• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • IssaPissa
    langtanefterdig skrev 2010-06-27 11:02:46 följande:
    Issapissa: vilket återfall jag haft när det gäller godis, fan oxå. Hur ser din matsedel ut för en dag, frukost ? Vill verkligen gå ner. Hur mycket motionerar du?
    Jag har ätit hemskt hela helgen jag med Måste skärpa till mig!

Normalt så äter jag frökusar (en brödsort som heter så), två skivor med smör och keso. Om jag är riktigt sötsugen tar ja gett litet glas juice till fruskoten men annars bara kaffe och vatten.
    Tar en frukt, oftast äpple, till mellanmål. Vindruvor innehåller mycket fruktsocker så de ska man undvika. Tar en banan om jag är riktigt hungrig emellan.
    Sedan lunch då jag försöker äta en så liten portion som möjligt och det jag framförallt försöker minska är kolhydraterna. Byter oftas ut pastan och riset mot antingen bulgur eller kokta grönsaker så att jag kan få äta mig mätt.
    Det enda kolhydraterna jag eg äter är potatis.
    Sedan mellanmål igen och middag där jag gör likadant som vid lunch, försöker skippa kolhydrater så gott det går.

Kör inga lightprodukter alls utan riktig grädde, riktigt smör osv. Då äter jag mindre och håller mig mätt längre.

Jag försöker gå minst 10 000 steg om dagen, har stegräknare, och gärna mer om det går och jag orkar. Jag ahr hört att 30 minuter rask proemnad om dagen räcker för att hålla förbränningen igång så det är det jag minst gör.

Jag började ju springa men har fått trappa ned lite nu, likadant så äter jag liite mera kolhydrater nu eftersom jag inte får banta på samma sätt längre.
    snuddi skrev 2010-06-27 18:46:29 följande:
    Tror ni det är lättare att bli gravid i olika ställningar, ligga kvar i sängen efteråt, försöka peta in sperman längre eller något? :P
    Jag tror inte att det har någon betydelse om mannen har normala spermier. Är de slöa kan det ju kanske vara bra med en skjuts i rätt riktining.
    Denna månad körde vi bakifrån vid tillfället då det måste ha blivit och jag gick upp på en gång efteråt och det tog sig ändå.
  • langtanefterdig

Är bregott mellan riktigt smör? Oki har lite svårt att inte äta ris , blir hungrig men ska försöka:) joggade 3km idag, ett litet steg i rätt riktning iaf;) har såå svårt att låta bli lakrits, det är min last. Har inte ont i magen , men ingen aning om det var äl? Hmm....

• langtanefterdig

Oj skrev lite konstigt, har iaf haft ont/molande/ilningar sen pergon , men känner inget nu , betyder de att äl varit ell?

• Puchiko

har ju sen i november haft huggningar i äggstockarna, båda två till och från.. senaste två veckorna har huggen bara kommit från vänster äggstock..skumt!

• snuddi

Okej. Jag brukar ligga kvar en liten stund efteråt. Vetifasiken om det skulle hjälpa men då har man ju i alla fall testat :P

IssaPissa; så glad att höra att det tog sig för dig. :)

Övriga: Jag försöker också tänka på vikten nu. Är inte i ett jättebehov men lite nödvändigt i alla fall. Frukt sägs ju vara väldigt bra, men tjejer helt ärligt så är det inte mycket bättre än godis. Så försök att skippa frukten några dagar. Gör man det och sedan tar ett äpple så märker man att det smakar otroligt sött. Jag brukar i stället äta lite morötter som mellanmål. Inbillar mig att det är nyttigare iom att det inte är lika mycket fruktSOCKER i det.

Det stod ju om fruktsocker i någon tidning för inte så länge sen. De hade kommit på att ur viktminskningssynpunkt så var inte fruktsocker så mycket bättre än vanligt socker.

Keep it up :) Jag är nu i väntestadiet. Ska käka Primolut-Nor igen med början den 7 juli. Någon gång nästa helg borde jag få äl om jag lyckas få det av mig själv. Annars ska jag köra på med några omgångar P-Nor för mensens skull sedan blir det äl-piller också. :)
    Men hoppas på spontan äl =)

(Långt inlägg.. förlåt tjejer)

• Puchiko

ne frukt är inte så bra som man tror.. man ska äta grönsaker eller en näve nötter som mellanmål.. mycket bättre!!

• IssaPissa

Jag tar även morötter som mellanmål men tycker det är aptråkigt i längden. Går skitbra i början men måste variera mig med frukt för annars tappar jag allt och iaf jag känner att jag behöver liite socker i mig för att orka hålla på.
    Det viktigaste är ju att man hittar ett sätt som fungerar!

Har någon av er hört ifall man kan få missfall lättare om man har PCO-s?

• langtanefterdig

Äter inte frukt i samma utsträckning som tidigare, bara ibland. Men hur ska man få i sig vitaminer, hyr gör ni? Kiwi tkr ja känns ok, en halv om Dan. Annars är det bara å vänta nu, har inga förhoppnigar om grav iaf:/

• langtanefterdig

Missfall är inget ja hört nåt om iaf. Fan. Känner ni ibland att det känns som att ni aldrig kmr bli gravida? Sen vi fick problem , har ja liksom känt mi så okvinnlig - att ja inte kan få barn. Låter dramatiskt, men att inte vet att det kmr gå tids nog kör ner mig i deppiga tankar. Hur gör nu för att hålla modet uppe?

• langtanefterdig

Skriver fel här å där, skyller på touchskärmen;)

Svar på tråden vi unga med PCO