Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

sofy skrev 2010-09-29 12:07:17 följande:
    Pancakes;

En läkare jag va hos på VUL i 7+5 sa att om man ser hjärtaktivitet och ett embryo/foster i rätt storlek för den veckan man är i så sjunker missfallsrisken till 1-2% - de är som att ha passerat v 12 enligt honom. Däremot sa han att om man ser hjärtaktivitet men för litet foster så kan de gå fel senare, eftersom de inte växt som de ska. Precis som de va för Smålandsjänta. De kan dock variera lite när dom e så små för de e svårt o mäta men ja, de va hans ord :)
    Samma sak för mig. Min bebis hade hjärtslag men var för litet. Och sedan fick jag MA. 3 veckor senare. Denna gången när jag var på VUL så tyckte jag att bebisen såg mer normalstor ut. Så då kändes det mycket bättre.

Även de supparna jag tar nu är kat C. Inte så trevligt. Men det ska tydligen i mitt fall vara ofarligt att äta under graviditet. Men såklart vara restriktiv. Men i närheten av förlossning ska man inte ta dem alls. Då det kan ge ett beroende till bebis eller andningsdepression. :/ Känns inte bra att man måste äta sånt. Men vad gör man inte, de hade ju inte skrivit ut det om det hade påverkat mitt eller erat barn negativt.
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-09-29 12:15:48 följande:
    Höll på o glömma.. v 11 idag! 10+0. Äntligen tvåsiffrigt! ;) Nu ska ja iväg till plugget en sväng, sen iväg till min morfar som fyller år, lämna presenter, fika och berätta att han ska bli gammelmorfar!! :D Mys!
    Härligt med tvåsiffrigt! Jag är också äntligen tvåsiffrigt fast på andra hållet. 99 dagar kvar till BF. :D
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-09-29 12:49:07 följande:
    Hur mår du nu förresten? Kommer dom göra ngt åt ditt problem? (Minns inte va de va..) =/
    Min förkylning är på bättringsvägen. Så det går på rätt håll. Njuren vet jag inte ännu. Igår var det okej, men då mådde jag så dåligt i övrigt och sov mest så då kände jag inte av det så mycket. Vaknade i morse med ont och fick ta en supp igen. Ska under morgon dagen försöka aktivera mig och inte ta någon supp och se hur det går. Går det bra då och på fredag så kanske det var en sten som jag kissat ut. Är det fortfarande kvar, smärtan så måste jag in igen på akuten och då kommer det troligvis bli en operation sedan. En jj-kateter.
  • rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-09-29 15:45:35 följande:
    Jobbigt att du fortfarande inte mår bra Röntgensyrran. En stor kram till dig!
    Tack vännen. Förhoppningsvis löser det sig :)
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-29 18:58:53 följande:
    Hemma igen! är nog världens lyckligaste just nu!

Bebisen ville iof inte så gärna visa upp dig på bild så riktigt dåliga kort fick vi bara med oss hem!
    Men vad gör det när vi fått veta att allt är bra och bf stämmer på dagen:)
    Han låg där och tränade på fingerfärdighet och sparkade glatt mot oss helt fantastiskt var det!

Nu som fått veta kön, sa de något om hur säkra de va på könet? Vi fick veta att det är en pojke till 90% men de andra 10% då?

Lägger snart in en bild, inget bra men jag vill skryta lite ändå
    Åhhh stort grattis!!! Så härligt! De sa inget om någon procent. Hon sa att det var troligtvis en flicka men för att vara 100% säker så var bebis tvungen att lägga sig frammåt. Och envis som hon är så passade inte det. Trots försök i ca 10 min. Hon låg där fint i profil och viftade med armarna och benen. Dock fick vi fina bilder, eftersom hon var så envis. Så vi fick nöja oss med att hon satte sina pengar på det och att vi skulle få ett bättre besked på TUL.

Vill gärna se en bild på ditt lilla mirakel :)
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-29 19:18:21 följande:
    hur  kommer det sig att du får göra TUL? jag vill oxå få se liten igen ju!

Nej min lille ville inte alls visa sig, vände ryggen till och ville inte vara med, haha precis som sin far när det kommer fram en kamera! men hon tyckte sig se en pung och sambon som bara letade efter en snopp hela tiden tyckte sig se något mellan benen så kanske att jag törs tro att det ska blir en pojk?
    I Malmö ingår både RUL och TUL, man brukar få 3:d ultraljud på någon av gångerna om jag inte minns fel. Men jag går ju privat och har därför fått VUL, KUB, RUL och TUL. Allt ingår där gratis.

Får ni enbart RUL där ni bor? Oftast är de ju mer säkra när det kommer till pojkarna, deras kroppsdelar brukar ju inte oftast misstolkas :)
  • rontgensyrran
    LittleJunia skrev 2010-09-29 19:37:32 följande:
    Jag har ju inte varit på något VUL.. bara fått höra hjärtaktivitet i v. 12...
    Nojjig blir man såklart eftersomtidigare missfall ju börjat med bruna flytningar.. *suck*
    Men bara att avvakta och hoppas
    Det är säkert kanon med din bebis! Vilken vecka är du i nu?
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-29 19:50:19 följande:
    nej här i stockholm gör man bara RUL
    Blir kanske ett privat 3d/4d ul lite längre fram, håller på att bearbeta sambon:)
    Oj, så snålt! Tråkigt att de inte väljer att satsa mer de gravida. Tror dock att det är så på fler ställen så som ni har det i Sthlm
  • rontgensyrran
    färnik skrev 2010-09-29 19:59:06 följande:
    Samma sak här i Västra Götaland där jag bor, enbart RUL. Dock finns ju möjligheten att göra fler ul på privata mottagningar om man bor i skaplig närhet av en större stad, men det kostar ju.... Obestämd Konstigt att det är så olika!
    Absolut! Det är dåligt faktiskt! Sen skiljer det sig mycket här också om du går privat eller inte. Går man privat så får man ju vips 2 st ultraljud till gratis. Problemet är ju att komma till på de privata mottagningarna.

Det är ju som mammografi, på vissa städer har man ju scannats tidigare för bröstcancer än på andra osv. Vården ska vara lika för all oavsett var man bor.

Usch vad det stinker här hemma...köpte en ny ugn och har precis värmt den i en timme...fyyy vad det osar!!!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma