Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

ÄNTLIGEN HEMMA! Åkte in igår igen på akuten för mina smärtor inte velat gå över. De la in mig med dropp i väntan på att operera in en jj-kateter. Eftersom urologen hade fullt fick jag ligga på prenatal.De är verkligen underbart trevliga där inne :) Kom in på akuten kl 09.20. Klockan 18.00 på kvällen hade fortfarande inte urolog kommit till mig på avdelningen. Jag fastade med dropp fortfarande. Var ju döhungrig och ville veta om op blev av eller ej så jag kunde äta. Då kom beskedet att ingen skulle göras under fredagen på mig så jag fick äntligen äta. Tryckte i mig 2 portioner mat och tvingade mannen att handla en stor påse godis. Efter klockan 24.00 var det dags att fasta igen. Idag kom sedan urologläkaren till mig klockan 13.00 och vi diskuterade operationen och vi bestämde gemensamt att vi ska avvakta med operationen  då min mina prover var bra och njuren inte var så påverkad. Så jag ska fortsätta att ta min medicin vid behov och sedan ta nya prover samt nytt ultraljud på njurarna för att se att de inte är mer påverkade än sist. Är min njure illapåverkad då så genomför vi operationen då. Är det oförändrat läge så gör vi en ny bedömning. Är det bra så återgår jag till jobb efter en månads sjukskrivning som jag fick nu.

Känns bra faktiskt. Och jag fick ligga under ctg både idag och igår. Så bebisen mår prima. Vilket är det enda viktiga :)

Sofy! Stanna inne. Inte för din skull utan för din bebis skull såklart! Tänk att den tar stryk i längden av att du mår som du gör. Bra med diagnos. Antar att du är sjukskriven gravidieten ut?

• rontgensyrran
    färnik skrev 2010-10-02 19:02:10 följande:
    Apropå det, jag tror inte de får sjukskriva för hela graviditeten, iom att problemen kan avta. Det beskedet har iaf jag fått. 2-4 veckor i stöten sjukskriver de, sedan krävs ny koll. Så var det min förra graviditet också, när jag var sjukskriven från v 14-42...
    jaha...De pratade ju med mig angående den där jj-katetern och om jag fick den så skulle jag bli sjukskriven graviditeten ut. Men det kan hända att de skrivit en månad i taget då med....nu är jag sjukskriven i en månad iaf. Ska bli skönt!
  • rontgensyrran

Min var 15 mm 7+5.  Tack mabaja känns bra nu att veta att man är sjukskriven och kan lägga sig, ta en supp och vila när smärtan faller in. För då vet jag att den garanterat går över på 20 min. För att sedan mola lite igen.

• rontgensyrran

Mabajas bebis.....när har du tänkt att titta ut??? Vi är nyfikna på dig i tråden och skulle gärna vilja se en söt bild på dig.

• rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-02 21:23:17 följande:
    Jaa, och Muffe's va 14 mm i 8+2(3?) men de kan väl diffa, ja har ingen direkt koll men de verkar ju variera lite.

Din har ju iallafall växt på sig.. eller? Lite va? ;) Haha! :D
    Jag trodde visserligen de satte antalet veckor och dagar utifrån fostrets storlek.  Sen blir man ju flyttad fram eller bak. Beror ju lite omständigheter också. Man kanske hade en senare ÄL än vad man trott osv. Min läkare sa att det var normalt att bli flyttad upp till en vecka eller nåt sånt. Sen räknar de lite annorlunda på gyn också än vad de gör här på fl. 
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-02 21:28:29 följande:
    r-syrran;

va skönt o va sjukskriven!! :) hoppas du snart mår bättre också! mycke sjukhusbesök för oss nu ;)

ja joo.. men jag får sån ångest av o ligga inne på sjukhus, blir så läskigt rastlös, då visar sig min adhd rätt rejält, blir obehagligt. men är de bäst för OSS så självklart. de blev bara för mycke igår, mådde så jävla dåligt. hade ingen kraft eller energi i kroppen, svimmade, va yr, spydde, fick inte i mig ngt, o så provsvaren som va åt skogen.. bägaren rann bara över :( min man va o jobbade o envis som ja är så "klarar ja mig ju själv" ... fast när han ringde o frågade hur ja mådde på eftermiddan där så bröt ja ihop, o sen kom han in me tidningar o datan o höll mig sällis en stund.

blir inte sjukskriven eftersom ja pluggar - eller ja, ja kan ju bli de ändå om ja inte kan fullfölja studierna som ja ska beroende på hur ja mår, så inte CSN blir lidande.. men just nu försöker ja hänga me. pluggar ju till syrra så de e ju kul ändå o va på sjukan, man förstår ju allt o dom snackar me en på ett annat sätt, haha :)
    Usch då så jobbigt att vara i en situation man tvingas prestera. Hoppas du inte har nån praktik nu, så att du bara kan fokusera på teori när du orkar. Visst man får man en helt annan respons när man själv är inom sjukvården när man söker vård. Det är intressant på ett annat sätt.

Hoppas du orkar med pluggandet. Har du många år kvar?
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-02 21:34:50 följande:
    Ja de gör man ju också.. Min bebis har legat exakt i storlek eller snäppet före på alla VUL jag gjort, så min ÄL verkar stämma exakt me uträkningen här på FL dock. När vi mätte bebis igår så va den i storlek som 10+5, jag är idag i 10+3. Men jag håller kvar mitt datum sålänge tills RUL :)

Muffe kanske inte va lika långt gången som hon trodde o därför va bebis lite mindre också, vilket isåfall skulle va heelt normalt!
    Absolut. Finns ju de som enbart har haft sex en gång och bebisen måste tillkommit vid det tillfället och ändå flyttats en vecka bak. Vissa ägg kanske tar längre tid på sig att fästa? Samt spermierna lever ju några dagar och det kanske just är då några dagar som ägget kommer vandrande ner och blir befruktat.

Man ska nog inte väga så mycket in i det. Man får vara glad för storleken och hjärtslagen som man ser. Sen när man går på nästa ultraljud så ser man ju den positiva utveckling och vågar då hoppas mer samt slappna av och kan börja njuta :)

Snart är ni alla där i "njutningslandet" med eller utan kärlekskrämpor ;P
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-03 17:26:16 följande:
    Styrkekramar till rontgen och Sofy....måste vara skit jobbigt.

rontgen vad är felet? Har bara läst om kateter.Varför vill de ge dig det?

Imorgon ska de ta blodprov för gallsyror. De misstänker att jag har för mycket av det. Därav klåda. Antar att de misstänker hepatos. Men jag tror själv inte att det är det. Ska träffa läk på torsdag för ev fortsatt behandling. Vill verkligen inte ha Hepatos då det kan riskera att fostret får syrebrist och att det finns risk för foster död. Det vanligaste är att man igångsätter väldigt tidigt (v 36).

Kram till er alla fina ch duktiga mammor
    Jag har fått en ganska vanlig graviditets komplikation egentligen. Men  i mitt fall så har den kommit rätt så tidigt + att den är lite mer omfattande än normalt. Min urinledare kläms av livmodern så att urinen inte passerar ner till blåsan normalt. Utan går tillbaka upp till njuren istället och då får jag väldigt ont och njurens bäcken blir vidgat. Även urinledaren är i sin tur väldigt vid. Ligger jag däremot på vänster sida så minskar trycket över höger urinledare så att urinen kan passera ner igen och då avtar smärtan. Sen har jag fått utskrivet suppar med morfin i samt kramplösande vilket gör att smärtan försvinner för ett tag och urinen lättare passerar ner.  Så har jag blivit sjukskriven en månad fram över så får vi se om det har försvunnit eller om jag fortfarande har problem. Eftersom njuren inte är påverkad på annat sätt än att den är vidgad så kan vi avvakta med operationen. Men blir den påverkad så måste jag göra operationen.

Usch vad trist Happiness hoppas det inte är det! Och att de hittar felet och att det går att lösa smidigt istället. kram på dig
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-03 18:10:03 följande:
    Herregud ja då förstår jag att du har haft ont. vad skönt att du kan få morfin nu. Hoppas att det hjälper. kan det hända att du slipper operation helt? Eller kommer det bli av efter graviditeten? Bra att du blev sjukskriven. Har detta väl börjat så antar jag att man inte blir "frisk" från det i brådrasket utan du blir säkert sjukskriven längre än en månad. Beror din klämda urinledare helt av graviditeten?

Om urinledaren är utvidgad finns det risk för ytterligare komplikationer då som UVI osv?  Skönt att inte njuren blivit påverkad. Nu tycker jag inte vi ska få fler "konstiga" följd sjukdomar p ga våra graviditeter utan att allt kan flyta på utan störningar. Haha! Kram på dig också tjejen!{#emotions_dlg.flower}
    Minskar trycket från livmodern över urinledaren så är problemet löst, så att säga. Detta är helt pga graviditeten troligvis. Om det inte är så att jag har en sten sittande någonstans. Men troligvis är dte inte det. Så efter bebisen är född så ska det vara borta. Då trycket är borta. Det kan hända att jag slipper operation. Detta med operationen fick jag själv fatta beslut om, urologen sa att det var upp till mig att bestämma eftersom njuren inte var påverkad. Det kan ju hända att problemet efter 3 veckor kvarstår men att njuren inte heller är påverkad då, och då kan vi ju fortsätta som jag har gjort hittills.

Anledningen till att man får detta är att kroppspulsådern i buken ligger en aning till vänster, vilket gör att livmodern växer över mer på höger sida. Urinledaren är skyddad av omkringliggande vävnad från njuren, nästan hela vägen till blåsan. Men vid blåsan är den oskyddad eller blottad så att säga och ligger vid kanten från bäckenet. Så när livmodern växer och tar plats så kläms urinledaren in i bäckenkanten vilket gör att urinen inte kan passera fritt och går då tillbaka till njuren vilket gör att dess njurbäcken vidgas och man får ont. Ligger jag däremot på vänster sida på minskar ju trycket från livmodern och urinen kan återigen passera fritt.

Hoppas ni andra slipper problem med detta.

När kommer du få reda på dina provsvar sen???
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma