• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • mama84

Hej tjejer! Jag tänkte bidra med en liten solskenshistoria, jag om någon vet att man kan vara i behov av sådana ibland

Jag och min man hade försökt bli gravida i ett och ett halvt år utan resultat när vi fick testa pergotime. Jag fick varje månad ägglossning av pergotimen, men den gjorde att min livmoderslemhinna praktiskt taget blev obefintlig. När jag ätit pergotime i 5kurer utan att bli gravid sa min gynekolog att vi skulle ta en paus ett par månader för att sedan försöka bygga upp livmoderslemhinnan med östrogen samtidigt som jag tog pergotime och ifall det inte lyckades den gången så var det egentligen ingen idé att fortsätta med pergotime utan då skulle vi få gå över på hormonsprutor istället.

Sagt och gjort, vi testade en sista gång utan att lyckas! Vi var så ledsna...jag och min man bestämde att vi skulle ta en paus från allt försökande! När det gått två månader så insåg jag att jag helt plötsligt fått en regelbunden mens för första gången på två år. Jag behövde inte ens ta primolut-nor. Min gynekolog blev självklart intresserad av vad detta kunde bero på och jag fick komma in för undersökning och fick då höra att jag har en tjock och fin livmoderslemhinna. Efter det tog det exakt en månad, sen var jag gravid!!!

Läkarna sa till mig att de trodde att det berodde på min ålder, att jag blivit äldre och därmed producerar färre ägg och att min kropp fick en paus från alla hormontillskott!

Men till alla er som månad efter månad försöker och misslyckas! För varje försök som misslyckas kommer ni närmre det försök som faktiskt kommer lyckas. Oss tog det tre år, det finns hopp för alla!

Hoppas ni lyckas snart! Massor av kramar/ Malin 

• langtanefterdig

Mama84: alltid kul att höra sagoslut, hoppas så att det blir så även för oss. Har knodden kommit än?

• langtanefterdig

Issapissa: vilket återfall jag haft när det gäller godis, fan oxå. Hur ser din matsedel ut för en dag, frukost ? Vill verkligen gå ner. Hur mycket motionerar du?

• Fidelli

Jag vill också ge lite  hopp..

Har haft oregelbunden mens dem senaste 3 åren. Ville inte ha någon utredning, vet inte riktigt varför. Fick mens 30 jan, 30 mars och sen var den borta. Var på ultraljud i maj då dom ville kolla på mina äggstockar.. Gyn sa att han misstänkte PCO.

Förra veckan plussade jag efter flera veckor med ömma bröst.. illamående osv.
    Var på ultraljud i tisdags, och nu på tisdag går jag in i v.9 Glad

Håll hoppet uppe.. det är ni värda!

• snuddi

Tror ni det är lättare att bli gravid i olika ställningar, ligga kvar i sängen efteråt, försöka peta in sperman längre eller något? :P

• Puchiko
    IssaPissa skrev 2010-06-23 20:22:44 följande:
    Kissade innan jag begav mig på min joggingtur, joggade 30 minuter och kissade 10 mintuer efter att jag kom hem och kom då på att jag kanske skulle ta mig ett test och jag är GRAVID! Fattar ingenting!
    Hur gick det till?? Det enda symptomet är något ömma bröstvårtoe. Jag var så inställd på tt vi skulle behöva hjälp.
    GRATTIS
  • snuddi
    snuddi skrev 2010-06-27 18:46:29 följande:
    Tror ni det är lättare att bli gravid i olika ställningar, ligga kvar i sängen efteråt, försöka peta in sperman längre eller något? :P
    förutsatt att man skulle lyckas få till en äl alltså
  • langtanefterdig

Snuddi: lättare vet ja inte men många tillämpar ju metod som höga ben efter o killen över när han får utlösning, men tror inte det har nån jätteeffekt egentligen, men vad vet jag? Ska nog fråga läkaren vid nästa besök.

• snuddi
    langtanefterdig skrev 2010-06-27 19:13:16 följande:
    Snuddi: lättare vet ja inte men många tillämpar ju metod som höga ben efter o killen över när han får utlösning, men tror inte det har nån jätteeffekt egentligen, men vad vet jag? Ska nog fråga läkaren vid nästa besök.
    bara satt och funderade :D Ja fråga läkaren om de har några knep. I så fall vill jag veta vad de säger.
  • langtanefterdig

Själv brukar ja iaf ha benen högt efter , men det känns som att alla microsmå spermier kan ta sig fram, iaf de som är starka nog att kunna befrukta. Kan tycka att det är lite pinsamt att fråga läkaren om sånt, men ska göra det iaf:) dröjer dock till augusti pga semester. Själv har ja idag slutat ha ont o känna mig öm magen, så det borde va tecken på att äl är över. Så synd att man inte kan få veta säkert , äggen var ju stora men vet inte om det är en garanti att de släpper.

Svar på tråden vi unga med PCO