Majken skrev 2013-04-21 11:14:14 följande:
Vitamin: Vi tvekade länge innan vi till sist satte en slags "fuskmosaik" som ändå blev ganska bra! Vi hade samma tankar som du men även ur ett viktperspektiv - många ekipage åker nog omkring med rejäl övervikt på våra vägar? Har man bara B- kort och åker dit på just övervikt så rycker kortet direkt och det vill man ju gärna undvika?!
Många menar att lite kakel inte gör nån skillnad men som för oss som får ha 170 kg packning utöver tjänstevikten - det läggs på ganska fort med madrasser, köksutrustning, kläder, kanske en fylld kyl med mat, matta/mattor, tv, sängkläder, små inredningsprylar, hygienartiklar och handdukar, möblerna till förtältet, samt tältet och den mattan, markisen som alltid hänger i sin påse (bara den är ju typ 15 kg och förtältet minst det dubbla)
Med andra ord...man ska nog försöka spara in så mycket man bara kan på just sånt som blir en fast vikt som sedan är opåverkbar? Så tänker iaf vi....
Fast vi har rivit ut all den fasta bänkinredningen, nästan alla "överskåp" runt vagnen, gasolkaminen högtalarna, tv-antennen, och en ful tung elpanel, och ska inte använda de svintunga borden som hör till vagnen. Så vi har faktiskt bantat vikten rejält! Förtält ska vi inte ha, bara en markis. (Vi får lasta 250 kg)
Vår vagn kommer inte att bli sig lik kan jag lova!
Vi skräddarsyr den för två vuxna (och en hund) och kan ha en del last i bilen när vi kör eftersom vi bara är två personer...
Vi kommer att bygga en rak bekväm väggfast soffa i ena änden och en "stationär" säng i den andra änden.
Glasmosaiken vill jag sätta upp för att den är så sjukt snygg och snuskigt dyr, och för att jag redan har den liggande till ingen nytta... Jag vägde den laminerade plattan som satt där innan och metallskärmen som satt som gasolskydd plus lister och nåt slags metallskiva som satt på kanten av bänken och det var tyngre än glasmosaiken (dock tillkommer lite vikt i form av fogmassa).
Vill bara vara säker på att den sitter kvar innan jag lägger jobb på att sätta den på plats!