Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

sofy skrev 2010-09-29 20:30:22 följande:
    Hm, tjejer ja behöver lite råd :)

Jag har ju svamp sen innan, konstaterades av läkaren 31/8, men han valde att inte skriva ut ngn medicin, skulle avvakta då jag inte hade några besvär alls då. Nu igår började ja få ont i magen, som kramper typ - UTAN blod ;) Haha. Får poängtera de så ja inte framstår som orolig för MF för de e ja inte. Men ja, nu idag har de svidit när ja kissar, så in i.... Och kramperna i magen/ut mot ryggen blir värre. UVI? Vad gör man? Avvaktar till fre när min BM har öppen mottagning eller åker in o kollar nu? (En barnmorska på 1177 (sjukvårdsupplysningen) tyckte ja skulle åka in, men de känns kanske liiite löjligt?)

Har haft njurbäckeninflammation innan pga obehandlad UVI o den yttrade sig likadant, de sa bara PANG så va de där, då inte ens brännande känsla när ja kissade.

Svettas/fryser om vartannat.

Va tycks?
    Helt solklart fall!!! ÅK IN! Får man feber så har din UVI gått långt och det är definitivt inte bra för dina njurar och absolut inte bra för bebis. Har du ingen jourcentral som har öppet nu?? Annars sätt dig på akuten.
  • rontgensyrran
    färnik skrev 2010-09-29 20:38:18 följande:
    Det beror nog på vad det är för privata mottagningar, de jag känner till får man betala för sina ultraljud, även RUL? Oavsett så har jag 12 mil enkel väg till närmaste privata, så att gå där kontenueligt skulle inte bli av oavsett.

Även riktlinjer skiljer sig väldigt mellan olika sjukhus har jag fått känna av.

Vad gäller VUL efter missfall tex. Här är det ett VUL (och sedan RUL) som gäller efter minst 3 mf i rad. På andra ställen ges VUL var 10:e-14:e dag till sådana som "bara" haft ett eller två missfall.

På vissa sjukhus skrivs starka medeciner snällt ut till personer som kräks, här ges enbart lågos av de vanligaste även om man varit såpass dålig att man behövts vårdas inne.

Här behandlas inte GBS om baterierna "bara" finns i slidan, medan andra regioner testar för och behanlar för all GBS. AAllting är väldigt godtyckligt, jag gillar inte det!!!! (särskilt inte eftersom mitt sjukhus tycks vara ett av de snålare med samtliga saker. Rynkar på näsan Men det är det närmaste vi har och det är ändå 6 mil dit, så det finns inte så mkt att välja på!)
    Det är verkligen för jäkligt! Speciellt eftersom Sverige alltid ska vara så himla rättvist och att alla ska ha rätt till samma vård. Och det är tyvärr ren och skär bullshit. Jag har tur som bor på ett ställe där man får allt det du snackar om, förrutom GBS. Det behandlas inte om man inte har symptom.
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-09-29 21:23:58 följande:

Hoppas det går bra sofy, lika bra att åka in en gång för mycket...

Själv försökte jag stoppa i mig det jag hittad hemma för att stilla den kurrande magen, blev två plommon som kom upp lika snabbt igen... Fy fan. Borde lärt mig en läxa sedan jag åt plommon för nån vecka sen, det går tydligen inte.

så nu är jag hungrig igen, och orkar inte fixa till något och har inget lätt hemma att äta *klag klag*

Näääääär går illamåendet över?

Mitt gick över till v 12-13. Och då blev det successivt bättre fram tills dess. Fast mitt illamående var som tur var aldrig så illa som ditt utan kräktes enbart en gång och hjälpte med postafen och remmie. Håll ut!
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-09-30 01:55:08 följande:
    Tack vännen!! {#emotions_dlg.flower}

Kom nyss innanför dörrn.. fick konstaterad UVI så har hämtat antibiotika också på apoteket i stan :) 3 ggr om dagen i 10 dgr, sen ska ja va bra igen! Skönt de!

Livmodern ligger nu ca 3 cm under naveln sa hon, redan? Jaja, bebisen låg iallafall o vinkade o sparkade me benen som den har tydligt nu! Så sööööt! 3,2 cm va den, så den växer på sig iallafall :)

Nu ska ja soooooova!!

Natti tjejer!
    Såklart du fick! Det var bra att du åkte in! Fick du se bebis också när du åkte in??? Har de ultraljud på akuten? Eller åkte du till kk-akut? Kul att se bebis iaf. Så underbart att se de den sprattla och röra sig, speciellt innan man kan känna det själv :)
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-30 09:46:04 följande:
    Hua att jag fortafarnde mår illa! Spyr gör jag oxå... V 18 ska jag må illa hela graviditeten nu? Bara liten mår bra iof, men lite smått jobbigt är det, äter 1/3 mot vad jag brukar så jag försöker småäta ofta men det är svårt... ! Så nu har jag gnällt färdigt
    Hjälper det inte med tabletter för din del heller? Nåt jag verkligen hatar är att må illa. Fixar inte det. Kan i princip inte spy. Håller på något skumt sätt tillbaka och därför lättar det aldrig heller. Jag har nog nästan hellre ont än mår illa faktiskt om man måste välja mellan två onda ting. Tråkigt att så många av er dras med det så länge :/
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-09-30 10:19:11 följande:
    Suck, dessa flytningar...jag tror att det blöder hela tiden för det känns typ blött i trosorna, men det är bara flytningar. Ska det vara så här? Nån mer som haft så?
    Det hade jag med. Jag har normalt sett inte alls mycket flytningar. En dag på morgonen när jag kom till jobbet så fick jag en rejäl flytning kändes alldeles dyngsurt. Kände att nu är det kört och fick panik. Gick in på toaletten och fick se att det enbart var en flytning och inget blod. Fick mig några sådana innan jag accepterarade det och fattade att det bara var flytningar och slutade få panik.
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-09-30 11:05:59 följande:
    Jag får fortfarande panik och springer till toan för att kolla, men för det mesta är det vanlig färg..

Hemma från jobbet idag med med huvudvärk och snuva. Hade tänkt jobba imorrn men chefen sa åt mig att vara hemma hihi. kanske är det då?
    I dag känner jag lite mer ork och har fått i mig två limpskivor, läsk, actimel och en varm macka med ananas och ost. Är det ok för att vara kl. 11? 

Mår mer illa på kvällarna, men det kanske är för att jag inte äter ngn riktig mat och är hungrig då.
    Känner att jag kan kontrollera mitti llamående lite bättre nu genom att äta ngt direkt när det börjar komma smygandes, skönt.
    Riktigt bra för att vara illmående. Du har ätit beydligt mer än mig och jag har inga problem med kräkningar. Jag har ätit en bulle med skinka och stark ost, ett glas nyponsoppa och precis en punschglass. Inget av det smakar någonting. Känns hur knepigt som helst att käka när det inte smakar nåt. Punschglassen med choklad kunde ha varit vanlig vanilj vad vet jag. Doftar inget och smakar inget.

Bebisen tar ju våra depåer först. Så den får ju det som den behöver och det är ju det viktigaste. Sen äter jag när jag är hungrig och lite till. Ibland är man mer hungrig ibland mindre :)
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-09-30 11:33:19 följande:
    Skönt att höra! inbillar mig missfall hela tiden eftersom det känns "blött" då och då i kombination med nåt mensvärksliknande och nån stickande känsla i underlivet, precis som det kan kännas vid missfall. Du som jobbar med sånt, varför får man dessa flytningar? Är nyfiken.. Vid ägglossning kan jag förstå men var kommer de ifrån nu?
    Jag har läst nånstans att vävnaderna i slidan blir blodrikare och avger lättare vätska även surhetsgraden i slidan ändras och bidrar till ökade flytningar. Samt att cellerna i slemhinnan sväller och blir fler och nybildas snabbare och de celler som avstöts är i större mängd under tiden man är gravid.  Detta är helt normalt bara flytningarna inte börja lukta illa.
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-09-30 13:07:19 följande:
    Ja de va nog de ;) Haha. Japp de fick jag, tänkte precis lägga in en bild, orkade inte de inatt. Jag knatade in på SÖS, vanliga akuten - skrev in mig o så upp till gynakuten. Där har dom ju UL maskin o sånt :) Samma på Huddinge. Men de va skönt o se den vinka, tillome läkaren blev glad o sa att den va så söt ;) Sen när den hade vinkat lite o lagt sig tillrätta så somnade den nog om, haha.

Jag va lite tveksam till o göra de IGEN men hon ville se om bebisen verkade påverkad av min UVI, men de såg bra ut.

Vilken söt minibebis. Så liten men ändå så välutvecklad! Det är häftigt att se!
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-09-30 13:44:37 följande:
    Här borta är det också ganska surt. Fått tillbaka nässelutslagen över hela kroppen. Kliar som om det är mskar under huden. Det bränner också....helt vansinnigt. Kan inte ha trosor eller BH på mig. . Var hos VC läkare härom dagen men han sa att det är gyn.läkare som tar all det medicinska när man är gravid.

Värsta är att jag kliar så det blir sår. Värst är det på natten så det går ju inte att sova. BM sa att det inte finns läk. tider. Ska till henne imorgon hon då skulle hon innan samtala med gynläk. Ska också lämna kiss för misstänkt UVI. Fick Tavegyl av VC läkaren skulle ta 6 om dagen. Vansinne! han trodde det beror på hormonell omställning. Har haft det en gång innan i våras efter MF:t fick då Betapred och det funkade. Men det vågar inte VC läk. skriva ut. Klass c prep. Ska bli spännande att se om gyn.läk vågar. Något måste jag få för detta funkar inte!

BM ville också ta något lever prov. Det menade hon också kan vara uppkomsten. Levern orkar inte med att rena som det ska. Jag tror det har med hypotyrosen att göra. Binjúrarna orkar inte med att bilda kortisol...det är därför jag mådde så bra på betapreden (det är ren kortison). Har börjat ta binjure extrakt för att hjälpa binjurarna nu...för detta vill jag INTE ha tillbaka.

Men jag blir lite rädd bara i vecka 17 och redan så mycket konstigheter...skulle gärna vilja slippa UVI med GBS (på köpet ).

Ska i nästa vecka ta den där förbakade biopsin på sköldkörteln också...Tror jag dör är det inte det en så.. .

Ursäkta mitt klagande......
    Vad många det är som har hamnat i en svacka nu då. Usch trist att din klåda inte gett med dig. Så de misstänker hepatos iaf? Hoppas de hittar anledningen till det, för det måste vara apjobbigt att gå runt med sån klåda. Tror inte de har något problem med att skriva ut kat c prep. Jag tar sån slags medicin och även andra i tråden. Bara man är restriktiv så. + Behövs det så behövs det.

Biopsi i thyroidea brukar gå hur bra som helst! Jag jobbar med detta ibland och det är ytterst få som inte brukar kunna genomföra det. Det låter läskigare än vad det är. Måste tillägga att vi punkterar enbart  ej palpabla knutor.Det kommer säkert att gå kanon. Håller tummarna för dig att du snart mår bättre *styrkekram*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma