• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • Mad as snow
    nummerfem skrev 2010-04-19 12:28:01 följande:
    Det är kanske lättare att förstå om man vet att tekniken för att skapa manliga könsorgan från scratch inte är helt utvecklad än. Antingen kan man förlänga klitoris till en "penis" man har känsel i, men inte blir lika lång. Eller också kan man skapa en fullstor variant utan känsel. Det är inte alltså det minsta konstigt att kvinnor som har bytt kön väntar med att operera om sig tills de vet att tekniken är bättre.
    Precis, dagens teknik uppfattas av somliga som mer en kastrering än ett könsbyte. Alternativet är att i princip få en större klitoris istället för penis. Mannen ifråga kanske dessutom ville bära ett barn och sparade sin livmoder på grund av det. Inte konstigare än så.
    I övrigt är det rätt tydligt för mig att detta är okej. Det är inte ens okej, det är fullständigt självklart.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Mad as snow

Ytterst märkligt att läsa i den här tråden, där somliga uppfattningar verkar vara att nu när den här mannen har bestämt sig för att vara man så får han stå sitt kast. Män föder inte barn och så är det med det. Man kan inte ha kakan och äta den. Right. 

Vadan denna ihärdiga längtan efter att just den här mannen ska foga sig efter sitt val så till den grad att han hellre adopterar än att han föder en biologisk avkomma? Ska han personligen göra sina val så att Naturen (detta magiska trumfkort att alltid dra upp ur rockärmen i diskussioner som dessa) blir nöjd? Han är väl i sin fulla rätt att skita fullständigt i vad Naturen hade för avsikter och inte, eller vad resten av världens medborgare tycker om hans genitalier. Det är inte hans personliga ansvar att göra oss nöjda. Han känner sig som en man, men sparade sina kvinnliga fortplantingsorgan (likt väldigt många andra transsexuella gör), blev gravid och får därmed ett barn. Det är bara för resten av världen, Naturen inkluderat, att hacka i sig.
  • Mad as snow

Det är hans livmoder. Det är hans kropp. Det är han som definierar sin könstillhörighet. Han kanske uppfattar sig som en man med en livmoder. Var finns det upprörande med detta? Det hela handlar om att en person som kunde bli gravid blev det. Och det är ju verkligen första gången i världshistorien det händer.

• Novemberstjärnan

Jag är iaf glad att ännu ett barn får komma till världen med två kärleksfulla föräldrar, oavsett kön!

• Sorbus
    Mad as snow skrev 2010-04-19 12:53:57 följande:
    Ytterst märkligt att läsa i den här tråden, där somliga uppfattningar verkar vara att nu när den här mannen har bestämt sig för att vara man så får han stå sitt kast. Män föder inte barn och så är det med det. Man kan inte ha kakan och äta den. Right.  Vadan denna ihärdiga längtan efter att just den här mannen ska foga sig efter sitt val så till den grad att han hellre adopterar än att han föder en biologisk avkomma? Ska han personligen göra sina val så att Naturen (detta magiska trumfkort att alltid dra upp ur rockärmen i diskussioner som dessa) blir nöjd? Han är väl i sin fulla rätt att skita fullständigt i vad Naturen hade för avsikter och inte, eller vad resten av världens medborgare tycker om hans genitalier. Det är inte hans personliga ansvar att göra oss nöjda. Han känner sig som en man, men sparade sina kvinnliga fortplantingsorgan (likt väldigt många andra transsexuella gör), blev gravid och får därmed ett barn. Det är bara för resten av världen, Naturen inkluderat, att hacka i sig.
    Jag förstår inte heller antingen-eller-tänket. Här är någon som fått möjligheten att kombinera det bästa av två världar, varför inte göra det då?
  • Mad as snow
    Sorbus skrev 2010-04-19 13:04:25 följande:
    Jag förstår inte heller antingen-eller-tänket. Här är någon som fått möjligheten att kombinera det bästa av två världar, varför inte göra det då?
    Ja, det är ju bara att gratulera egentligen. Och jag tycker att det är beklämmande att en viss grupp människor alltid förväntas fyrkantigt definiera sin könstillhörighet och analysera sina könsorgan ("nu har du faktiskt valt!"), medan resten av världen kan gå runt och aldrig yppa ett ord om saken för egen del. Vad mig anbelangar så tyder det hela på en enorm ängslighet över att saker inte är vad man vill att de ska vara, och då försöker man förbrilt etikettera det hela så mycket det bara går för att ändå få någon slags kontroll på det.
  • rasajj
    Joual skrev 2010-04-19 08:03:28 följande:
    Så för att en könskorrigering ska vara helt komplett i dina ögon kräver du att personen i fråga steriliserar sig? 
    Att inte ga hela vagen tyder pa att personen ifraga inte ar fullstandigt 100% pa att byta kon. Att vilja ata kakan och samtidigt ha den kvar. Byta fram och ater nar det passar. Det ar inte trovardigt helt enkelt.

Men hon far naturligtvis gora som hon vill, men nagon man som foder barn finns inte.

Och det var vad TS efterfragade. Vad man tycker om man som foder barn. Nagra sadana finns inte.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • Tottelina
    rasajj skrev 2010-04-19 13:15:30 följande:
    Att inte ga hela vagen tyder pa att personen ifraga inte ar fullstandigt 100% pa att byta kon. Att vilja ata kakan och samtidigt ha den kvar. Byta fram och ater nar det passar. Det ar inte trovardigt helt enkelt. Men hon far naturligtvis gora som hon vill, men nagon man som foder barn finns inte. Och det var vad TS efterfragade. Vad man tycker om man som foder barn. Nagra sadana finns inte.
    Ja du har helt rätt i det konstaterandet och det var även därför jag var så klyftig att sätta man inom citationstecken.

Vad gäller alla er som är så bestörta över att jag frågar om en åsikt i frågan (som ni helt uppenbart visst har ändå) handlar det inte om att denna person inte har RÄTT att göra vad sjutton som står inom lagens långa arm så att säga, det handlar om vad vi människor (utomstående förstås) anser om företelsen. Dvs en kvinna som byter kön lite "grann" med baktanken att nyttja båda könens fördelar (min egen slutsats).
    Det är inte helt självklart att folk runt omkring tycker sånt här är helt ok och vilka skälen är till det är ju olika såklart.

Det går jättebra att tycka att man ska skita i hur andra gör, men det är heller inte fel att bli nyfiken eller att ha åsikter om saken. För trots att det här är en biologisk kvinna genererar detta en viss uppmärksamhet.

Det är aldrig nånsin fel att ha åsikter gott folk! Oftast handlar det om hur man väljer att uttrycka sig, och där kan vi alla göra fel mig inräknad. ;)
  • Joual
    rasajj skrev 2010-04-19 13:15:30 följande:
    Att inte ga hela vagen tyder pa att personen ifraga inte ar fullstandigt 100% pa att byta kon. Att vilja ata kakan och samtidigt ha den kvar. Byta fram och ater nar det passar. Det ar inte trovardigt helt enkelt. Men hon far naturligtvis gora som hon vill, men nagon man som foder barn finns inte. Och det var vad TS efterfragade. Vad man tycker om man som foder barn. Nagra sadana finns inte.
    Nu drar du slutsatser som det inte står något alls om i reportaget (som för övrigt var ganska ytligt och lämnade ganska mycket att önska i övrigt om detaljer i ämnet).

Att inte "gå hela vägen" (vilket jag antar betyder att man inte steriliserar sig) är inte per automatik ett tecken på att personen i fråga inte är 100% säker på att h*n vill genomgå en könskorrigering. Det kan handla om många andra saker, t ex att man gärna vill ha biologiska barn eller att operationstekniken inte är så utvecklad när det gäller FtM-operationer (female-to-male).

Det finns ingenting som tyder på att personen i artikeln vill "byta fram och åter". Var har du fått den idén ifrån?
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!