• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • Mad as snow
    Joual skrev 2010-04-19 15:25:09 följande:
    Du skriver så klargörande, tycker jag! Jag har väldigt svårt att förstå hur så många här på FL inte verkar ha någon förståelse för att även transsexuella kan ha en djup längtan efter att få biologiska barn. Deras enda chans till detta är ju att behålla de könsorgan de fötts med, även om de för övrigt lever med en annan könsidentitet. För mig är könstillhörigheten något mycket djupare än fysiska attribut.
    Jag har en känsla av att det ligger en annan drivkraft bakom oförståelsen. Någon sorts irritation över att man går in och pillar i det som "Naturen" en gång har bestämt. Man stör sig på att somliga har mage att hävda att de tillhör ett annat kön än det rent fysiska, och då blir man helt plötsligt konsekvent när det gäller vem som ska få barn och inte. Har man väl bestämt att man är man så kan man liksom inte komma tillbaka och helt plötsligt vilja vara kvinna, bara för att det passar. Man ska inte tro att det går att äta kakan och behålla dem (som om det är detta det handlar om). Men denna argumentation faller platt eftersom man inte har samma krav på andra människor som gör gigantiska uppoffringar för att få ett eget barn (cancerbehandlingar/mediciner/viktnedgång/utredningar/etc). Alla andra får längta efter ett eget barn så till den grad att de sätter sitt eget personliga lidande åt sidan, men när det gäller dessa "könsförvirrade" individer, så kräver man helt plötsligt något annat.

Om det krävdes av mig att jag skar av mig ett ben, förvandlade mig till en häst eller opererade om mitt kön för att få barn - så hade jag gjort det. Det är en drivkraft som är starkare än väldigt mycket annat.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Denebola
    HannaS86 skrev 2010-04-19 16:13:27 följande:
    Jag tycker det är helt ok. Däremot har jag problem med att tidningarna skriver att det är en MAN som är gravid. Personen var från början kvinna och det är enda anledningen till att den kan vara gravid. Män kan inte vara gravida (ännu), så enkelt är det. Sen har jag inga problem med att se den personen som en man, visst men det är ändå en konstgjord man.
    Fast det beror ju bara på skvallerblaskornas hets för att sälja lösnummer, vad de skriver ska man ju alltid ta med en skopa salt.
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • Mrs Charles
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-18 22:58:13 följande:
    Vad är det som mixtras med? Han var en kvinna, nu är han en man (eller ser sig som, ser ut som, vad man nu vill säga) som fortfarande har de organ som krävs för att bära och föda ett barn.Det enda mixtrandet här handlar om hormoner och operationer.
    Nä, det är ingen man, det är en kvinna.
    Man kan fast se sig som en häst, men hur mycket man än gnäggar är man ingen häst innan man ser ut som en och rakt av lever som en. 
    Skulle könet sitta inuti huvudet skulle det inte finnas ett ord för man och ett för kvinna, vi skulle heller inte ha olika kön och andra skillnader i de fysiska attributen. Det är inte bara psykiskt utan mestadels fysiskt, faktiskt.
  • Joual
    Mrs Charles skrev 2010-04-19 18:30:29 följande:
    Nä, det är ingen man, det är en kvinna. Man kan fast se sig som en häst, men hur mycket man än gnäggar är man ingen häst innan man ser ut som en och rakt av lever som en.  Skulle könet sitta inuti huvudet skulle det inte finnas ett ord för man och ett för kvinna, vi skulle heller inte ha olika kön och andra skillnader i de fysiska attributen. Det är inte bara psykiskt utan mestadels fysiskt, faktiskt.
    Du menar alltså att könsidentiteten är en strikt fysisk fråga? 
    Känner du någon som genomgått en könskorrigering? 
  • Mrs Charles
    Joual skrev 2010-04-19 18:33:39 följande:
    Du menar alltså att könsidentiteten är en strikt fysisk fråga?  Känner du någon som genomgått en könskorrigering? 
    Nej, jag skrev att skillnaden mellan man och kvinna sitter mestadels i de fysiska attributen. Sedan inser jag naturligtvis att man i huvudet/själen känner en könsidentitet men JAG tycker inte man kan säga "jag är en man" och ha mutta. Det funkar inte för mig.
  • Mrs Charles

Hmpf, kan inte citera mitt eget inlägg.
    Jag tycker inte man kan säga att man är man och ha mutta utan att vilja göra något åt saken.
    Att man känner sig som en man, ja, men att vara en man är man inte förrän man har alla de fysiska attributen.
    Snurrigt det där. Både att tänka på och hur det ligger till.

• Tottelina
    Mrs Charles skrev 2010-04-19 18:44:56 följande:
    Nej, jag skrev att skillnaden mellan man och kvinna sitter mestadels i de fysiska attributen. Sedan inser jag naturligtvis att man i huvudet/själen känner en könsidentitet men JAG tycker inte man kan säga "jag är en man" och ha mutta. Det funkar inte för mig.
    Just graviditet och föda ett barn är ju så fullkomligt kvinnligt så det jag inte förstår är hur man kan vara säker på att man är i fel kön om man samtidigt vill behålla sina kvinnliga organ och gå igenom det kvinnligaste av allt- barnafödande. Nej nåt är galet...
  • Joual
    Ditt sätt att prata om transsexualitet gör det klart för mig att du inte är insatt i frågan. Jag är inte transsexuell själv, men jag har en god vän som genomgått en könskorrigering. Om du vill veta något om frågan så försöker jag gärna svara, men då får vi höja nivån på diskussionen några snäpp från "jag är en man med mutta". 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nej, jag skrev att skillnaden mellan man och kvinna sitter mestadels i de fysiska attributen.
    Långt ifrån alla, inklusive en stor del av den forskning som är gjord på området, håller med dig.

Dessutom ser jag gärna att du svara på min fråga om vad det är som "mixtras med".
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!