• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:04:46 följande:
    Jag skulle säga att naturen styr upplägget, och givetvis kan man inte ignorera mänskliga uppfattningar dvs hur ska det vara.
    Naturen styr ingenting, den säger inte åt oss hur vi ska göra eller vad vi ska tycka är rätt och fel. Men vems uppfattningar är det som ska styra? Vem är det som ska säga hur det ska vara?
    Rent krasst förstår jag "er" åsikt, personen har reproduktionsorganen så visst föd barn. Men å andra sidan, hur ska h*n bli gravid?
    Ja, hur brukar det gå till?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Tottelina
    SigridA skrev 2010-04-18 20:07:12 följande:
    Nej det är inte min åsikt. Detta är något jag fått veta av Sveriges främste intimkirurg som är den som gör de allra flesta könsbytena i Sverige och således har en hel del kunskap om saken. Könet finns inte bara i könsorganet utan också i ett centra i hjärnan där könsidentiteten sitter. I de allra flesta fall har man samma könsidentitet som könsorgan och hormonellt kön, men i vissa fall är de olika. Könsidentiteten är det som avgör vad man är, inte organen och hormonerna. Detta gör också att de allra flesta transexuella vet att det är något fel redan i förskoleåldern. Detta är inget som han snickrat ihop själv utan det ligger väldigt mycket forskning bakom.
    Precis, det är psykologiskt. Varför inte behandla de psykologiska problemen istället för att skära sönder sin kropp?
    Bara en tanke.
  • Kya
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:06:14 följande:
    Hur vet du att nån har fötts med fel kön? Vad har vi för vetenskapliga belägg för dessa teorier egentligen? Nu handlar det ju iofs om kön och inget annat så vilja att få barn etc kan vi lämna utanför just nu.
    vad har vi för vetenskapliga belägg till att man INTE kan födas till fel kön? räcker det inte med att det faktiskt finns människor som upplever att de har fel kön?

varför ska vi lämna det utanför? den viljan är ju det som gör att dessa "män" väljer att bli gravida.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kya skrev 2010-04-18 20:07:25 följande:
    jag förstår din tanke, men samtidigt är ju tanken den att oftast krävs det en hona och en hane för att kunna fortplanta sig, och honan bär på fostret/fostren. det är själva grundtanken. jag förstår egentligen inte aversionen mot de här människorna, för så länge de har de kvinnliga fortplantningsorganen kvar, är de i grund och botten fortfarande kvinnor.
    Nej, det är inte alls "grundtanken", det är inte ens sant att honan bär barnen överallt i naturen. Han har de biologiska förutsättningarna men väljer att se ut som och bete sig som en man (vad det betyder kan diskuteras) men det är ingen skillnad på den biologiska funktionen, uppenbarligen.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Tottelina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-18 20:07:45 följande:
    Ja, hur brukar det gå till?
    Jag har svarat dig redan. Mänskliga uppfattningar, som är ditt eget ordval. Jo naturen styr det här med skapandet av barn.
  • Kya
    Jag skulle säga att naturen styr upplägget, och givetvis kan man inte ignorera mänskliga uppfattningar dvs hur ska det vara. Rent krasst förstår jag "er" åsikt, personen har reproduktionsorganen så visst föd barn. Men å andra sidan, hur ska h*n bli gravid?
    men de människor som behöver hjälp med IVF, de med PCO eller Endometrios ska alltså inte få hjälp med att bli gravida enligt ditt resonemang? Man ska enbart kunna bli gravid på naturlig väg, annars ska man inte få bli gravid?
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Lingling11
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:10:18 följande:
    Jag har svarat dig redan. Mänskliga uppfattningar, som är ditt eget ordval. Jo naturen styr det här med skapandet av barn.
    Då måste du vara emot IVF behandling och all annan medicinsk påverkan som underlättar för par att få barn.
  • Tottelina
    Kya skrev 2010-04-18 20:09:20 följande:
    vad har vi för vetenskapliga belägg till att man INTE kan födas till fel kön? räcker det inte med att det faktiskt finns människor som upplever att de har fel kön? varför ska vi lämna det utanför? den viljan är ju det som gör att dessa "män" väljer att bli gravida.
    Ja du talade om vad som gör en till den man är, du har helt rätt, det är inte bara könet som avgör alla är individer, inte alla vill ha barn etc.
    Men nu gällde det att födas med "fel" kön som du säger. Jag säger att det är psykologiskt men självklart är det min subjektiva slutsats.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Men vems uppfattning är det som ska råda? För om min uppfattning får råda är det ju rätt, om någon annans uppfattning får råda så är det fel, vem har rätt?
    Jo naturen styr det här med skapandet av barn.
    Då har ju naturen styrt det så att han ska kunna få barn. Då faller resonemanget att det är mot naturen.
  • Tottelina
    Kya skrev 2010-04-18 20:11:08 följande:
    men de människor som behöver hjälp med IVF, de med PCO eller Endometrios ska alltså inte få hjälp med att bli gravida enligt ditt resonemang? Man ska enbart kunna bli gravid på naturlig väg, annars ska man inte få bli gravid?
    Det här argumentet dyker alltid upp. Nej jag förstår inte hur man kan få det till nåt snarlikt överhuvudtaget. {#lang_emotions_undecided}
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!