• MCT79

Plus igen efter mf/ma

FruW skrev 2011-12-27 22:49:18 följande:
    Bilder tack så röstar vi andra! ;)
    HAHHA. Nej. Jag skojjar inte! ;P
    Väntar tvillingar! 31+0 idag!
  • MCT79
    FruW skrev 2011-12-27 22:59:26 följande:
    Tack för ert pepp, får mig att orka lite till!

Jooooo bilder! :)

Sofy hur går renoveringen?
    Mabaja har du tagit järnvärdet igen?
    MCT elefanter är både vackra o kloka :)
    Tack raring, du vet hur man får en tjockis att känna sig vacker igen! Hjärta
    Ska påminna dig sen! ;)
  • MCT79
    Mamma till W skrev 2011-12-28 10:00:24 följande:
    Hb 96 och ferritinet 9.2.
    Usch... mitt ferritin låg på 14 och jag fick börja med mitt järn redan i v 20! (eller däromkring!)
  • MCT79

Men jag har ju haft bra HB hela vägen... även om det är lågt för att vara mig.... 120 nu sist!

Väntar tvillingar! 31+1 idag!
  • MCT79
    SoMa72 skrev 2011-12-28 10:50:17 följande:
    När kollar de ferritinvärdet? Är det bara när man har extremt lågt hb? Mig har de inte kollat, sen har jag fått upp hb från 115 till 119 (sist de kollade), får se hur det ser ut nästa vecka.
    Det verkar vara väldigt olika från mvc till mvc... uppsala län verkar mer restriktiva av någon anledning...?

Min första barnmorska i Kungsängen sa att man tog ferritin först när HB var under 100. (vilket verkar vara samma som Mabajas sa från början) I mina ögon är det vansinne... Hb under 100 är rätt jobbigt för kroppen... sker det vid den här tiden är det dessutom svårt/omöjligt att hinna hämta upp det till en förlossning...

Iom mina missfall och skrapingen i våras ville jag kolla tidigare men fick nej.
    I v 16 bytte jag till nya stället och då togs proverna. När jag kom tillbaka igen v 19-20 (lite osäker) så fick jag börja med niferex direkt... Hon sa då att jag skulle ha börjat ännu tidigare egentligen.
    Om man hade ferritin under 20 skulle man börja med järn i tidig grav enligt deras riktlinjer...
  • MCT79
    Odetta skrev 2011-12-28 12:27:24 följande:
    Hos mig säger hb inget om mitt ferritinvärde. Egentligen är ett lågt hb en indikator att ferritinvärdet är lågt, men mitt hb var alltid jätte högt (runt 146) och jag JUBLADE när det gich ner lite...men trots mitt höga hb låg mitt ferritinvärde på endast 11!!!

Bm tyckte då att jag skulle äta järn, men jag provade det i en vecka och blev riktigt dålig av det, yr ont i huvudet och mådde jätte konstigt. När jag slutade med järntillskottet mådde jag bra igen.
    Nej det finns som du säger inget sånt samband.. mitt hb ligger normalt runt 140-145.. men förmodligen har jag alltid lågt ferritin.

Det finns de med lågt hb - lågt ferritin och högt hb - lågt ferritin.
    Ovanligare dock med lågt hb - högt ferritin... kroppen brukar då plocka av järnet för att höja hb... men tvärtom kan man ha som du har! =)
  • MCT79

Fast du ligger ju i nedre spannet sugar.
    Normal ferritin hos kvinna före menopaus är 10-130.
    Lite beroende på mätmetod har jag sett siffror på 14-400...

• MCT79
    Mamma till W skrev 2011-12-28 17:27:05 följande:
    Jowian: foglossning is the shit! ;) skämt o sido.

En liten grej från tidigare idag: min man säger "när jag ger wilda mat kan ju du passa på att suga av mig under bordet. Jag kan lägga ett täcke över så syns du inte (vi har varit hos min pappa i några dagar).
    Jag: "vi har ett problem, jag kommer inte under bordet (foglossning)
    Min man: "men det är ju bara att jag rullar in dig"

Det där är min man i ett nötskal!

Nu har vi precis satt oss i bilen och börjat styra hem igen! Tre dagar är lagom att vara borta så imorgon kommer jag åka iväg och ta de prover som ska tas.
    Hahahah! Underbart!!
  • MCT79

Får man bjuda på en bisarr bild såhär på tors...ehmm... onsdagskvällen?...

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma