• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • Joual
    Tottelina skrev 2010-04-19 20:08:10 följande:
    Eh?
    Jag tror att du svarar på det jag skrev i inlägg #273. Om jag har fel får du gärna säga till. Det är svårt när texten inte är med. Nåväl. 
    Du skriver att du anser att det "ingår i the deal" att man tvångssteriliseras om man vill genomgå en könskorrigering. Att vara transsexuell är en klinisk diagnos och behandlas medicinskt. Min enda möjliga slutsats är därför att du anser att personer med vissa kliniska diagnoser ska tvångssteriliseras. Om det är fel, så får du gärna förklara hur du menade. 
  • Tottelina
    Joual skrev 2010-04-19 20:17:40 följande:
    Tja att texten saknas får du ta upp med FL. Nu vet jag inte var jag skrivit ordet tvångssterilisering men du kan säkert visa mig? Undvik gärna att dra galna slutsatser från det jag skriver, sånt får mig alltid att lessna på diskussionen.
  • Love family

Helt underbart att det kan runka så här, världen börjar bli lite bättre för alla ovasett läggning. Blir nästan tårögd när jag ser deras lycka :) Den lycka som kvinnorna får känna med ett växande bebis i magen, kan nu även männnen få göra det :) Fantastiskt :)

Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • Love family

haha runka..menade ju funka tryckt på ffel knapp haha

Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • Joual
    Tottelina skrev 2010-04-19 20:20:50 följande:
    Tja att texten saknas får du ta upp med FL. Nu vet jag inte var jag skrivit ordet tvångssterilisering men du kan säkert visa mig? Undvik gärna att dra galna slutsatser från det jag skriver, sånt får mig alltid att lessna på diskussionen.
    Du skrev:
    Tottelina skrev 2010-04-19 18:53:35 följande:
    Ingen säger att de inte kan ha samma längtan men det som ingår i the deal när man byter kön är att man inte längre har samma biologiska förutsättningar. Är man inte okej med detta är man kanske inte så säker på sitt val att "byta kön".
    Jag har läst det flera gånger, och jag har inte hittat någon annan tolkning av det du skrivit än att du anser att personer som genomgår en könskorrigering inte ska ha möjlighet att bli biologiska föräldrar. Är det en feltolkning av mig? 
  • JuliaåRonjasmammis

Det mest intressanta i sådana här diskussioner är att se vilka otroligt snäva ramar det finns för vad som får benämnas "manligt" respektive "kvinnligt" enligt samhällets konventioner.

Många verkar vilja pressa in sina medmänniskor i de strikt begränsade facken "man" och "kvinna, och såklart gärna bestämma, efter sina egna levnadsregler, hur "en RIKTIG man" respektive "en RIKTIG kvinna" ska vara och se ut.

Om synen på vad som betecknar en kvinna respektive en man kunde vidgas, är jag säker på att många människor skulle må mycket bättre, och då skulle kanske inte ens den här sortens frågeställningar uppkomma.

Och för att förtydliga att detta var ett svar på Ts, så JA, det är helt ok!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Tottelina
    Joual skrev 2010-04-19 20:26:30 följande:
    Jag ställer dig en motfråga istället. Kan män bli gravida?
  • Joual
    Tottelina skrev 2010-04-19 20:28:32 följande:
    Jag ställer dig en motfråga istället. Kan män bli gravida?
    Klart att de kan, om de är män som är födda med kvinnliga kroppsattribut och genomgått en könskorrigering där de behållit sina reproduktiva könsdelar. 
    Nu hoppas jag att du svarar på min fråga. 
  • Tottelina
    Joual skrev 2010-04-19 20:31:54 följande:
    Nej skärpning nu. Jag skrev män. Inget annat än män.
  • Joual
    Tottelina skrev 2010-04-19 20:32:40 följande:
    Nej skärpning nu. Jag skrev män. Inget annat än män.
    En man som genomgått en könskorrigering är en man. 
    Nu hoppas jag att du svarar på min fråga, annars tror jag inte att det här samtalet kommer vidare. 
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!