Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Plus igen efter mf/ma

brunatofflor skrev 2011-02-16 19:08:58 följande:
    Man orkar konstigt nog! De är de finaste jag har gjort och världens finaste lille pojk! Vår son! Förlossningen var underbar trots utgången! 
    Provsvaret visade på moderkaksavlossning. Jag har bara pratat med samma BM som jag hade på HC förra graviditeten. BM har skickat en remiss och imorgon ska jag ringa och höra efter hur de går. 
    Kan man gå till SM på samma sätt man går till BM?

Vi kramas redan!! Och försök håll humöret uppe! 

Och döm mig nu inte för de jag skrivit om du läser tråden - www.familjeliv.se/Forum-10-212/m55542734-1.ht... 
    Jo på nåt sätt går livet vidare, men det är så orättvisst.

Jag ska läsa din tråd om din vackre änglason, men varför skulle jag döma dig?

Jag vet inte om duu kan gå på vanliga MVC och SM men det tror jag, det borde BM kunna svara dig på. Jag har inte så bra koll på det tyvärr. Jag har inte ens vågat ringa än, känner mig så gråtfärdig på rösten och rädd så jag vet inte vad jag skall säga, rädd att börja störtgråta i telefonen och göra bort mig totalt.
    På väg mot katastrof igen
  • telgebo
    rontgensyrran skrev 2011-02-16 19:15:28 följande:

Hej och hå.,..här inne skrivs en hel massa. Hinner inte med att läsa och kommentera allt ni skrivit.

Telegbo: Alla här inne har känt samma oro och rädsla av att drabbas av ytterligare ett MA/MF. Jag tog både grav samt Äl-test när jag blev gravid. ÄL testet visade inget. Du frågade även om det var nån annan här inne som bränt av en massa gravtest. Kolla mitt galleri får du se ett helt drös!!! Vi är flera testfreeks här inne hahahahaa...I mitt galleri kan man se hur mycket strecket ökar varje dag. Testade från BIM -6 då var det blankt, BIM- 5 svagt osv. Jag hade vrålont i min livmoder när jag gick denna graviditeten och trodde hela tiden att nu blir det missfall, normalt sett har jag nästintill inga flytningar. Första dagen mina flytningar ökade, var min första tanke. Jaha det var detta jag visste nu kommer mitt missfall igen och halvsprang på toaletten med hjärtat pumpande i halsgropen. Väl inne på toa så såg jag till min stora förvåning en massa vita flytningar. Jag blev överlycklig. Efter att ha gått med min magsmärta och oroat mig försvann den och tänkte genast nu är det ett MA på g, det var precis så här det var sist.

Men tro det eller ej. Min graviditet gick vägen och sitter just nu med lilla Ines 7 v i mitt knä! Och förhoppningsvis sitter du här om några månader med din bebis och stöttar någon annan i tråden med din glädjeberättelse :D

*kram på dig*

Jag har vart in hos dig och kollat ocjh vi följde varandra i början av din graviditet jag stratad en tråd som du svarade i och sedan fick då MA i maj så jag försvann. Du vet nog vem jag är nu eller hur?

Det är så jädra skumt detta med ÄL-testet aldrig varit med om nåt skummare. Jag tog upp testet efter en stund och då var test strecket så smalt så man knappt såg det och färgen var nästan lika strakt som kontrollstrecket. fattar inte. Var ditt ÄL-test positivt när du var gravid eller negativt?

Hoppas få sitta där med liknande glädjeberättelse i höst och stötta andra orolia gravida.
  • telgebo
    needtobreathe skrev 2011-02-16 19:21:34 följande:
    Rontgen;

Åååh vad kul att se dig härinne! Du är saknad Hur går allt? Hemma i malmö igen eller kvar i Jkpg? Nyfiken! :D

Imorn ska jag på TUL + flödesmätning, yihooo! Ska bli kul att se vad han väger nu, han vägde ju 1,1 drygt för 3v sen.. 8.30 gäller de! :D
    Lycka till Sofy imorgon

Har du koll på om Huddinge har nån mottagning med psykolog som man kan gå och prata med om sin oro. Jag och sugar har pratat om det idag att det vore nog bra för mig att prata med en psykolog om min starka oro och kanske även få hjälp med upprepade vul.
  • telgebo
    rontgensyrran skrev 2011-02-16 19:27:02 följande:
    Tack vännen! Allt går okej. Ines är såklart världens sötaste, men det är tufft att vara ensam mamma. Sen 3 veckor är jag tillbaka i Malmö. Ines har väldig magknip, och jag håller på med miniform och sempermagdroppar och en hel massa annat för att minska knipen. De misstänker nån mild form av kolik. Hon ligger just nu i famnen och fiser, och jag hejjar på ut med skiten!!! ;P Hon började förra veckan att le men det kommer inte ofta, men idag har hon smilat mer än innan. Så det är underbart!

Hoppas det går bra imorgon. Vad ska han heta förresten? Mår du bättre i din graviditet? Såg din mage i magbildstråden, härligt att det syns så väl nu :) kram
    Hur tycker du att det funkar att vara ensamstående mamma? jag kommer ju bli det jag också OM allt går bra.
    Odetta skrev 2011-02-16 19:29:17 följande:
    Åh gulle dig som saknar mig

*bamsekram*

Ska läsa ikapp lite nu....
    Hej Odd, åhh du hörde min bön, du skulle behöva en hel drös med lugnade ord nu Odd så ös på. Kan jag skriva till dig när jag har min negativa neggodagar som mog kommer flera nu en period.? vi hade kontakt förr Odd innan jag fick MA, men jag försvann härifrån för jag mådde skit och var borta 6 månader och kom tillbaks nu igen med nytt nick vid mitt underbara plus i lördags.

Försvinner 1 timme för nu börjar Sveriges mästerkock ett favvoprogram
  • telgebo
    Marlyn skrev 2011-02-16 19:33:30 följande:
    Bm va väldigt snäll, inte påläst förstående utan ärligt trevlig och omtänksam... hon tyckte precis som jag att ett  gravtest i helgen är bra och ett VUL nästa vecka. Hon är ju knappast synsk så mer begärde jag inte av henne, men jag kände mig lugnare efter att jag pratat med henne.

Telgebo: Vi är ju här för att stötta varann i svåra tider, jag är här för dig. Måste säga att dina humörsvängningar är inte att leka med =) men man får bli arg och må dåligt hur mycket man vill!
    ha ha Marlyn så du tycker jag har humörsvängingar? Jädra tur att jag bor själv då så kah slipper förpesta en pojkvän med dom Jag har pendlat mellan djupaste sorg idag till ilska och tro på att det ska gå vägen denna gång.

Känns skönt att vi här för varandra.

Ska du testa imorgon eller vänta tills helgen? jag ska köpa 2 test på fredag på apoteket, 2 CB och så ska jag beställa teststickor från Testlagret tror jag så jag kan 1-2 test i veckan under några veckor.

Skönt att samtalet med BM kändes bra.
  • telgebo
    Odetta skrev 2011-02-16 19:54:13 följande:
    telgebo:

Har inte läst allt som skrivits idag, men av det jag hunnit med förstår jag att du är orolig.

Vet du, det är helt OK att vara orolig...det fins nog inte en endaste härinne som INTE har varit orolig. Vissa har kunnat släppa sin oro, vissa har gått och pratat om den och andra har den fortfarande även fast bebis är född. Med tanke på vad vi alla har med oss i bagaget så är det inte ett dugg konstigt.

Men vet du gumman, försök att må så bra som du bara kan. Lättare sagt än gjort, jag vet, men vad jag menar är gör bara saker som  får dig att må bra. Behöver du ta ett gravtest om dagen...gör det! Haha, det gjorde jag....ca ett om dagen till vecka 9! Och be om att få komma på tidiga VUL och UL, prata med din BM om din oro så att dem förstår hur du mår.

sedan såg jag att någon föreslog samtalsterapi....det tycker jag är en jätte bra ide (om du hittar rätt person att prata med vill säga). Är man orolig eller mår dåligt så är det aldrig bra att behålla alla oroliga tankar för sig själv inne i sitt huvud...dem har en konstig tendens att ta över då. Så även om samtalsterapi inte tar bort din oro så kan den hjälpa dig att hantera den bättre.(ta det från en som vet vad hon snackar om...har gått i terapi i flera år under olika perioder i mitt liv. Det har varit guld värt)

Mer goda råd har jag inte när det gäller oron. Jag skulle kunna säga "försök att tänk positivt" men då skulle jag känna mig som en hycklare för det kunde jag själv inte heller göra. Jag var orolig från början till slut...och är det fortfarande. I början för mf....sedan för MA och sedan för att den skulle dö i magen. Och nu är jag lika rädd fortfarande för att förlora honom....denna underbara bebis som faktiskt kom till oss till slut!

men jag tror, så jobbigt det än är att vara så orolig, att en viss grad av oro faktiskt är sund....det tillhör liksom föräldraskapet. Men lika mycket tillhör det att njuta, så tillåt dig att njuta lite också. För vet du...tills motsatsen är bevisad är du faktiskt gravid...jätte gravid

*kram*
    Åhh Odd, du är så klol och du skriver så bra. jag tar åt mig allt som du skriver. Jag ska testa med vanligt CB på fredag och digitalt. Visdt borde jag få Gravid 2-3 på fredag när jag är på dag 34? Ska beställa massa av stickor på testlagret också och kommer nog bränna ett antal, kanske inte testa varje dag men 2-3 ggri veckan kanske fram till v.10-12 iaf.
    Jag hoppas verkligen få förståelse för min oro och få göra ett VUL snart i v.6-7 och ett i v.9-10 och så kanske ytterligare ett till, men det känns bara som man hör från BM att sluta oroa dig och tro på det för dju mer du oroar dig desto sämre för bebis och då får man ju råångest just för att man oroar sig och så är spiralen igång.Jag vet inte hur man ska kunna få en BM att förstå att jag behöver dessa VUL för att stå ut med min oro och bli tagen på allvar. Att hitta nån att prata med som verkligen tar en på allvar verkar vara svårt, blev skitdåligt bemött på KK bvid mitt MA, vet inte om du läst om det, men jag skrev om det tidigare idag i denna tråd.

Jag hoppas detta går vägen och jag kommer nog vara orolig hela graviditeten för jag är en fena på att oroa mig, men för varje vecka som går så kommer jag närmare slutmålet och min längtan att förhoppningsvis bli mamma.
  • telgebo
    brunatofflor skrev 2011-02-16 19:54:25 följande:
    Har skrivit om tidiga mf och lite sånt.. 
    Jag ska läsa din tråd får se om jag hinner ikväll, har lite svårt att sitta, har så jädra ont i ryggen vid typ njuren på vänster sida. Fattar inte vad det kan vara och börjar bli orolig vad det beror på.
  • telgebo
    brunatofflor skrev 2011-02-16 19:58:08 följande:
    Gick lite fort där, har skrivit om tidiga mf, min syn på de hela...  De var de jag menade.
    Ring du, de är ju skönt då man väl har tagit sig til BM, när man har börjat prata om de som komma skall. 
    Och gråt du! Hon har all tid i världen, de är därför hon finns i andra änden av luren! 
    Du behöver bara säga att du fått ett positivt grav.test och vad du heter/personnummer. Hon fixar snacket! 
    Jag har tänkt att ringa hela veckan men drar bara ut det för jag känner att förra gången så ringde jag så tidigt och så gick det åt helvete, är rädd helt enkelt.
    rontgensyrran skrev 2011-02-16 20:00:01 följande:
    Mitt ÄL-test var solklart negativt.  Nu måste jag ju in på din sida och snoka!!! Detta gör mig grymt nyfiken :) Kul att du plussat igen! Du får glädja dig åt det, du har kommit ett stort steg bara där! Sen sitter du förhoppningsvis med bebis i höst. Nu när jag kollar på bilden från mitt VUL så känns det helt sjukt att den lílla saken på 1 cm var lilla Ines som ligger här framför mig. Helt sjukt!
    Kände du stor oro när ditt ÄL-test var negativt? Jag blev skitorolig för jag var så säler på att det skulle vara solklart positivt, men då vet jag att det behöver alltså inte betyda helvetet att man får negativt och det slutar med MA eller MF utan det kan vara helt normalt och bli bebis trots allt. Du ger mig hopp.

Vilken vecka var du i när du gjorde ditt VUL? Jag ska verkligen ta mod till mig senast på tisdag nästa vecka och ringa och boka tid för ett VUL och hälsosamtal, måste även kolla upp mitt onda i ryggen.
    needtobreathe skrev 2011-02-16 20:02:09 följande:
    Tack! :)

Ingen aning faktiskt.. jag är ingen sån som pratar om min oro eller egentligen om ngt om ja mår dåligt, jag blir bara frustrerad o så skriker ja ut lite ilska istället, hahaha. Eller så kör ja bara på me mitt vanliga duracellkaninrace o de går alltid bra ;) Har alltid varit sån.. "orkar inte sitta o älta" typ, ja bryter ihop o kommer igen.. kanske inte alltid bra men jaja..

Nej nu svävade jag iväg.. men nej, jag vet inte alls. Jag går hos vanlig BM i Huddinge c och på Spec mvc på sjukan för förlossningsplanering + TUL osv.. men de borde ju finnas där, absolut. Vet dock inte exakt vart du kan vända dig bara :(
    Tack för ditt svar, vet inte heller vart jag kan vända mig. Jättesvårt. Man har ju inte så mycket tid hos BM på MVC ju typ 30 min bara och då ska man ju hinna med en del också ju som prover och sånt.
    Odetta skrev 2011-02-16 20:16:26 följande:
    Klart du får *kram* Jag lägger till dig på min vännerlista så kan du inboxa mig.

*kram*
    Tack Odd, jag inboxar dig om jag behöver lugnande ord från dig vännen betyder mycket för mig
  • telgebo
    rontgensyrran skrev 2011-02-16 20:36:34 följande:
    Det funkar rätt bra. Man måste sätta sig in i redan från början at tdet blir tufft. Speciellt med sömn och tålamod. jag har ju tyvärr inte min familj i närheten utan 30 mil bort. Så jag har ju inte den möjlighet till avlastning som jag skulle behöva många ggr. Men det är bara att kämpa på och det är väl värt det när man får ett litet leende från sitt älskade barn :) Hjärta
    Jo jag förstår att det inte är lätt. Jag har ingen kontakt med min mamma och min pappa kan jag inte be om hjälp utav för han har inte handlagom barn om jag säger det noll tålamod milt sagt och skulle nog bara skrämma en liten bebis, förstå mig rätt, han är jättegullig så men bebisar nej. Jag förstår att livet kommer bli helt upp och ner med en liten och man kommer ha fullt upp och man kommer ha det tufft men jag har tänkt på om jag ska ge mig på detta själv eller leta efter Mr Right som kanske aldrig dyker upp eller inte om Mr Right vill ha barn kan få barn och att jag också kan, våhgade inte vänta, ville inte vänta så jag tog tag i det på egen hand och här är jag nu.
    Evve81 skrev 2011-02-16 21:14:16 följande:
    Röntgen: Med risk för att tabba mig men visst var det du som lagt upp den fina bilden tidigare? Hoppas magen blir bättre på lillan

Telge: Om inte annat kanske du kan boka tid privat för VUL? Här kostade det som ett vanligt läkarbesök alltså 300 kr.

Sofy: Oj det såg mycket ut när du räknade upp det!

Lite EGO: Efter helgens magsjuka är allt mitt illamående tillbaka. Jag kan INTE äta grovt bröd som min mage behöver all mat står mig upp i halsen och halsbrännan är inte kul. Hade ju tänkt prata med min BM imorrn men det blev ju ingen glukosbelastning. Går aldrig tröttheter över?! Har för mig att den gjort det tidigare. SOm sagt så var det ju bättre innan magsjukan kom och förstörde ALLT: Nu ska jag ta och lägga mig och hoppas på en godnatts sömn!

Sov gott alla härliga tjejer!
    Jo jag ska boka privat, Sofy tipsade mig om oxbackskliniken så jag skall ringa dit och hoppas dom tar emot mig där. Har gått hos en gynekolog där tidigare men nu har jag inte varit hos henne sedan mitt MA på en kontroll i början på juni så jag vet om jag kan boka hos henne kanske.
    Odetta skrev 2011-02-16 21:17:04 följande:
    om du ska testa med olika test så kom ihåg att INTE jämföra styrkan på strecken på test av olika märken. Olika märken har olika färg....så du inte får panik för testet av märket X inte är lika starkt som testet för några dagar sedan av märket Y.

kram!
    Jag ska testa med Cn vanligt nu på fredag med vanligt CB jag tog i lördags. Sedan ska jag ta CN digitalt också, annars blir det bara stickor från Testlagret och kanske några fler CB, får se helt enkelt men fler test kommer det bli absolut.
  • telgebo
    sugarrush skrev 2011-02-16 21:43:06 följande:
    Förresten, såhär såg min bebis ut idag på VUL. Huvudet till vänster, armar och ben riktigt tydliga.
    Sjukt söt (tycker jag förstås som är heeeelt objektiv)!
    Tänk att man bär en sån liten filur därinne. Otroligt abstrakt alltså!

Nää men guud vad söt. Vilken vecka är du i? Förstår att du är helt salig av lycka
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma