Inlägg från: needtobreathe |Visa alla inlägg
  • needtobreathe

Plus igen efter mf/ma

färnik skrev 2011-02-06 16:33:00 följande:
    Sofy, (och för all del andra som gjort eller ska göra en igångsättning) du har ju också en igångsättning framför dig... Hur har läkarna sagt till dig? Vad händer om du är helt omogen/ etc vid de där 37+0 som är planen för din del? Vad gör de då? för de ville ju inte göra KS om jag minns rätt...?

Min läkare pratade om en poängskala,  "bishop's score" som de använder för att bedömma livmodertappens mognad. (se nedan) Enligt henne är det ett absolut måste med iaf en 3:a, annars kan de inte ens försöka sätta igång? Allra helt ville de ha en 6:a för då var det bara att köra på, men hade man iaf en 3:a-4:a kunde man förbehandla med balong/gel etc...(här skrev jag GET först, men jag insåg att jag helst slipper ha en GET mellan benen! OskyldigSkrattande)Jag börjar känna mig orolig över att inte få ihop de där poängen om 4½ vecka, så att de inget kan göra... För KS är inte aktuellt för mig i dagsläget, går det inte att sätta igång pga omognad så måste vi VÄNTA... Gah, jag vill inte vänta!
    Jag ska tillbaka igen nu den 17e på TUL + flöde och sen ska jag träffa min spec läkare för att diskutera lite mer, men änsålänge har han inte nämnt något om det skulle va så att jag skulle vara omogen vid start. Tror dom ska prova hinnsvep några gånger innan för att se om det kan underlätta, men vet inte - får mer exakta svar nästa besök trorjag! :)

Meeeen - jag börjar också fundera på det. Att det inte alls går. Och då blir det ju KS. Men äeh, jag vet inte så mycket än och "orkar" inte oroa mig över ngt jag inte vet hur det är, får ta det lite senare.. Men hoppas såklart att det ska gå vägen!! För oss båda! :)
  • needtobreathe

Alltså.. AJ! Det bränner som saaatan i mina revben, och trycker så in i.. på min högra lunga! Kan ju knappt andas normalt. Blir de bättre snart? Drömmer De är inte för att han sparkar där, utan antagligen livmodern som trycker på eller något annat..

• needtobreathe
    Pancakes skrev 2011-02-07 13:36:04 följande:

Hej tjejer!

Hoppas ni mår bra! Grattis till vecka 28 Sötfilur! Det är något av en magisk gräns eftersom det är 99,9 % att bebisen överlever om den föds efter den veckan eller nåt sånt. Jag är vecka 25 nu, bara tre veckor kvar dit!

Sofy, eller kanske nån annan som vet, men jag minns att Sofy var inne hos läkaren för läckande fostervatten...Jag har också märkt av såna tendenser. Visst sa de att det var normalt? Jag ska till barnmorskan idag och ska fråga om det tänkte jag men hon kommer säkert vifta bort det. Det sipprar lite då och då och det är verkligen som vatten i konstistensen. Lite obehagligt känns det. Nån som har tips?

Man kan ha "pyspunka" på ena fosterhinnan men de kan också vara vattniga flytningar, tydligen väldigt vanligt senare i graviditeten :)
  • needtobreathe

Vecka 30 här förresten, i lördags :) De går uuundan nu! TUL + flöde den 17e o sen fortsatt förlossningsplanering på spec mvc den 21a, härligt!

Annars e jag mest rastlös, uttråkad. Är fortfarande väldigt smidig o magen är likadan som i v 28 men de känns att livmodern tar plats, revbenen + lungorna.. aaj aj aj! BM imorn, ska bli kul o se va SF måttet är på då..

• needtobreathe
    Pancakes skrev 2011-02-07 14:02:20 följande:
    Tack för svaret! Vilket var det i ditt fall? Det liksom rinner till lite grann då och då och känns verkligen som vatten, inte kladdigt som vid flytningar. Ursäkta detaljerna.. Räknas verkligen vecka 25 som "senare i graviditeten" då?

Vad kul med vecka 30, snart dags ju! Spännande med TUL! Är det något du bett extra om att få eller är det pga din historik?
    Haha gud va kort och otrevlig jag lät såg jag nu, inte meningen!

Dom sa att de va pyspunka på yttre fosterhinnan men de va ingen fara, fanns ju gott om vatten därinne så no worries! :) Läkaren gjorde UL o sa att han "tryckte" på lite neråt så de sipprade ut.

Jadu, bra fråga ;) Men de gör de kanske. Annars är de ju helt normalt ändå under grav att ha ökade flytningar i alla dess former, slemhinnorna svullnar o vattniga "flytningar" (är precis som vatten) är vanligt också, hon sa de innan hon kollade mig.

Jaa, nu äre inte lång tid kvar! Yiho :) Nej, TUL är för specläkaren ville ha de så dom har koll på ungefärlig storlek o om han är "klar" (inte för liten) när jag ska sättas igång, och heller inte för stor om dom väntar lite me igångsättningen. Han vägde ju 1,1 kg för 2 v sen så ska bli kul o se hur mycket han väger nästa vecka! :)
  • needtobreathe
    Muffe skrev 2011-02-07 14:10:05 följande:
    Vecka 30 redan, snart har du din bebis Sofy! Mys!

Jag har inte gått upp ngt i viktgt på 1,5 vecka ungefär och magen är inte direkt större utan snarare mindre. dock är det aktivitet i magen Är det ngt man bör oroa sig för om man inte går upp och inte blir större på någon vecka eller två?
    Jaaa! :) Härligt!

Nejrå, allt beror ju lite på hur dom ligger därinne också, hur "stor" magen är. Min grabb kan verkligen "gömma" sig därinne o då syns de nästan ingenting, men sen kan han ligga tvärsöver som för nåra veckor sen o då syntes de mycket mer, o om han "trycker ut" ryggen eller rumpan så är magen också större. Dock känns de ju att livmodern växer även om inte magen gör det, och vikten skulle jag inte oroa mig för heller. Jag har knappt nån skillnad alls på vågen o de är inget som oroar någon :)
  • needtobreathe
    Muffe skrev 2011-02-07 14:27:23 följande:
    Jag har däremot märkt att livmodern växt en bra bit över naveln för nu tar magen emot brösten när jag sitter ner och är lite böjd... haha. Lite roligt, men samtidigt störigt och jobbigt om man får säga så
    Min är nånstans under revbenen, eller nej de där blev fel.. över revbenen fast på insidan av revbenen? Haha. Flummig förklaring! De är INTE skönt. Bränner som fan i revbenen och gör galet ont i lungorna, kan inte sitta länge utan de är ryggläge eller stå som gäller, obehagligt.
  • needtobreathe

Sådärja, BM besök v 30 avklarat! :)

Hjärtljud; 150 slag/min
    Blodtryck; 100/60
    P-glukos; 6,2
    Hb; 116
    SF mått; 28

Följer min kurva exakt :) Han ligger fortfarande med huvudet ner, låångt ner. Ryggen på min vänstra sida, rumpan vid solar plexus typ o benen sparkar på höger revben, inte konstigt de gör ont då ;) Måste börja me järntabletter nu också, yiho.

• needtobreathe
    Pancakes skrev 2011-02-08 13:56:39 följande:
    Sofy, trist med järntabletterna. Hoppas du inte mår illa av dem du som haft problem med det tidigare. Men behöver man ta järn vid HB 116 verkligen? Jag trodde det var under 100 eller nåt sånt. Till mig sa hon att 128 var jättebra och det är ju inte långt ifrån dig ju.
    Nje fast mår illa nu igen, kaskadkräktes häromdan som fan, o mår allmänt ruttet hela tiden nu. Urk! Men men, de e bara härda ut inte långt kvar! :) Jo men ja låg på 130 för en månad sen, o nu 116.. o de e ju bra o få upp de lite innan förlossningen så lika bra o börja i tid så de inte dippar alltför mycket :) Är ju helt läskigt trött o har huvudvärk emellanåt så de är väl pga det..

Skönt dock att han har huvudet ner o verkar stanna så, duktig kille! :)
  • needtobreathe
    Evve81 skrev 2011-02-08 19:15:07 följande:
    Sofy: Kan ju vara bra att få upp det innan förlossningen om du skulle tappa mycket blod eller så. Är det som gör mig lite oroad även om jag inte förlorat mycket blod vid mina andra förlossningar med mina dåliga depåer och små blodplättar för blodplättarna ska ju hjälpa till att läka ev sår och så tror jag.

Jag är ju i v 15 (16 imorrn ) och jag tror jag har känt bebis några gånger men nu var det några dagar sedan så jag har såklart hunnit bli lite nojjig som tur är har jag nog känt idag för det är ju mest fladder så här från början. Mår dessutom så illa fortfarande men halsbrännan är bättre så jag ser illa måendet som en positiv sak för annars skulle det bli jobbigare än vad det är
    Jepp! I know :) Jag har trombocytfunktionsdefekt = mina blodplättar finns men fungerar inte som dom ska. Så hoppas blödningarna vid förlossningen håller sig i schack, kommer ju få mediciner innan o så iallafall. Men skönt ändå me ett ok Hb värde.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma