Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Plus igen efter mf/ma

Usch.....nu kom det jobbiga tankar. KUB testet är ju inte så säkert bara 90 procent. Tänk om jag får 1:300 och dom vägrar att låta mig göra FVP. Tänk om jag gjort fel????? Kanske skulle tagit FVP med en gång...

Försökte hitta info om MF och FVP. Hittar ju bara att risken är 1 procent att man får MF av FVP. Någon som vet någon sm fått MF av FVP. Jag har själv aldrig hört talas om någon eller läst om någon. Ändå r det ju 1 på 100 som får MF och det är ju ganska mycket. Om ni hittar någon info kan ni väl hojta till.

Fasiken nu vet jag barken ut eller in. Vi säger att jag får en bra siffra 1:500...vad gör jag då? Så som det känns nu så är den inte tillräckligt bra. Frågan är om någon siffra från KUBen skulle vara tillräckligt bra för mi eftersom det är 10 procents felmarginal. Jag börjar verklien få kalla fötter....vet inte om jag skulle orka med ett barn med kromosomfel. Usch vilken jobbig känsla.....

• Happiness
    En Elva skrev 2010-09-04 22:30:23 följande:
    Känner igen ovisshet, hade den nu denna gång och även förra gången. Jag vågade inte göra nåt FVP då eftersom en i vår BF grupp fick MF vid FVP. Idag är hon mamma dock, men när hon berättade om det i BF tråden så blev jag verkligen så rädd.
    Har googlat jätte mycket på MF och FVP. Eftersom jag själv inte vet någon eller har läst om någon. Skulle vilja veta mer om den där en procentaren om det verkligen finns. Jag hittade Richrad Olsson på TV4. Han och hans tjej fick tydligen MF av FVP. Och så hade du en i din mammagrupp. Ja men då existerar ju dom iallafall. Ok så du hoppade över FVP p ga av den händelsen......

Så som jag känt den senaste tiden med orken osv. har gjort att jag inte känner att det skulle bli bra med ett barn med kromosomfel. Jag har så mycket i bagaget och det skulle nog bli den lilla tuvan som skälpte hela vagnen i så fall. Om det hade varit OK med ett Kromosomskadat barn så hade det ju inte varit någon fara...men nu känner ja inte så och då ställs allting på sin spets.

Ska göra KUB på onsdag men som det känns n så spelar inte det resultatet någon större roll p ga att det endast är 90 procent säkert. Suck jag blir nog "tvingad" att ta FVP trots allt. Ska idag mejla till överläkaren som är expert på detta. Han kan kanske hjälpa mig. Tänk om man skulle få MF av FVP då...suck då dör man ju.
  • Happiness
    kajsalisa skrev 2010-09-04 21:27:22 följande:
    Happiness, det finns ju inga garantier tyvärr. 1 av 100 som får mf av fvp låter kanske mycket, men å andra sidan är det 99 av 100 som inte får mf. Varför skulle du inte vara en av dessa 99? Jag tror att du helt enkelt måste bestämma dig för vilken siffra som är god nog för dig, felmarginal eller inte. I slutändan så finns det ju inga garantier, även om du skulle få 1:5000 som resultat... :/
    Nä inte ens FVP är rikigt 100 procentigt och KUB en är 90 procentigt. Även om jag skulle få en på miljonen på KUB så är det ju ändå 10 procents felmarginal så jag känner inte att det hjälper mig så mycket.

Ska fråga läkaren om han har kommit i kontakt med den där 1 procentaren eller om det mycket hänger ihop med läkarens skicklighet att utföra provet. 1 på 100 MF är en ganska hög siffra som jag ser det. Ja menar nu har jag kommit i kntakt med människor som faktiskt råkat ut för det. Usch hemska tanke att att abortera ett full friskt foster pga ett FVP. Kan man leva med det liksom?
  • Happiness
    kajsalisa skrev 2010-09-05 09:41:09 följande:
    Kan inte hjälpa dig mer än att skicka styrkekramar till dig Happiness! Kram kram!
    Tack tack Kajsa-Lisa för dina styrkekramar....ja det behövs känner jag. Ge mig styrka liksom. Haha! Men sen måste man skratta lite i allt allvar också. Det skadar ju inte iallafall. Beslutsvånda över två onda ting. Kommer att tänka på i de program (tror det är Paulo Roberto) när den tävlande får välja mellan att äta fårtestiklar och grisögon typ. Vad väljer man liksom...

Fast här är det ju ens kommande barn som står på spel (om jag får lov att vara lite dramatisk). Det enda som hjälper här är nog att läsa på och snacka med ö.läkaren.  Som sagt i den 1 procenten kan ju kanske ligga att vissa läkare sticker helt fel och på så sätt skapar ett MF.

Återkommer med info när jag vet. Kommer ändå göra KUB:n på onsdag. Blodet är ju lämnat och tiden för NUPP är klar. Men det är siffran sen som jag inte rikigt vet vad jag ska göra med.....KRAM kajsa och tack för lyssnadet av mina beslutsvåndor.
  • Happiness
    sugarrush skrev 2010-09-05 10:18:44 följande:
    Fan fan fan!
    Jag går idag in i vecka 7, är altså på 6+0.
    Tog ett CB digital nu på morgonen och det visade bara "gravid 2-3 veckor". Det borde ju visa "gravid 3+" nu ju, med marginal!
    Är det ett tecken på att mitt hcg inte stiger som det ska? Kommer jag få missfall igen nu????
    Är så orolig att jag inte vet vart jag ska ta vägen...
    Vet inte vad det sista utslaget på digital är...är du säker på att det står då "gravid 3+". Har inte sett det någonstans. Använder inte digital tester har lite dålig erfarnhet av dom. Tycker inte de är pålitiga och så exakta som jag vill ha dom. Ställer mer till med frågetecken. Ta ett vanligt CB och är det knallblått och brett då är det absolut ingen fara. Men jag förstår din oro.Hur känner du dig annars?

Vid det här laget ska hCG stigit så mycket så att ett kraftigare utslag på CB kan du inte få. Därför tycker jag du ska ta ett CB för att stilla oron.

Jag har ju fått ett tillbaka bildat så at säga och senast nu MCT. Man ser klart och tydligt på CB om hCG går ner. Men om du känner dig illamående och gravid. Inget blod eller magont ja då kanske du kan prata dig själv ur oron. KRAM!
  • Happiness
    färnevik: Jag tog för 2 veckor sen. Inga problem alls. Läkaren sa inget om att det inte var bra elle så. Men jag tror nog jag gjorde det för att det var just en läkare. En BM hade jag inte velat skulle göra det. Men om en gyn.läkare sger att det är OK ja då är det Ok. Jag blödde inte en droppe...inte ens något brunaktigt. Hon sa direkt när hon hade gjort provet att det kommer inte bli någon blödning av detta. Så vem vet det handlar nog mycket m vem det är som tar det. jag skulle inte tveka en sekund om det var en gyn läkare som tog det.

Om det skjlle vara så att man har cellförändringar så vill jag hna reda på det som fort som möjligt. Jag menar sen ska det ammas osv då kommer man ju heller inte iväg. Så kanske man glömmer..ja du vet.
  • Happiness

Japp då var det klart då...THE KUBE-TEST. Samma BM som jag hade förra gången. Då gav hon upp och skickade in mig till spec.läkaren, men denna gången slapp vi det. Skönt!
    Nuffrorna blev:

Trisomi 21 (Down): 1:1756
    Trisomi 13 och 18 1:20 000
    CRL: 7,6= 13+2
    Nackmåttet: 2,1
    Variabeln 1: 88 (min åldersrisk 39 Down)
    hCG:76 mmol (tror jag enheten är)
    PAPP-a: 2,41 mmol (tror jag det var)

Vad säger ni? Och nu vill jag verkligen höra, var helt ärliga. Hade ni gått vidare med FVP? Då ska man väga in att FVP har 1:100 MF och KUB kan 10 av 100 vara fel. Frågade honsom gjorde uträknigen om den där en-procentaren av FVP. Omdet kunde bero på läkaren skicklighet med nålen eller en ovan läkare...men nej. På vissa kvinnor startar förlossningen när man tar hål på hinnorna. Precis som när man ska föda i princip.

• Happiness
    Mamma till W skrev 2010-09-08 18:51:16 följande:
    av de siffror jag förstår låter det ju som ganska bra siffror, men så är det inte så mycket mer än just trisomisiffrorna jag förstår! :)
    Det är bara Trisomierna man ska titta på. Det är de  enda siffrorna som räknas.
  • Happiness

Sofy. Nu skrämde du livet ur mig    shit vad skönt att allt såg så fint ut. Härligt! Men visst blir man förbaskad på att kroppen ska hålla på och dumma sig med blod och skit....bara för att skrämmas. Lägg av med det säger jag bara. Inget blod varken brunt rosa ,mörklila grönt eller vad 17 som helst.

INGET tack...egentligen behövs inga genomskinliga flytningar heller. Bort med rubbet

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma