• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • Tottelina
    Tottelina skrev 2010-04-19 14:24:12 följande:
    Den här tråden handlar inte om huruvida barnen får det bra eller ej, det handlar om vad ni tycker är okej av läkarvården, läkarvetenskapen och oss människor. Är det verkligen bra för barn att växa upp med könsförvirrade vuxna t ex.
    Ja det där lät ju. Men det kanske gick fram ändå ;)
  • Denebola
    Den här tråden handlar inte om huruvida barnen får det bra eller ej, det handlar om vad ni tycker är okej av läkarvården, läkarvetenskapen och oss människor. Är det verkligen bra för barn att växa upp med könsförvirrade vuxna t ex.
    Könsförvirrade?!?
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • Tottelina
    Denebola skrev 2010-04-19 14:28:21 följande:
    Könsförvirrade?!?
    Mmm.. inte en helt felaktig fråga tycker jag. ;)
  • Denebola
    Tottelina skrev 2010-04-19 14:28:57 följande:
    Mmm.. inte en helt felaktig fråga tycker jag. ;)
    Jag tror knappast att transexuella är könsförvirrade, de är antagligen tämligen övertygade om sin könsidentitet, probelemet är att kroppen är fel.
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • TriBelle
    ok, men asså. arför skulle det på något sätt vara fel av vetenskapen?
    Det är ju upp till var å en att skaffa barn.
    Oavsett om hon valt att byta kön eller inte.

Jag är helt säker på att dessa människor inte bara kan bestämma sig för att byta kön.
    Det är nog en del faktorer som ska finnas där för att möjligöra en sådan sak.

Könsförrvirande, det är för mig konstigt.
    För ett barn växer upp i en familj med olika bakrund/problem/historia över lag.
    Jag tror inte att det skulle vara något problem.

Ett barn uppfattar det man förklarar.
    Och i detta fallet så tror jag inte att dessa två partners skulle skaffa barn om dom själva inte känner sig säkra på hur dom ska förklara för deras barn varför deras pappa i själva verket även är deras pappa.

Jag har en vän som är uppväxen med två pappor.
    Han har inte haft några som helst problem med det under sin uppväxt.
    Och han är heller inte förvirrad för det.

Han pappor valde att förklara situationen för honom när han va 14 år.
    Innan dess så undrade han aldrig något.
    För hon va det fullständigt normalt.

Och så länge ett barn är trygg och älskad.
    Så blir det inga problem angående förvirring.
    iaf, om föräldrarna är tydliga för sina barn.

ok! du kanske fortfarande inte tycker att det handlar om barnen.

Men vad är då problemet??

läkarvården, läkarvetenskapen?? varför skulle detta på något sätt vara fel från deras sida??
  • TriBelle

pappa i själva verket även är deras pappa.

MAMMA ska det ju stå,

Pappa i själva verket även är deras mamma

• mammatalman

Jag tycker att det är okej men jag tycker inte det är nått att skriva om. När en "äkta" man är gravid så kan de börja snacka... det är väll inge konstigt att en kvinna med snopp kan bli gravid. sen om hon nu vill bli kallad han så kan hon väll bli det. men Han är fortfarnade en kvinna iallafall en del av honom är det. LARV skullejag säga.

• Mashenjka

Sjukvården hjälper par som inte kan få barn på naturlig väg. Äggdonationer och surrogatmödrar är ett faktum. Så varför skulle det plötsligt vara onaturligt med det här?

• Joual
    Mad as snow skrev 2010-04-19 13:52:37 följande:
    Det finns människor som avbryter cancerbehandlingar för att kunna bära ett barn. Det betyder inte att dessa människor väldigt gärna vill ha cancer, utan att de väldigt gärna vill ha ett barn. I det här fallet handlar det inte om någon som helst risk för att dö, utan en paus i en hormonbehandling för att kunna få en biologisk avkomma som hade varit omöjligt efter en könskorrigering. Det handlar inte om trovärdighet, utan om en djupt mänsklig drift som jag tror att en överhängande majoritet på FL kan känna igen sig i. 
    Du skriver så klargörande, tycker jag!

Jag har väldigt svårt att förstå hur så många här på FL inte verkar ha någon förståelse för att även transsexuella kan ha en djup längtan efter att få biologiska barn. Deras enda chans till detta är ju att behålla de könsorgan de fötts med, även om de för övrigt lever med en annan könsidentitet.

För mig är könstillhörigheten något mycket djupare än fysiska attribut.
  • HannaS86

Jag tycker det är helt ok. Däremot har jag problem med att tidningarna skriver att det är en MAN som är gravid. Personen var från början kvinna och det är enda anledningen till att den kan vara gravid. Män kan inte vara gravida (ännu), så enkelt är det. Sen har jag inga problem med att se den personen som en man, visst men det är ändå en konstgjord man.

Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!