Inlägg från: Dag och natt |Visa alla inlägg
  • Dag och natt

Plus igen efter mf/ma

Hej allesammans! Solig
    Vad roligt att få hoppa in i den här tråden, har inte vågat ännu men tar modet till mig nu och hoppas att det lilla pyret vill stanna kvar hos oss den här gången. Är nu i v 4+3! Hade mf i juni i år, första graviditeten då så sorgen var enorm men redan direkt fanns viljan att försöka igen så fort som möjligt. Det ville inte ta sig på första ÄL innan mensen men väl efter att den första mensen kommit. Så nu håller vi tummarna för att allt går bra i åtta månader till...!

Sugarrush: Åh vad härligt med nya symptom!! Jag har inte känt nån skillnad mot förra graviditeten mer än att jag blev yrslig och lite illamående i onsdags, men efter att jag tagit nån liten yoghurt eller banan på morgonen innan jag åker till jobbet så har jag inte känt av det igen. (Brukar äta frukost på jobbet). Hoppas på att få känna av lite mer. Kissnödig var jag de första dagarna i veckan och var tvungen att stiga upp på natten men nu behöver jag inte det förrän tidigt på morgonen. Nåja, det visar sig om allt är bra eller inte, vill inte gå och oroa mig hela tiden. Glad

• Dag och natt

Usch jobbigt när man inte vet vad det är som händer med kroppen. Ingen ska behöva gå igenom det vi gått igenom! Det låter ju som att det kanske var ett blodkärl som sprack när du tog proggisen Sofy, det kan väl inte vara särskilt ovanligt att det händer. 

Sugar: Ja av gammal vana har jag bara fortsatt att skriva i den gamla tråden men kom på det själv att det kanske är bättre att hoppa över till den här nu när man ändå är gravid. Jag kanske också vill ta ett privat VUL, det känns så himla långt att vänta till ca v 18!

Nu ska jag och sambon åka iväg till bondens marknad och köpa på oss kantareller och göra riktigt goda kantarellmackor när vi kommer hem! MUMS! Tungan ute 

• Dag och natt

Sofy: Håller tummarna för att det inte var någon "elak" blödning! Jag fick ju själv lite spotting på BIM+1 och läste mig sen till att det verkar vara vanligt att man kan få spottings eller blödning när man egentligen skulle haft mens. Jag har inte haft något mer iaf och jag hoppas att du inte heller får något mer nu!

Massa grattis till Längtan, jag kunde tyvärr inte se bilden här i forumet men jag antar att den var underbar! Såg att du var från Hallsta ursprungligen också, det är jag med! Men jag flyttade därifrån för ca 20 år sen. Världen är allt bra liten ibland för den hålan är ju inte särskilt stor. Cool 

• Dag och natt

Sofy: Men vilken okompetent läkare! Förstår att du blir arg! Om hon inte vet hur testerna brukar se ut borde hon inte säga något alls från början utan förklara för dig att hon vill rådgöra med någon bm eftersom hon själv inte har någon direkt kunskap om själva testerna. Det skulle ha besparat dig en massa oro. Och att hon inte kan säga något om blödningen beror säkert på att hon faktiskt inte vet men istället kan hon ju förklara att blödningar förekommer trots att allt är normalt med bebben osv just för att du ska bli lugnare. Men gjorde hon nån undersökning då? Var det vul du skulle göra idag eller är det nån annan dag?

Sugarrush: Åh vad härligt med ett skönt bad! Jag stod och tittade på gravidtidningar igår men hittade bara två och den ena hade jag redan så jag köpte en Amelia och en Sköna hem istället. Glad 

Längtan: Ja men gud var roligt att du också är därifrån! Jag är född -80, när är du född? GladJag vet i stort sett bara vilka mina klasskamrater var från 1-4 så några andra, yngre eller äldre än mig, vet jag knappt något om. Men jag har många syskon som är äldre än mig som också gick alla klasser där och en del av dem känner jag till. Utan att säga mitt namn publikt så här så bodde vi i ett stort vitt hus på vänster sida direkt efter bruket (dvs längst ned, mot Herräng). Cool

• Dag och natt

Phew! Fick gå tillbaka 16 sidor för att hitta listan för nu känner jag mig redo att skriva upp mig på den...!

{#emotions_dlg.flower} September 2010 {#emotions_dlg.flower}
    MB73 - 24 september (1a försöket efter MA)
    Mabaja - 30 september (3e försöket efter MA)

{#emotions_dlg.flower} November 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Nataliesliv - 20 nov (1a försöket efter MF)

{#emotions_dlg.flower} December 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Majmamman08 - 11 december (1:a försök efter MF)
    2 barns mamma84 - 21 december (1:a försöket efter ett MA 3:e barnet nu)
    Bjornis - 22 december (2 mf och 1 ma. 4:e försöket efter ma)
    Lallan - 23 december (ma v11, mf v 14)
    Pyret12 - 24 december 
    Maria A 78 - 24 december
    Ebebis08 - 27 december (mf 23/3 gravid igen 30/3)
    Anna TheSunshine - 29 december (2: försöket efter MF)
    nyttförsök2010 - 29 december (1:a försöket efter MF)
    gemigsinnesro - 29 december (4 försöket efter mf)

{#emotions_dlg.flower} Januari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    No Way - 1 januari -flicka
    Kajsalisa - 1 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    Cat79 - 2 januari (avbryt.grav v 22 nov-09, MA jan-10)
    Mami82 - 4 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    PåvägMotSyskon - 5-6 Januari.
    Rontgensyrran - 7 januari (3:e försöket efter MA dec -09) -Troligvis en flicka
    toksnippa - 8 januari (2:e försöket efter MF) - en pojke!
    Bev - 10 januari (3 mf sen okt 2009)
    Daniela01 - 14 Januari (2mf och 1ma, 6:e försöket efter senaste MA)
    GravidElla - 15 Januari ( 1:a försöket efter MA/MF okt. 09 )
    misslouie - 17 januari (5:e fösöket sen MF okt-09)
    fröken SJ - 19 januari (2:a seriösa försökte efter Mf Jan-10)
    Sommaren2005 - 24 januari (1 försöket efter mf april -10, 14:e försöket totalt)

{#emotions_dlg.flower} Februari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Odd - 5 februari (första försöket efter 4 mf på raken)
    Cjes - 10 februari ( 3:e försöket efter MA januari- 10, Hade även MF oktober- 09)
    Inga76 - 11 februari (1:a försöket efter MA mars -10)

{#emotions_dlg.flower} Mars 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Smålandsjänta - 5 mars (första försöket efter 2 mf)
    pinklove - 7 mars (första försöket efter mf juni-10)
    Happiness - 15 mars (försökt sen nov -09,1:a försöket efter IVF i juni)
    Färnevik - 28 mars (2:a försöket efter 4 MF/MA. Förhoppningsvis andra barnet
    LittleJunia - 30 mars (4:e försöket efter MA mars-10, samt missfall nov-09)

{#emotions_dlg.flower} April 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Längtan efter liten - 3 april (mf 08, mf 09, ma10), andra barnet
    EricaN81 - 19 april (?:e försök efter mf i januari -10)
    Sofy - 26 april (4 MF sen innan)
    Havsklippan - 26 april (2:a försöket efter mf juni -10), första barnet
    Sugarrush - 30 april (2:a försöket efter mf juni -10), första barnet

• Dag och natt

Sofy: Men som du skrev i den andra tråden om proggisar så skulle det inte förvåna mig om blödningen beror på dessa. Du har säkert inget att oroa dig för, och nu blöder du dessutom inte längre och det är ju jättebra, eller hur! Det hade jag varit en större sannolikhet att det skulle vara mf om du blödde klart blod flera dagar i sträck. Jag hoppas och tror verkligen på att din bebbe i magen gör allt för att stanna kvar! Solig

• Dag och natt

Längtan: Vad skoj, då har vi ju säkert gått i samma klass eller parallellklass iaf! Vad heter hon i förnamn? Du kan messa mig privat om du vill! Cool Och var i Hallsta bodde ni? Jag och min familj bodde där fram till -90 och då var ju du rätt liten Flört så jag förstår att du inte vet vilka som bodde där då.Efter det delades villan in i tvåfamiljshus istället och då vet inte jag vilka som flyttade in... Men jag älskade det huset! Det var stort och jättestor tomt som man kunde springa runt och leka på. Och massa äppelträd, päronträd, plommonträd och massa olika bärbuskar... Rena drömmen för ett litet barn! Fast det finns ju finare utsikter än ett bruk. Skrattande

• Dag och natt

kajsalisa: Det är verkligen en flitig tråd, jag blir alltid förvånad när jag kommer hem från jobbet och får backa bandet 10 sidor för att se vad som hänt under dagen, glömmer ju bort att kommentera 70 % av det bara därför! Cool

Apropå det där med järntabletter och sånt. När jag fick veta om mitt mf hade jag ett blodvärde på 154, jag hade absolut noll koll på det innan men hon sa att det var jättebra. Så nån brist på järn verkar inte jag lida iaf! Men nu tar jag de här Mitt Val Kvinna pga folsyran, men de innehåller också järn. Jag har då märkt att jag har fått problem med hård mage senaste tiden och är nästan övertygad att det måste bero på järnet. Detta har lett till att "rumpan" har tagit stryk av det och besök på toan har inte varit så kul om vi säger så.  Men nu verkar det gå åt rätt håll när jag verkligen försöker dricka mycket vatten och få i mig mer fibrer. 

Förresten så blev jag så glad imorse när en vååååg av illamående sköljde över mig när jag var på väg ner i t-banan! Bara känslan tack och lov, men det var tillräckligt för att jag skulle ringa och be sambon skjutsa mig till jobbet istället. Tycker inte att jag har känt så mkt symptom senaste dagarna och man vill ju ändå känna en del...! Fast trött är jag fortfarande och vill gå och lägga mig redan kl 21! Cool

• Dag och natt

Ja där ser man, man litar ju på att de ska ha koll de som jobbar med det dagligen! När jag googlade på det så kom det upp: "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."

Det är dock viktigt att påpeka att de allra flesta kvinnor med höga blodvärden, trots den ökade risken, föder levande barn eftersom intrauterin fosterdöd är relativt ovanligt.
    Om du har väldigt högt blodvärde (146 g/L eller mer i början på graviditeten) kan du ta upp detta med din barnmorska."

Så jag antar att jag får ringa barnmorskan imorgon och fråga! Tror ju tyvärr inte att detta är den enda risken med min graviditet, har alltid legat på gränsen till för högt blodtryck också. Det finns säkert nåt samband mellan detta. 

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma