• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • langtanefterdig

Ja verkligen lucky shot!! Skänker hopp till oss andra me ;)  Använder du äl-test eller har du gjort blodprov? :)

• snuddi
    IssaPissa skrev 2010-06-23 20:22:44 följande:
    Kissade innan jag begav mig på min joggingtur, joggade 30 minuter och kissade 10 mintuer efter att jag kom hem och kom då på att jag kanske skulle ta mig ett test och jag är GRAVID! Fattar ingenting!
    Hur gick det till?? Det enda symptomet är något ömma bröstvårtoe. Jag var så inställd på tt vi skulle behöva hjälp.
    GRATTIS tjejen!! :D Blev lite tårögd. Så kul för er! <3 Hoppas nu att allt går bra, Och du , nu slipper du att hänga i den här tråden ;) Gå över till gravidtrådarna, snacka bebismage och allt det där :D Stort grattis i alla fall!
  • snuddi
    valkyrie skrev 2010-06-23 14:37:17 följande:
    har fått tid ang GBP hellt överlycklig ska ditt på onstag tyvärr ska jag till ett sjukhus typ 2 ½ bort.
    Så kul för dig! :D Hoppas på att allt komma att gå finfint med det besöket och att du kommer att få en tid snart förs jälva ingreppet! :D
  • IssaPissa
    langtanefterdig skrev 2010-06-23 22:40:31 följande:
    Ja verkligen lucky shot!! Skänker hopp till oss andra me ;)  Använder du äl-test eller har du gjort blodprov? :)
    Jag använde ÄL-test men fick aldrig något positivt denna månad så jag trodde inte att jag hade haft ÄL alls.

Nu hoppas jag att jag smittar er alla med baciller!
  • langtanefterdig

Intressant, och det var ju ett starkt plus IOM att du precis kissat innan , wow!!!!!

• Tuss84
    Måste bara fråga om det är någon av er som hade problem med blödningar efter förlossningen på ert första barn om det är någon av er som har ett barn??

Jag födde vår efterlängtade dotter Tove den 2 januari i år (efter 2 år av utredningar, blodprover, behandlingar, läkarbesök, 1 missfall osv), jag gick till MVC när blödningen stegrade i kraftighet efter 3 månader. Först trodde vi att det var mens, men de upptäckte att jag hade rester kvar efter graviditeten i livmodern. Efter många turer, blödningar som kom och gick som de ville, tabletter i två omgångar för att få ut resterna och 4½ månad så kom man fram till att jag skulle få göra en hystereoskopi för att se hur mycket som var kvar.
    När man gör detta ingrepp (går in med liten kamera i livmodern, ser vad som finns och plockar ut det) så hittar man INGENTING. Då trodde de att den senaste blödningen jag haft kan ha skickat ut resterna och om jag fortsätter få småblödningar så kan det ha med min PCO att göra i och med att jag ammar fortfarande.
    Jag blöder från och till fortfarande. Inte alls kraftigt, mest mörkbruna kraftiga flytningar, men de kommer med någon veckas mellanrum och håller på i upp till en vecka.
    Magen känns som att jag har ägglossning eller håller på att få mens för det mesta och blödningarna kommer och går som de vill.

Väntar fortfarande på provsvar från sjukhuset, ska ringa på måndag och fråga.

Summa sumarum av detta långa inlägg:

Är det någon med PCO som haft samma problem??

Jag hoppas verkligen att detta har med min PCO att göra så jag slipper göra en ev skrapning utan att jag får ställa blödningarna till rätta med akupunktur, zonterapi och örter som jag använde mig av för att få till dottern!

Vore så skönt om jag inte är ensam om problemet!! Vill ju ha syskon till Tove så småningom....

Stort grattis till er som plussat och lycka till önskar jag er andra!!

Glad midsommar!!
  • ZionZion

hej
    jag har också Pco, fick reda på det för cirka 1 år sen då jag hade otroliga smärtor i magen , åkte in akut och när jag ligger där i stolen kl 03.00 säger en ung läkare -Ja om du planerar att skaffa barn nångån så kan det bli svårt, men det finns ju bra läkare där du bor. !!
    Jag blev helt ställd och gick därifrån, smärtorna kom inte från att jag hade pco utan antagligen en cysta som spruckit......

Har varit på kontroller där dom fastslagit att det är pco, men vill inte sätta in pergo eller nått annat innan jag gått ner i vikt då jag är överviktig, dom skcickade mig vidare  skulle få komma tillbaka om 6 månader och om jag gått ner få börja med pergo eller nått liknande  , trodde jag skulle få träffa en dietist då gyn doktorn sa det, men hamnade hos en "vanlig" doktor som sa att han läst lite om dieter, sen frågade han mig om jag funderat på operation (förminska magsäcken), konstigt tyckte jag drastisk lösning när jag inte fått prova någon diet eller inte ens lever upp till dom kriterierna för att få göra en, men han skulle skicka en remiss så jag skulle få träffa en kirurg, har inte hört nått från nån kirurg och det var nästan 1 år sen ?!

Kom i allafall tillbaka till gyn doktorn efter 6 månader skämdes som en hund efter som jag inte gått ner ett enda kilo, !Men gyn doktorn tyckte inte det va så konstigt eftersom jag inte fått nån hjälp, han tyckte det va helt sjukt att andra läkaren föreslagit operation, det tyckte han verkligen inte  utan han hade ju hoppats på att jag skulle få träffa en dietist, !
    Gyn läkaren skickade en ny remiss om att jag ska få komma till en dietist, 4 månader har gått nu och jag har inte hört nått ........

Förlåt om det låter som jag svamlar och inget hör ihop, men har suttit och kollat runt på alla trådar men aldrig tagit mig mod att skriva något,
    Allt jag vill är att gå ner i vikt så jag kan få ett barn, varför kan inte sjukvården hjälpa till för bli så arg!!!

kommer hänga med här i tråden nu,
    Lycka till alla en vacker dag ska väll alla vi lyckas bli föräldrar hoppas jag!!

• Laisen
    ZionZion skrev 2010-06-25 00:31:58 följande:
    hej
    jag har också Pco, fick reda på det för cirka 1 år sen då jag hade otroliga smärtor i magen , åkte in akut och när jag ligger där i stolen kl 03.00 säger en ung läkare -Ja om du planerar att skaffa barn nångån så kan det bli svårt, men det finns ju bra läkare där du bor. !!
    Jag blev helt ställd och gick därifrån, smärtorna kom inte från att jag hade pco utan antagligen en cysta som spruckit......

Har varit på kontroller där dom fastslagit att det är pco, men vill inte sätta in pergo eller nått annat innan jag gått ner i vikt då jag är överviktig, dom skcickade mig vidare  skulle få komma tillbaka om 6 månader och om jag gått ner få börja med pergo eller nått liknande  , trodde jag skulle få träffa en dietist då gyn doktorn sa det, men hamnade hos en "vanlig" doktor som sa att han läst lite om dieter, sen frågade han mig om jag funderat på operation (förminska magsäcken), konstigt tyckte jag drastisk lösning när jag inte fått prova någon diet eller inte ens lever upp till dom kriterierna för att få göra en, men han skulle skicka en remiss så jag skulle få träffa en kirurg, har inte hört nått från nån kirurg och det var nästan 1 år sen ?!

Kom i allafall tillbaka till gyn doktorn efter 6 månader skämdes som en hund efter som jag inte gått ner ett enda kilo, !Men gyn doktorn tyckte inte det va så konstigt eftersom jag inte fått nån hjälp, han tyckte det va helt sjukt att andra läkaren föreslagit operation, det tyckte han verkligen inte  utan han hade ju hoppats på att jag skulle få träffa en dietist, !
    Gyn läkaren skickade en ny remiss om att jag ska få komma till en dietist, 4 månader har gått nu och jag har inte hört nått ........

Förlåt om det låter som jag svamlar och inget hör ihop, men har suttit och kollat runt på alla trådar men aldrig tagit mig mod att skriva något,
    Allt jag vill är att gå ner i vikt så jag kan få ett barn, varför kan inte sjukvården hjälpa till för bli så arg!!!

kommer hänga med här i tråden nu,
    Lycka till alla en vacker dag ska väll alla vi lyckas bli föräldrar hoppas jag!!
    Eftersom det verkar gå jävligt segt för dom så får du ta saken i egna händer och ligga på lite, tjata tjata tjata tills det händer något :). Då har iaf du gjort vad du kunnat :).
    Kul att vi blir lite fler här i tråden! :)
  • Laisen
    valkyrie skrev 2010-06-23 14:37:17 följande:
    har fått tid ang GBP hellt överlycklig ska ditt på onstag tyvärr ska jag till ett sjukhus typ 2 ½ bort.
    Fan va roligt :D.
  • langtanefterdig

Känner av mkt molande idag, undra vad som är på gång el om ja har äl nu kanske? Drar ut till landet så blir att mysa på em så går lite mer än ett dygn emellan , men det borde väl va ok? Hur har ni gjort , alltid myst på tex morronen?

Svar på tråden vi unga med PCO