Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Plus igen efter mf/ma

Haha....värsta spamming-time idag ...men nu är det promenix i skogen med mannen som gäller ha en trevlig lördag alla goa tjejer.

• Happiness

mallanis: GravidSkål STORT GRATTIS FRÅN MIG...ÄNTLIGEN! SkålGravid Ja här hittar du kända ansiktet. Så himla roloigt när ni droppar över en efter en. Härligt! Snyggt jobbat!

• Happiness
    Sofy: vilken liten söting! Hoppas du blir fri från UVI:n snart. Skulle de ta en odling? Försök dricka mycket nu. Tranbärsjuice eller vatten med citron. Skönt att lillen mår bra Krya på dig!
  • Happiness

Här borta är det också ganska surt. Fått tillbaka nässelutslagen över hela kroppen. Kliar som om det är mskar under huden. Det bränner också....helt vansinnigt. Kan inte ha trosor eller BH på mig. . Var hos VC läkare härom dagen men han sa att det är gyn.läkare som tar all det medicinska när man är gravid.

Värsta är att jag kliar så det blir sår. Värst är det på natten så det går ju inte att sova. BM sa att det inte finns läk. tider. Ska till henne imorgon hon då skulle hon innan samtala med gynläk. Ska också lämna kiss för misstänkt UVI. Fick Tavegyl av VC läkaren skulle ta 6 om dagen. Vansinne! han trodde det beror på hormonell omställning. Har haft det en gång innan i våras efter MF:t fick då Betapred och det funkade. Men det vågar inte VC läk. skriva ut. Klass c prep. Ska bli spännande att se om gyn.läk vågar. Något måste jag få för detta funkar inte!

BM ville också ta något lever prov. Det menade hon också kan vara uppkomsten. Levern orkar inte med att rena som det ska. Jag tror det har med hypotyrosen att göra. Binjúrarna orkar inte med att bilda kortisol...det är därför jag mådde så bra på betapreden (det är ren kortison). Har börjat ta binjure extrakt för att hjälpa binjurarna nu...för detta vill jag INTE ha tillbaka.

Men jag blir lite rädd bara i vecka 17 och redan så mycket konstigheter...skulle gärna vilja slippa UVI med GBS (på köpet ).

Ska i nästa vecka ta den där förbakade biopsin på sköldkörteln också...Tror jag dör är det inte det en så.. .

Ursäkta mitt klagande......

• Happiness

Skriver inte så mycket i tråden eftersom det är lite jobbigt just nu. Tänker på er tjejer! KRAMHjärta

• Happiness

Styrkekramar till rontgen och Sofy....måste vara skit jobbigt.

rontgen vad är felet? Har bara läst om kateter.Varför vill de ge dig det?

Imorgon ska de ta blodprov för gallsyror. De misstänker att jag har för mycket av det. Därav klåda. Antar att de misstänker hepatos. Men jag tror själv inte att det är det. Ska träffa läk på torsdag för ev fortsatt behandling. Vill verkligen inte ha Hepatos då det kan riskera att fostret får syrebrist och att det finns risk för foster död. Det vanligaste är att man igångsätter väldigt tidigt (v 36).

Kram till er alla fina ch duktiga mammor

• Happiness
    rontgensyrran skrev 2010-10-03 17:48:36 följande:
    Jag har fått en ganska vanlig graviditets komplikation egentligen. Men  i mitt fall så har den kommit rätt så tidigt + att den är lite mer omfattande än normalt. Min urinledare kläms av livmodern så att urinen inte passerar ner till blåsan normalt. Utan går tillbaka upp till njuren istället och då får jag väldigt ont och njurens bäcken blir vidgat. Även urinledaren är i sin tur väldigt vid. Ligger jag däremot på vänster sida så minskar trycket över höger urinledare så att urinen kan passera ner igen och då avtar smärtan. Sen har jag fått utskrivet suppar med morfin i samt kramplösande vilket gör att smärtan försvinner för ett tag och urinen lättare passerar ner.  Så har jag blivit sjukskriven en månad fram över så får vi se om det har försvunnit eller om jag fortfarande har problem. Eftersom njuren inte är påverkad på annat sätt än att den är vidgad så kan vi avvakta med operationen. Men blir den påverkad så måste jag göra operationen.

Usch vad trist Happiness hoppas det inte är det! Och att de hittar felet och att det går att lösa smidigt istället. kram på dig
    Herregud ja då förstår jag att du har haft ont. vad skönt att du kan få morfin nu. Hoppas att det hjälper. kan det hända att du slipper operation helt? Eller kommer det bli av efter graviditeten? Bra att du blev sjukskriven. Har detta väl börjat så antar jag att man inte blir "frisk" från det i brådrasket utan du blir säkert sjukskriven längre än en månad. Beror din klämda urinledare helt av graviditeten?

Om urinledaren är utvidgad finns det risk för ytterligare komplikationer då som UVI osv?  Skönt att inte njuren blivit påverkad. Nu tycker jag inte vi ska få fler "konstiga" följd sjukdomar p ga våra graviditeter utan att allt kan flyta på utan störningar. Haha! Kram på dig också tjejen!{#emotions_dlg.flower}
  • Happiness
    rontgensyrran skrev 2010-10-03 18:45:14 följande:
    Minskar trycket från livmodern över urinledaren så är problemet löst, så att säga. Detta är helt pga graviditeten troligvis. Om det inte är så att jag har en sten sittande någonstans. Men troligvis är dte inte det. Så efter bebisen är född så ska det vara borta. Då trycket är borta. Det kan hända att jag slipper operation. Detta med operationen fick jag själv fatta beslut om, urologen sa att det var upp till mig att bestämma eftersom njuren inte var påverkad. Det kan ju hända att problemet efter 3 veckor kvarstår men att njuren inte heller är påverkad då, och då kan vi ju fortsätta som jag har gjort hittills.

Anledningen till att man får detta är att kroppspulsådern i buken ligger en aning till vänster, vilket gör att livmodern växer över mer på höger sida. Urinledaren är skyddad av omkringliggande vävnad från njuren, nästan hela vägen till blåsan. Men vid blåsan är den oskyddad eller blottad så att säga och ligger vid kanten från bäckenet. Så när livmodern växer och tar plats så kläms urinledaren in i bäckenkanten vilket gör att urinen inte kan passera fritt och går då tillbaka till njuren vilket gör att dess njurbäcken vidgas och man får ont. Ligger jag däremot på vänster sida på minskar ju trycket från livmodern och urinen kan återigen passera fritt.

Hoppas ni andra slipper problem med detta.

När kommer du få reda på dina provsvar sen???
    Förstår att detta måste göra skitont. Har faktiskt inte hört talas om detta innan, men tack för all info.

På torsdag ska jag träffa läkaren som ansvarar för mammorma inskrivna på MVC där jag bor. Jag tror detta är bara vanliga nässelutslag som man kan häva med Betapred....hon är bara för feg för att skriva ut det. Vill gärna ha det, men det kommer bli svårt. Någon Hepatos tror jag inte på då jag inte känner något som helst under varken fötter eller i händer. Om hon inte hittar någon Hepatos är jag rädd för att jag går därifrån tomhänt. Tavegyl kunde hon tydligen skriva ut...Suck det hjälper ju inte. Jaja det blir bra.
  • Happiness
    Kram till dig Sofy. Tycker du är stark!!!! Skönt att den nya medicinen hjäper lite bättre. Är du hemma nu eller kvar på sjukhuset?

Hur var det hade du för höga TPO-a värden? Jag lämnade blod på det idag samtidigt med gallsyrorna. Om jag fattat det hela rätt så betyder höga TPO-värden att man har inflamation i sköldkörteln och den "förstör" sig själv? Rätta mig om jag har fel. Har fortfarande inte tagit den den förbaskade finnålpunktionen. Sitter med remissen i handen men drar mig som 17. Ska tänka på det du sa...at det känns knappt.

Skrev inte du någonstans om att du hade ADHD.....är så himla nyfiken på allt med diagnoser osv. Blir själv jädrigt lättstressad av småsaker. Hel flängt! Har du haft diagnosen länge? Hur känner du av det? Äter man medicin för det? Har för mig att många personer som är jäkligt duktiga läkare, vetenskapsmän osv. lider av det. Alltså högpresterande människor, som är väldigt intelligenta. ´Du behöver inte alls ge någon respons på detta om du inte vill. Jag frågar bara för jag vill lära mig. KRAM
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma