• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • Kya
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-18 20:10:17 följande:
    Nej, det är inte alls "grundtanken", det är inte ens sant att honan bär barnen överallt i naturen. Han har de biologiska förutsättningarna men väljer att se ut som och bete sig som en man (vad det betyder kan diskuteras) men det är ingen skillnad på den biologiska funktionen, uppenbarligen.
    det är ju uppenbarligen grundtanken, eftersom de flesta djuren har två kön.
    hos vilka djur, förutom de tvåkönade, är det hannen som bär barnen?
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Sorbus

Jag blev glad när jag såg artikeln. Jag tycker det är positivt när man får utmanas i tanken om "hur det ska vara".

Varför det inte skulle vara "rätt" förstår jag ärligt talat inte. Det enda som kan vara viktigt är väl ändå att ett barn får engagerade och goda föräldrar som vill ha barnet och  tar väl  hand om det, och att människor som vill bli de engagerade och goda föräldrarna också kan få bli det. Och det goda föräldraskapet sitter defintivt inte i om man är man eller kvinna, eller om det är konstellationen man+ kvinna som får barn.

• så mycket bättre
    Pimpinellan skrev 2010-04-18 18:58:36 följande:
    Och såna ska få hjälp att skaffa barn... Gubevare oss väl!! INGEN kommer nånsin få mig att tro att man föds i "fel" kropp. Rent skitsnack! Skulle naturen gå emot sig själv-aldrig. Kollar man såna här personers bakgrund finns alltid tragik bakåt som utlöst denna abnormitet.
    Haha jag antar att du är superinsatt i alla som gör könsbyte i världens bakgrund eftersom du gör ett sånt uttalande...
  • Kya
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:12:46 följande:
    Ja du talade om vad som gör en till den man är, du har helt rätt, det är inte bara könet som avgör alla är individer, inte alla vill ha barn etc. Men nu gällde det att födas med "fel" kön som du säger. Jag säger att det är psykologiskt men självklart är det min subjektiva slutsats.
    viljan att skaffa barn är ju en högst psykologisk känsla, det också.
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:13:56 följande:
    Det här argumentet dyker alltid upp. Nej jag förstår inte hur man kan få det till nåt snarlikt överhuvudtaget.
     Och jag förstår inte hur man inte kan se likheten.
  • så mycket bättre
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:08:38 följande:
    Precis, det är psykologiskt. Varför inte behandla de psykologiska problemen istället för att skära sönder sin kropp?Bara en tanke.
    Nej inte psykologiskt. Synen har också ett centra i hjärnan, är det psykologiskt för det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kya skrev 2010-04-18 20:14:07 följande:
    det är ju uppenbarligen grundtanken, eftersom de flesta djuren har två kön. hos vilka djur, förutom de tvåkönade, är det hannen som bär barnen?
    Det jag menade är att det inte finns en tanke bakom, jag var nog lite otydlig där.
    Kya skrev 2010-04-18 20:14:07 följande:
     hos vilka djur, förutom de tvåkönade, är det hannen som bär barnen?
    Sjöhästen.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Tottelina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-18 20:12:46 följande:
    Då har ju naturen styrt det så att han ska kunna få barn. Då faller resonemanget att det är mot naturen.
    Det finns inget svar på det, som du själv säkert vet. Världen är inte svart och vit, alla möjliga uppfattningar cirkulerar.
    Det är inte bara EN som gäller. Såklart.

Nej jag tror inte det. Jag fick inte bilden klar för mig men det handlar inte om man och kvinna har sex- barn blir naturligt eller ej utan det handlar om att stoppa in rent krasst en graviditet i organen.
    Personen har alltså styrt det själv. Och nej, det är inte samma sak som att en mentalt frisk människa tar hjälp av läkare för att IVF.
  • Kya
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:13:56 följande:
    Det här argumentet dyker alltid upp. Nej jag förstår inte hur man kan få det till nåt snarlikt överhuvudtaget.
    men det är ju egentligen det enda problemet hos den här "mannen", att han kan inte bli gravid på naturlig väg. men han kan fortfarande bli gravid, och ha en vanlig graviditet. troligtvis måste han ha en KS-förlossning, men det är å andra sidan massor av vanliga kvinnor som behöver det också.
  • Tottelina
    Sorbus skrev 2010-04-18 20:15:53 följande:
     Och jag förstår inte hur man inte kan se likheten.
    Helt ok. Begär inte att alla ska hålla med.
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!