• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tottelina skrev 2010-04-18 19:49:01 följande:
    Problemet uppstår nog i folks uppfattningar om rätt och fel, etik, moral.. yada yada.
    Vems moraliska uppfattningar handlar det om här? Spelar dina eller mina uppfattningar om vad som är rätt eller fel någon roll i det här fallet? Enligt vilken etik är det fel att göra det han gör?
    Tottelina skrev 2010-04-18 19:49:01 följande:
    Jag svarar naturen.
    Vad har naturen med saken att göra?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    egenart skrev 2010-04-18 19:50:11 följande:
    Seriöst, vad snackar du om? Men jag ska lämna din lilla tråd.
    Gör inte det. Det finns andra som är intresserade av det du skriver.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Lingling11

En kvinna som opererat sig till man men behållit sina reproduktionsorgan blir gravid, varför skulle det vara fel? I så fall skulle det vara lika fel med IVF behandling på de som inte kan få barn på egen hand.

• Tottelina
    egenart skrev 2010-04-18 19:50:11 följande:
    Seriöst, vad snackar du om? Men jag ska lämna din lilla tråd.
    Alla får yttra sig, det är det jag snackar om. Jag tycker inte det är respektfullt att bemöta sina meningsmotståndare hur som helst. För all del, svara i tråden.
    Kya skrev 2010-04-18 19:51:14 följande:
    "naturen" gör även barn med obestämbart kön ibland. är det då rätt att barnet ska vara obestämbart? eller ska barnet få ett kön?
    Det där är ju så omtvistat och lyckligtvis ovanligt. Jag tror det blir en jättesvår sits för de föräldarna men ordet abnormitet känns nära till hands. Det handlar om en missbildning helt enkelt.
    Jag tror det är svårare att argumentera för det här när problemet sitter i skallen på folk.
    lennartsdotter skrev 2010-04-18 19:49:57 följande:
    Ja, men denna man har de fysiologiska delar som behövs för att bära fram ett barn. Varför skulle han inte använda dem? Om han ska adoptera trots att han fysiologiskt kan bära fram barn själv så ska väl alla andra göra detsamma.
    Hmm därför att personen valt att leva som man?
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-18 19:51:20 följande:
    Vad har naturen med saken att göra?
    Du frågade, jag svarade.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tottelina skrev 2010-04-18 19:58:40 följande:
    Du frågade, jag svarade.
    Jag ville att du skulle utveckla lite. "Tycker" naturen att detta är fel eller handlar det egentligen bara om mänskliga uppfattningar om vad som är rätt eller fel?
  • Kya
    tottelina, naturen har inte alla svaren, ibland föds människor med fel kön, eller med obestämbart kön. alltså att de har båda "paketen".
    vi föds dessutom till individer, inte bara till kön. viljan att få barn, biologiska barn, har både män och kvinnor. varför inte utnyttja den chansen när man kan det?
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Tottelina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-18 20:00:54 följande:
    Jag ville att du skulle utveckla lite. "Tycker" naturen att detta är fel eller handlar det egentligen bara om mänskliga uppfattningar om vad som är rätt eller fel?
    Jag skulle säga att naturen styr upplägget, och givetvis kan man inte ignorera mänskliga uppfattningar dvs hur ska det vara.
    Rent krasst förstår jag "er" åsikt, personen har reproduktionsorganen så visst föd barn. Men å andra sidan, hur ska h*n bli gravid?
  • Tottelina
    Kya skrev 2010-04-18 20:02:57 följande:
    tottelina, naturen har inte alla svaren, ibland föds människor med fel kön, eller med obestämbart kön. alltså att de har båda "paketen". vi föds dessutom till individer, inte bara till kön. viljan att få barn, biologiska barn, har både män och kvinnor. varför inte utnyttja den chansen när man kan det?
    Hur vet du att nån har fötts med fel kön? Vad har vi för vetenskapliga belägg för dessa teorier egentligen?
    Nu handlar det ju iofs om kön och inget annat så vilja att få barn etc kan vi lämna utanför just nu.
  • så mycket bättre
    Tottelina skrev 2010-04-18 18:53:24 följande:
    Det där är din åsikt. Kanske lite ödmjukhet vore på sin plats inför andras åsikter?
    Nej det är inte min åsikt.
    Detta är något jag fått veta av Sveriges främste intimkirurg som är den som gör de allra flesta könsbytena i Sverige och således har en hel del kunskap om saken. Könet finns inte bara i könsorganet utan också i ett centra i hjärnan där könsidentiteten sitter. I de allra flesta fall har man samma könsidentitet som könsorgan och hormonellt kön, men i vissa fall är de olika. Könsidentiteten är det som avgör vad man är, inte organen och hormonerna. Detta gör också att de allra flesta transexuella vet att det är något fel redan i förskoleåldern.
    Detta är inget som han snickrat ihop själv utan det ligger väldigt mycket forskning bakom.
  • Kya
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-18 20:00:54 följande:
    jag förstår din tanke, men samtidigt är ju tanken den att oftast krävs det en hona och en hane för att kunna fortplanta sig, och honan bär på fostret/fostren. det är själva grundtanken.
    jag förstår egentligen inte aversionen mot de här människorna, för så länge de har de kvinnliga fortplantningsorganen kvar, är de i grund och botten fortfarande kvinnor.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!