• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • LyckligtSlut

Jag skulle inte heller kalla det för en man i DETTA sammanhang. Det är vilseledande och blir en helt annan fråga då. Skulle man operera sig till man och fortfarande ha kvar äggstockarna så får man förklara det för folk, att man naturligt har äggstockar och livmoder fast man senare gjorde könsbyte. Det är inte kränkande, det är så det är och ganska relevant för diskussionen.

Sedan spelar det väl ingen roll hur man ser ut när man föder barn, tycker jag.

• LyckligtSlut
    rasajj skrev 2010-04-18 23:42:11 följande:
    Jag har inte domt. Och hon far gora precis som hon vill. Men det ar iallafall en kvinna som fott barn. Inte en man. Det spelar liksom ingen roll vad 'vi' kallar henne. Rent fysiskt, sa handlar det om en kvinna som blivit gravid och sedan fott barnet. Jattenyhet, eller hur?
    Det är faktiskt ganska löjligt att göra nyhet om det bara för att mamman ser ut på ett annorlunda sätt. Håller med om det.
  • LyckligtSlut
    Joual skrev 2010-04-19 00:10:53 följande:
    Att föda barn handlar om fysik. Det är inte dömande.
  • BillyX
    Joual skrev 2010-04-18 23:27:46 följande:
    Ah just det. Undrar om nyheter som denna kan komma att förändra den lagen även här, för tydligen är det inte så i UK.
  • norgesessan

Ingen som är född med manlig kropp kan få barn, "han" är man i känslorna, inte i kroppen...

Det är så dårlig journalistik att blåsa upp en sak så där, med att kalla honom man i detta sammanhang...

Det är det enda jag reagerar på..."han" är ju fortfarande kvinna i kroppen, så om "han" vill bli gravid och få barn är det inget etisk fel i det.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Joual
    rasajj skrev 2010-04-19 04:49:29 följande:
    I dessa fallen sa handlar det ju om kvinnor som inte vill ge upp hela kvinnligheten. Sa, ja.. dar handlar det om fysiska atribut!
    Så för att en könskorrigering ska vara helt komplett i dina ögon kräver du att personen i fråga steriliserar sig? 
  • Joual
    BillyX skrev 2010-04-19 06:59:18 följande:
    Ah just det. Undrar om nyheter som denna kan komma att förändra den lagen även här, för tydligen är det inte så i UK.
    Ja, jag hoppas att det kommer att ändras. Att Sverige ska ha krav på tvångssterilisering känns inte riktigt som något för 2010-talet... 
  • Denebola
    rasajj skrev 2010-04-18 23:58:16 följande:
    Om jag opererar mig sa att jag ser ut som en katt, beter mig som en katt majoriteten av tiden och sager att jag kanner mig som en katt. Blir jag en katt da? Ar mina barn kattungar? funnybest.com/wp-content/uploads/2009/08/cat1... Mahanda kanner sig den har kvinnan som att hon passar bast sasom man, men hon ar anda en kvinna. Hennes kropp ar en kvinnas, med nagra forandringar rent utseendemassigt. Men rent fysiskt, sa handlar det om en kvinna. Inget andrar det.
    Vill hon bli behandlad som en katt - fine by me! Det är ovanligt, men det är transexualitet också. Huvudsaken är att människor lever på det bästa sätt de kan tänka sig.
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • Denebola
    rasajj skrev 2010-04-18 23:42:11 följande:
    Jag har inte domt. Och hon far gora precis som hon vill. Men det ar iallafall en kvinna som fott barn. Inte en man. Det spelar liksom ingen roll vad 'vi' kallar henne. Rent fysiskt, sa handlar det om en kvinna som blivit gravid och sedan fott barnet. Jattenyhet, eller hur?
    Jag har sagt tidigare att det inte är en medicinsk sensation, men diskussionen handlar heller inte om ifall det är en kvinna eller en man som är gravid, utan om det är okej för en transexuell person att skaffa barn på ett biologiskt sätt.
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!