Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Plus igen efter mf/ma

Skönt att allt såg bra ut Sofy....

TANKAR OM KUB
    Som ni alla vet vid det här laget ska jag som är gammal tant göra KUB...Haha!

I vissa orter får man inte gå vidare med FVP/MKP om siffran på KUB är bättre än 1:200. Utan endast om provet visar sämre än 1:200 först då får man lov att gå vidare. Jag tycker KUB:n är ett suveränt test att ta. Ingen risk för MF....Och det är klart får man en skit dålig siffra som 1:20 ja då vill man ju gå vidare trots att det är risk för MF vid FVP (1 procent). Jag menar det är ju inte bara Trisomi 21 (Down) man kollr utan samtliga. Får man ett foster med Trisomi 13 eller 18 ja då blir det knivigt eftersom många överlever inte ens i magen. Många dör redan innan första halvåret. Så det är klar att man vill veta liksom....iallafall resonerar jag så.

I dax läget har jag inte rikigt bestämt mig vid vilka siffror jag ska gå vidare med KUB. Men jag kan definitivt säga att vid bättre siffror än 1:400 kommer jag inte gå vidare med FVP/MKP. Allt under 1:200 kommer jag definitivt gå vidare med FVP/MKP. Min ålder kommer dra värdet rejält så jag tror det är svårt för de äldre att komma upp i de rikigt bra oddsen. Men tänk om man skulle få 1:1000 då skulle jag skratta av LYCKA!  Det kniviga blir att ta ett beslut mellan 200 och 400...men det lutar åt att jag inte går vidare med allt bättre än 200.

Egetligen får man  inte gå vidare här i GBG med bättre siffror än 1 :200, men eftersom jag har haft ett foster som dött p ga kromosomavvikelse innan, så är de mer liberala i sitt tänk. Tycker ni som bor på ställen (och det är inte många) där man får KUB GRATIS ska göra det. I GBG får bara kvinnor över 35 göra KUB. Så passa på ni som kan. Sen får ju vara och en bestämma om man vill beskosta själv, men jag kan nog ändå tycka att det är välplaserade pengar. Som sagt det finns massor av kromosmavvikelser som innebär icke livsdugliga foster. Det är inte bara DS det mäter.
    '

• Happiness
    Längtan efter liten skrev 2010-08-31 15:03:27 följande:
    en sån rund med avtagbara kanter :D
    min är precis klar.. dreggel
    Bra en sån har jag...med teflon. (ungefär som min hjärna)
  • Happiness

Ser att jag skriver som en jädra kratta...så här ska det stå.

"I dax läget har jag inte rikigt bestämt mig vid vilka siffror jag ska gå vidare med FVP/MKP"....inte KUB som jag skrev...teflonteflon..

• Happiness
    Längtan efter liten skrev 2010-08-31 15:19:45 följande:
    ha ha ha är din hjärna teflon eller avtagbar (asg)
    Hahaha bägge delarna. Just nu har jag lagt ifrån mig teflon hjärnan. Glömt var dock...HAHA Ska prova kardborreband.
  • Happiness
    Lallan skrev 2010-08-31 21:17:36 följande:

Puh, då har man läst igenom alla inlägg som skrivits idag. Har ju inte tid att jobba om jag ska lyckas hänga med i ert tempo.

Happiness: Hur kom det sig att diom gjorde obduktion på ditt foster/barn? Jag hade gärna velat ha en förklaring men fick bara till svar att man inte gör det om det inte hänt upprepade gånger (minst tre alltså)-.

Nä men vad konstigt...Kan det ha med graviditetslängden att göra...men jag har för mig att vi var samma där ungefär 14+ något var jag. Så detkan ju inte vara det. Tror inte vi blev tillfrågade ytan vi bad om det. Säkert att man till hör olika regioner (som vanligt). Eller vänta nu kom jag på det *snille*.......

Jag gjorde ju KUB och fick siffran 1 :7. Dels ville nog läkaren få lite statistik till KUB-testet. Ja menar nu fick de ju ett bevis på att det fungerar som det är tänkt. Sen är det nog för mig och min man i framtiden. Vem vet får vi ett kromosom fel nu igen då kan det ju vara så att vi är bärarare av kromosmfel. Självklart är det dom två sakerna. Gjorde du KUB  eller MKP på ditt sena MF?
  • Happiness
    MCT79 skrev 2010-09-01 09:55:05 följande:
    Önskar er alla lycka och hoppas på ett snart återseende! Återgår till systertråden..... hoppas jag inte sabbar den positiva andan nu. ;)

KRAM på er! Hoppas vi ses SNART!
    Åh nej var du tvungen att lämna oss: Tankar går till dig och din man. Sluta inte att försöka. Fick du någon förklaring. Hoppas verkligen inte det var x igen....

*kom snart tillbaka*
  • Happiness
    Bjornis: Vilka fantastiska siffror!!!!. Aldrig varit med om maken, Ja detta kan ju absolut inte gå fel. Nu kommer jag ju inte få så vackra pga åldern...men som sagt jag är nöjd med allt över 400. KRAM
  • Happiness

Muffe80: Jag hoppas verkligen inte det är MF på gång. Nåstan samtliga har i tråden har blött/brun flytning under eller i början ab graviditeten. Hoppas på falskt alarm och att det snart slutar. KRAM

• Happiness

Har fått eksem på kroppen. Kliar som 17. Gravideksem typ...så jag tog eloconsalva. läste sen att det inte var bra att ta när man är gravid. Stön! Nu oroar jag mig för det. Försöker få tag på någon BM men det är stört omöjligt. Ingen som vet något om detta? har bara smörjat en gång.

Tänker på MUffe och undrar hur det går....

• Happiness

Det slog mig...jag är nickelallergier. Köpte ny BH med bygel häromdagen. Undra om det är den som fått det hela att blossa upp. För det sitter under brösten precis där bygeln är...men det har också spridit dig. insida lår, insida armar och lite på sidan av magen. Skit skumt! Bara på några dagar....

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma