Plus igen efter mf/ma
Skönt att allt såg bra ut Sofy....
TANKAR OM KUB
Som ni alla vet vid det här laget ska jag som är gammal tant göra KUB...Haha!
I vissa orter får man inte gå vidare med FVP/MKP om siffran på KUB är bättre än 1:200. Utan endast om provet visar sämre än 1:200 först då får man lov att gå vidare. Jag tycker KUB:n är ett suveränt test att ta. Ingen risk för MF....Och det är klart får man en skit dålig siffra som 1:20 ja då vill man ju gå vidare trots att det är risk för MF vid FVP (1 procent). Jag menar det är ju inte bara Trisomi 21 (Down) man kollr utan samtliga. Får man ett foster med Trisomi 13 eller 18 ja då blir det knivigt eftersom många överlever inte ens i magen. Många dör redan innan första halvåret. Så det är klar att man vill veta liksom....iallafall resonerar jag så.
I dax läget har jag inte rikigt bestämt mig vid vilka siffror jag ska gå vidare med KUB. Men jag kan definitivt säga att vid bättre siffror än 1:400 kommer jag inte gå vidare med FVP/MKP. Allt under 1:200 kommer jag definitivt gå vidare med FVP/MKP. Min ålder kommer dra värdet rejält så jag tror det är svårt för de äldre att komma upp i de rikigt bra oddsen. Men tänk om man skulle få 1:1000 då skulle jag skratta av LYCKA! Det kniviga blir att ta ett beslut mellan 200 och 400...men det lutar åt att jag inte går vidare med allt bättre än 200.
Egetligen får man inte gå vidare här i GBG med bättre siffror än 1 :200, men eftersom jag har haft ett foster som dött p ga kromosomavvikelse innan, så är de mer liberala i sitt tänk. Tycker ni som bor på ställen (och det är inte många) där man får KUB GRATIS ska göra det. I GBG får bara kvinnor över 35 göra KUB. Så passa på ni som kan. Sen får ju vara och en bestämma om man vill beskosta själv, men jag kan nog ändå tycka att det är välplaserade pengar. Som sagt det finns massor av kromosmavvikelser som innebär icke livsdugliga foster. Det är inte bara DS det mäter.
'