y), hoppas det funkar att måla om det?!

• tuzzla

Hej
    Finns det någon här som helt byggt om sin vagn? Letar efter bilder och inspiration, då vi just börjat riva ur all inredning i vår vagn.

Vi använder vår vagn som sommarstuga och den förflyttas aldrig, så vägrusk och vikt är inget vi behöver bry oss om.

• Tinnys

Tänker återkomma i morgon med bilder på vår vagn sambo byggt om från långbäddar till en dubbelsäng o tre enkelsängar till barnen.

Svar på tråden *Pimp my Husvagn*