• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • Joual
    Tottelina skrev 2010-04-19 18:48:00 följande:
    Just graviditet och föda ett barn är ju så fullkomligt kvinnligt så det jag inte förstår är hur man kan vara säker på att man är i fel kön om man samtidigt vill behålla sina kvinnliga organ och gå igenom det kvinnligaste av allt- barnafödande. Nej nåt är galet...
    Men varför skulle inte en transsexuell person ha samma längtan och önskan efter ett biologiskt barn som de flesta andra har? 
    Det verkar som om många tror att det handlar om att de personer som figurerat i media och är FtM (female to male) har valt att behålla sina reproduktiva organ för att de "inte är helt säkra", "vill äta kakan och ha den kvar" osv. Jag har aldrig hört en transsexuell resonera så. 
    Det handlar inte om att man vill gå igenom "det kvinnligaste av allt". Det handlar om att man vill ha biologiska barn. Det enda alternativet för en transsexuell som har den önskan - och det är ingenting konstigt, de flesta här på FL vill ha biobarn - är att behålla sina reproduktiva organ. Att kräva tvångssterilisering av transsexuella tycker jag är inskränkt och bakåtsträvande. 
  • Tottelina
    Joual skrev 2010-04-19 18:52:12 följande:
    Ingen säger att de inte kan ha samma längtan men det som ingår i the deal när man byter kön är att man inte längre har samma biologiska förutsättningar. Är man inte okej med detta är man kanske inte så säker på sitt val att "byta kön".
  • Joual
    Tottelina skrev 2010-04-19 18:53:35 följande:
    Ingen säger att de inte kan ha samma längtan men det som ingår i the deal när man byter kön är att man inte längre har samma biologiska förutsättningar. Är man inte okej med detta är man kanske inte så säker på sitt val att "byta kön".
    Aha. Så tvångsterilisering av personer med vissa kliniska diagnoser är okej? 
  • Mad as snow
    Tottelina skrev 2010-04-19 18:48:00 följande:
    Just graviditet och föda ett barn är ju så fullkomligt kvinnligt så det jag inte förstår är hur man kan vara säker på att man är i fel kön om man samtidigt vill behålla sina kvinnliga organ och gå igenom det kvinnligaste av allt- barnafödande. Nej nåt är galet...
    Jag är kvinna och jag avskyr att vara gravid. Det är det värsta jag vet. Men ändå försöker jag gång på gång att bli just gravid. Att föda barn är inte min högsta önskan på jorden, det är något jag bävar inför. Däremot längtar jag efter barn och eftersom jag är en kvinna som lever tillsammans med en man så är våra metoder för att få ett biologiskt barn ganska begränsade till att hans spermier möter mina ägg och att jag bär och föder barnet. Hade jag kunnat skulle jag med varm hand överlämnat hela graviditeten och födandet till min man. Det spelar ingen roll om jag också ansåg mig vara en man och ville operera mina könsdelar. Det enda sättet för oss att få en biologisk avkomma är om jag blir gravid med hans spermier. Är det så obegripligt att detta också gäller för personerna i den länkade artikeln?
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Grundar du det på att du tror att det är så?

Jag har inte träffat många transsexuella men de jag har träffat och pratat mer än kortare stund med har alla varit helt säkra på sitt val, det är liksom inte det saken handlar om. Det handlar om att man vill ha biologiska barn, något som är en omöjlighet om man byter det fysiska könet, det går liksom inte.

Att säga att man kan adoptera är som att säga till ofrivilligt barnlösa att de lika gärna kan adoptera. Dessutom så har jag en känsla av att adoptionsmöjligheterna för ett par med en transexuell person i är nära eller lika med noll.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mad as snow
    Det finns absolut ingenting alls i den här diskussionen som "ingår" i att genomgå en könskorrigering. Den här personen är inte skyldig att agera vare sig på det ena eller det andra sättet. Den här personen är inte skyldig att låta bli möjligheten att få en biologisk avkomma för att vederbörande annars anses inte vara säker på sitt val att gå igenom könskorrigering. Det finns inga sådana riktlinjer över huvud taget. Det finns ingen allmänt rådande "deal" som handlar om att en kvinna som vill byta till sitt riktiga kön (man) måste acceptera att hon då blir av med hela livmodern i exakt den takt som resten av omvärlden tycker är rimligt.
  • nummerfem
    Det handlar i grunden om osäkerhet för människor som avviker. Det finns män i alla varianter: korta, långa, fula, snygga, infertila, fertila, you name it. Däremot om man vill BLI en man: då ska man vara jävligt säker på sin sak, och göra allt för att uppfylla Manlighetsmall 1a.

Så utöver diverse kirurgiska ingrepp, oräkneliga läkarbesök och plågsamma hormonsprutor för att överhuvudtaget bli en man, ska man, när man till slut har blivit det, ge upp alla tankar på biologiska barn och göra en infertilitetsoperation.

Allt för att människorna som egentligen hatar en, kan säga att de gillar en, för att man i alla fall är konskvent.
    crede quod habes, et habes
  • Mad as snow
    nummerfem skrev 2010-04-19 19:15:48 följande:
    Det handlar i grunden om osäkerhet för människor som avviker. Det finns män i alla varianter: korta, långa, fula, snygga, infertila, fertila, you name it. Däremot om man vill BLI en man: då ska man vara jävligt säker på sin sak, och göra allt för att uppfylla Manlighetsmall 1a. Så utöver diverse kirurgiska ingrepp, oräkneliga läkarbesök och plågsamma hormonsprutor för att överhuvudtaget bli en man, ska man, när man till slut har blivit det, ge upp alla tankar på biologiska barn och göra en infertilitetsoperation.Allt för att människorna som egentligen hatar en, kan säga att de gillar en, för att man i alla fall är konskvent.
    En jävligt strålande sammanfattning.
  • nummerfem
    Mad as snow skrev 2010-04-19 19:19:09 följande:
    En jävligt strålande sammanfattning.
    Tack så mycket
    crede quod habes, et habes
  • Tottelina
    Joual skrev 2010-04-19 18:56:09 följande:
    Eh?
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!