• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • Mad as snow
    Tottelina skrev 2010-04-19 13:22:12 följande:
    Ja du har helt rätt i det konstaterandet och det var även därför jag var så klyftig att sätta man inom citationstecken. Vad gäller alla er som är så bestörta över att jag frågar om en åsikt i frågan (som ni helt uppenbart visst har ändå) handlar det inte om att denna person inte har RÄTT att göra vad sjutton som står inom lagens långa arm så att säga, det handlar om vad vi människor (utomstående förstås) anser om företelsen. Dvs en kvinna som byter kön lite "grann" med baktanken att nyttja båda könens fördelar (min egen slutsats). Det är inte helt självklart att folk runt omkring tycker sånt här är helt ok och vilka skälen är till det är ju olika såklart. Det går jättebra att tycka att man ska skita i hur andra gör, men det är heller inte fel att bli nyfiken eller att ha åsikter om saken. För trots att det här är en biologisk kvinna genererar detta en viss uppmärksamhet. Det är aldrig nånsin fel att ha åsikter gott folk! Oftast handlar det om hur man väljer att uttrycka sig, och där kan vi alla göra fel mig inräknad. ;)
    Självfallet är det aldrig någonsin fel att ha åsikter. Du uttrycker dina åsikter och jag uttrycker mina om dina. Det är inte konstigare än så.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Tottelina
    Mad as snow skrev 2010-04-19 13:33:07 följande:
    Nej precis. Men när det är många som blir upprörda över att frågan ens ställs måste man nästan förklara som att man talar med barn ungefär. Det ääääär okej att diskutera ;)
  • rasajj
    Joual skrev 2010-04-19 13:28:23 följande:
    Nu drar du slutsatser som det inte står något alls om i reportaget (som för övrigt var ganska ytligt och lämnade ganska mycket att önska i övrigt om detaljer i ämnet). Att inte "gå hela vägen" (vilket jag antar betyder att man inte steriliserar sig) är inte per automatik ett tecken på att personen i fråga inte är 100% säker på att h*n vill genomgå en könskorrigering. Det kan handla om många andra saker, t ex att man gärna vill ha biologiska barn eller att operationstekniken inte är så utvecklad när det gäller FtM-operationer (female-to-male). Det finns ingenting som tyder på att personen i artikeln vill "byta fram och åter". Var har du fått den idén ifrån?
    Hon har valt att visa att hon inte ar 100% serios, anser jag, iom att hon valt att (nar det passar henne) ga tillbaka till kvinna, for att skaffa barn.

For att det ska vara mojligt sa maste hon avsluta hormonbehandlingarna, vilket visar pa att hon gar tillbaka till det kvinnliga.

Jag har inte gatt in pa orsaken till att hon inte opererade allt, det kan lika garna vara en ekonomisk fraga. Det bryr jag mig inte om.

Om det ar for att hon inte vill ge upp njutning under sexakten, bryr jag mig inte heller om.

Men iom att hon gar tillbaka och avslutar behandlingen hon menar pa att hon behover for att vara en 'hel' manniska, sa visar det pa att det inte alls var sa fran borjan.

Hon ar inte trovardig.

Och absolut handlar det inte om att en man foder barn. Vad vi an kallar henne.

Vad hon an gor, bryr jag mig inte om. Hennes liv, hennes konsekvenser. Men hennes trovardighet ar borta.

Och det har aldrig hant att en man foder barn.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • Mad as snow
    rasajj skrev 2010-04-19 13:15:30 följande:
    Att inte ga hela vagen tyder pa att personen ifraga inte ar fullstandigt 100% pa att byta kon. Att vilja ata kakan och samtidigt ha den kvar. Byta fram och ater nar det passar. Det ar inte trovardigt helt enkelt. Men hon far naturligtvis gora som hon vill, men nagon man som foder barn finns inte. Och det var vad TS efterfragade. Vad man tycker om man som foder barn. Nagra sadana finns inte.
    De som arbetar med de här sakerna (de som lämpligtvis utreder de som vill byta kön) håller inte med dig om dina kriterier på hur en människa ska visa att den är 100% säker på att de vill genomgå ett könsbyte. Det finns dessutom de som menar att det visar på en väldigt trygg individ som inte har bråttom, utan som vill tar det pö om pö. Att operera om sig från kvinna till man blir dessutom inte alltid så lyckat som sagt, snarare motsatsen, och det gör sitt till när det kommer till förståelse för varför man väntar. Det finns många exempel på människor med en annan könstillhörighet än den mellan benen som förklarar detta tydligare än jag kanske. Men dina riktlinjer gällande hur en äkta transsexuell ska agera är inte rådande när det kommer till behandling och utredning av dessa individer. Tack och lov kanske.
  • Denebola
    rasajj skrev 2010-04-19 13:36:28 följande:
    Hon har valt att visa att hon inte ar 100% serios, anser jag, iom att hon valt att (nar det passar henne) ga tillbaka till kvinna, for att skaffa barn.  For att det ska vara mojligt sa maste hon avsluta hormonbehandlingarna, vilket visar pa att hon gar tillbaka till det kvinnliga. Jag har inte gatt in pa orsaken till att hon inte opererade allt, det kan lika garna vara en ekonomisk fraga. Det bryr jag mig inte om. Om det ar for att hon inte vill ge upp njutning under sexakten, bryr jag mig inte heller om. Men iom att hon gar tillbaka och avslutar behandlingen hon menar pa att hon behover for att vara en 'hel' manniska, sa visar det pa att det inte alls var sa fran borjan. Hon ar inte trovardig. Och absolut handlar det inte om att en man foder barn. Vad vi an kallar henne. Vad hon an gor, bryr jag mig inte om. Hennes liv, hennes konsekvenser. Men hennes trovardighet ar borta. Och det har aldrig hant att en man foder barn.
    Är man inte trovärdig bara för att man gör ett tillfälligt undantag för att man vill skaffa efterlängtade biologiska barn?
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • Joual
    rasajj skrev 2010-04-19 13:36:28 följande:
    Hon har valt att visa att hon inte ar 100% serios, anser jag, iom att hon valt att (nar det passar henne) ga tillbaka till kvinna, for att skaffa barn. For att det ska vara mojligt sa maste hon avsluta hormonbehandlingarna, vilket visar pa att hon gar tillbaka till det kvinnliga. Jag har inte gatt in pa orsaken till att hon inte opererade allt, det kan lika garna vara en ekonomisk fraga. Det bryr jag mig inte om. Om det ar for att hon inte vill ge upp njutning under sexakten, bryr jag mig inte heller om. Men iom att hon gar tillbaka och avslutar behandlingen hon menar pa att hon behover for att vara en 'hel' manniska, sa visar det pa att det inte alls var sa fran borjan. Hon ar inte trovardig. Och absolut handlar det inte om att en man foder barn. Vad vi an kallar henne. Vad hon an gor, bryr jag mig inte om. Hennes liv, hennes konsekvenser. Men hennes trovardighet ar borta.Och det har aldrig hant att en man foder barn.
    Det är inte en hon vi pratar om, det är en han.

Återigen: Det finns ingenting i artikeln som tyder på att han ångrar sin könskorrigering. Det är din egen fördom. Eller menar du att man inte är trovärdigt i frågan om könsidentitet bara för att man vill ha möjligheten att få biologiska barn?

Känner du någon som genomgått en könskorrigering?
  • Mad as snow
    Tottelina skrev 2010-04-19 13:34:44 följande:
    Nej precis. Men när det är många som blir upprörda över att frågan ens ställs måste man nästan förklara som att man talar med barn ungefär. Det ääääär okej att diskutera ;)
    Den dagen endast trådar vars frågeställning jag håller med om startas, säger jag upp mitt användarkonto. Jag är ju här för att diskutera för Guds skull.
  • rasajj
    Denebola skrev 2010-04-19 13:38:24 följande:
    Är man inte trovärdig bara för att man gör ett tillfälligt undantag för att man vill skaffa efterlängtade biologiska barn?
    na, inte om det galler att vaxla fram och ater mellan sin konsidentitet. hon ar en kvinna, som vill ha fordelarna av att vara man nar det passar henne.

Vilket hon naturligtvis har ratt att gora.

Men med sina handlingar sa har hon visat att nar det kommer till kritan sa ar det kvinna hon vill vara.
    Mad as snow skrev 2010-04-19 13:38:22 följande:
    De som arbetar med de här sakerna (de som lämpligtvis utreder de som vill byta kön) håller inte med dig om dina kriterier på hur en människa ska visa att den är 100% säker på att de vill genomgå ett könsbyte. Det finns dessutom de som menar att det visar på en väldigt trygg individ som inte har bråttom, utan som vill tar det pö om pö. Att operera om sig från kvinna till man blir dessutom inte alltid så lyckat som sagt, snarare motsatsen, och det gör sitt till när det kommer till förståelse för varför man väntar. Det finns många exempel på människor med en annan könstillhörighet än den mellan benen som förklarar detta tydligare än jag kanske. Men dina riktlinjer gällande hur en äkta transsexuell ska agera är inte rådande när det kommer till behandling och utredning av dessa individer. Tack och lov kanske.
    Vad de anser ar inte sardeles viktigt, det ar vad parsonen som pastar sig vara man fodd i fel kropp gor, som raknas. I dessa fallen har bada dessa kvinnor visat att nar det verkligen galler sa vill de vara just kvinnor.

Och det ar deras val. De gor som de vill.

Men nagra man som foder barn, finns inte.
  • rasajj
    Joual skrev 2010-04-19 13:39:41 följande:
    Det är inte en hon vi pratar om, det är en han. Återigen: Det finns ingenting i artikeln som tyder på att han ångrar sin könskorrigering. Det är din egen fördom. Eller menar du att man inte är trovärdigt i frågan om könsidentitet bara för att man vill ha möjligheten att få biologiska barn? Känner du någon som genomgått en könskorrigering?
    det ar absolut en HON vi talar om, det har HON tydligt visat!

Ja, jag kanner folk som genomgatt en konsforandring, vad nu det har med saken att gora. Hon har valt att verkligen avsta fran att vara man. Om det nu spelar in?
  • Mad as snow
    rasajj skrev 2010-04-19 13:44:44 följande:
    Vad de anser ar inte sardeles viktigt, det ar vad parsonen som pastar sig vara man fodd i fel kropp gor, som raknas. I dessa fallen har bada dessa kvinnor visat att nar det verkligen galler sa vill de vara just kvinnor. Och det ar deras val. De gor som de vill. Men nagra man som foder barn, finns inte.
    Det finns somliga av oss som skulle hugga av sig båda armarna för att få ett biologiskt barn. Jag är en av dem. Att personen "när det verkligen gäller" tar en paus i behandlingen för att bära ett barn säger endast att vederbörande väldigt gärna vill ha ett barn, och absolut nada angående de egna tankarna om könstillhörigheten. 
    Visst är experternas åsikter extremt relevanta i sammanhanget. Och framför allt är det viktigt att tydliggöra att dina åsikter är ditt privata tyckande och ingenting som någon av dessa skulle hålla med dig om. Om någon av en händelse skulle få för sig att dina kriterier för trovärdighet har någon bäring. Inte heller har jag stött på någon transsexuell person som skulle begripa resonemanget du för.
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!