• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • lennartsdotter
    Kya skrev 2010-04-18 20:14:07 följande:
    det är ju uppenbarligen grundtanken, eftersom de flesta djuren har två kön. hos vilka djur, förutom de tvåkönade, är det hannen som bär barnen?
    Det förekommer hos ett flertal fiskarter, vadarfåglar och änder...
  • Tottelina
    Kya skrev 2010-04-18 20:17:16 följande:
    men det är ju egentligen det enda problemet hos den här "mannen", att han kan inte bli gravid på naturlig väg. men han kan fortfarande bli gravid, och ha en vanlig graviditet. troligtvis måste han ha en KS-förlossning, men det är å andra sidan massor av vanliga kvinnor som behöver det också.
    Skillnaden ligger uppenbarligen i att man tagit ett aktivt val att bli "man". Att vara man innebär att inte föda barn.
    Det är så galet uppenbart men nu har jag påpekat det :)
  • Kya
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-18 20:16:18 följande:
    Sjöhästen.
    sjöhästen är väl ändå tvåkönad? Eller snarare, byter kön när det krävs?
    Så kanske jag också var lite otydlig, jag menade inte att någon har tänkt ut att det måste finnas två kön, jag menade att huvudsakligen behövs en hona och en hane för att det ska bli barn, och honan bär barnen.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Kya
    lennartsdotter skrev 2010-04-18 20:19:07 följande:
    Det förekommer hos ett flertal fiskarter, vadarfåglar och änder...
    jaså? det visste jag inte, det har jag aldrig hört om. man ska lära sig något nytt varje dag!
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:17:06 följande:
    Det finns inget svar på det, som du själv säkert vet. Världen är inte svart och vit, alla möjliga uppfattningar cirkulerar. Det är inte bara EN som gäller. Såklart. Nej jag tror inte det. Jag fick inte bilden klar för mig men det handlar inte om man och kvinna har sex- barn blir naturligt eller ej utan det handlar om att stoppa in rent krasst en graviditet i organen. Personen har alltså styrt det själv. Och nej, det är inte samma sak som att en mentalt frisk människa tar hjälp av läkare för att IVF.
    Vad menar du med "det handlar om att stoppa in rent krasst en graviditet i organen"?

"Och nej, det är inte samma sak som att en mentalt frisk människa tar hjälp av läkare för att IVF."
    Menar du att du tror att personeni artikeln inte är mentalt frisk?
  • lennartsdotter
    Tottelina skrev 2010-04-18 19:58:40 följande:
    Hmm därför att personen valt att leva som man?
    Så för att han är man ska han avstå från att skaffa biologisk avkomma? Det låter dumt. Män vill också ha biologisk avkomma.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Det finns inget svar på det, som du själv säkert vet. Världen är inte svart och vit, alla möjliga uppfattningar cirkulerar. Det är inte bara EN som gäller.
    Precis, det var dit jag ville komma. Är det då inte rimligt att de som utsätts för konsekvenserna får bestämma vad som är rätt? För att de skaffar barn påverkar ingen annan än de själva. Ja vissa moralkärringar får väl hjärtinfarkt men de struntar jag i sedvanlig ordning i.
    Nej jag tror inte det. Jag fick inte bilden klar för mig men det handlar inte om man och kvinna har sex- barn blir naturligt eller ej utan det handlar om att stoppa in rent krasst en graviditet i organen. Personen har alltså styrt det själv. Och nej, det är inte samma sak som att en mentalt frisk människa tar hjälp av läkare för att IVF.
    Det är isåfall ingen större skillnad mot en surrogatmamma. Jag vet inte riktigt hur det ser ut och ärligt talat vill jag inte veta heller men det är knappast ett problem som inte går att lösa.

Att du pratar om mentalt friska människor som motpol här får mig att {#lang_emotions_throwup}.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Kya
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:19:35 följande:
    Skillnaden ligger uppenbarligen i att man tagit ett aktivt val att bli "man". Att vara man innebär att inte föda barn. Det är så galet uppenbart men nu har jag påpekat det :)
    men han har ju inte gjort det, eftersom han har kvar de kvinnliga könsorganen. alltså är han fortfarande en kvinna.

har en kvinna blivit en man bara för att hon tar på sig ett par byxor och gör en bröstförminskning? nej hon är väl fortfarande en kvinna, precis som den här "mannen" i artikeln fortfarande är en kvinna. när han har tagit bort alla kvinnliga delar och ersatt med manliga är han en man. inte innan dess.
  • Tottelina
    Sorbus skrev 2010-04-18 20:20:41 följande:
    Vad menar du med "det handlar om att stoppa in rent krasst en graviditet i organen"? "Och nej, det är inte samma sak som att en mentalt frisk människa tar hjälp av läkare för att IVF." Menar du att du tror att personeni artikeln inte är mentalt frisk?
    Mm jag är lite upptagen så jag skriver hastigt, det blir som det blir.

Nej jag tror inte man är riktigt som man ska om man går igenom ett könsbyte men sen ändå ska bli gravid och föda barn, något som är så otroligt kvinnligt.
    Jag tror det är nåt som inte stämmer då. Visst, mina ordval var säkert provocerande men som sagt, inte menat som en provokation.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kya skrev 2010-04-18 20:19:39 följande:
    sjöhästen är väl ändå tvåkönad? Eller snarare, byter kön när det krävs?
    Det tror jag inte, det spelar hursomhelst ingen större roll det är hanen som bär avkomman.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!