• acure

Plus igen efter mf/ma

Håller tummarna att sf-måttet ser bra ut KMW!

Inte hört något från Bjornis här, börjar nästan bli orolig. :/

• acure

Angående förlossningsjournalen så har jag lusläst min flera gånger på sistone och blir så upprörd över att jag tycker att den inte alls stämmer överens med min upplevelse av det hela. Men på Klara-samtalet jag var på förra veckan förklarade barnmorskan att i journalen står bara det medicinska, känslorna och allt vi pratade om osv står ju inte nedskrivet vilket också kan ge en felaktig bild över hur förlossningen upplevdes. Latensfasen står ju heller inte med. Enligt journalen tog min förlossning 24 timmar men det som inte står med är att jag hade värkar i 1,5 dygn före dess så min upplevelse är ju att förlossningen tog över 50 timmar men rent medicinskt (från att jag var öppen 3 cm) tog den bara 24. Det blir jag lite upprörd över eftersom latensfasen till stor del påverkar hur resterande förlossningsprocess fortskrider och upplevs. Jag var ju trött redan innan det sista dygnet.

Väldigt orolig inför nästa förlossning också. Önskar som sagt planerat snitt denna gång men troligtvis kommer jag bli nekad och det är oerhört stressande.

Hur känner ni andra omföderskor? Nervösa? eller längtar ni?

• acure

Tack odd och KMW!

Härligt att känna revanschlusta KMW, det kommer nog bara säga plopp denna gång! :)

Bara knappt två timmar kvar till RUL nu, hoppas allt ser bra ut. Jag blöder fortfarande till och från så jag hoppas på en bekräftelse på att allt är ok.

• acure

Hemma igen från ett jättefint RUL. Blev bakflyttad några dagar och är i 18+0 idag enligt ultraljudet.
    Bm kunde också se en liten vätskeansansamling bakom moderkakan så troligtvis är det därifrån blödningen kommer. Konstigt att gynläkaren inte såg något i fredags när vi var där.

Vi ville få reda på kön också men bm kunde inte säga säkert, fick 60% sannolikhet så vi vet inte hur vi ska ställa oss till det. Har dock kommit överens med maken att inte säga något om kön till någon, inte ens mamma! Det var hans krav på att vi skulle ta reda på det, annars hade han sagt nej. Kanske skriver ändå i den slutna tråden så det inte går att se offentligt... ;)

Kramar till er alla!

• acure

Heja Lisa! Hoppas hon vill vara kvar ett tag till även om det är långtråkigt och frustrerande för dig att bara ligga och vänta. Heja heja!

• acure

Småbustroll: vad skönt att du blivit sjukskriven, du ska inte behöva jobba med såna sammandragningar. Du blir säkert fortsatt sjukskriven därefter eller så blir du sjukskriven igen efter att ha jobbat några dagar och du kan förklara för läkaren att sammandragningarna återkommer när du gått tillbaka till jobbet.

Ego: här har jag också blivit sjukskriven. Från att ha blivit skickad från den ena läkaren till den andra så fick jag imorse träffa en jättebra gynekolog som äntligen tig mig på allvar. Han menade på att blödningar under graviditet inte alls ska förekomma och om de gör det så är det något som inte är normalt och därför ska man vara försiktig och bara vila. Blev ordinerad sängläge i en månad och därefter uppföljning för att se om blödningarna slutat eller fortsatt samt om blödningen bakom moderkakan finns kvar eller om den lösts upp i kroppen.

Känns så skönt att ha fått sjukskrivning samtidigt som jag är orolig eftersom han menade på att det är stor risk för missfall. :( Jag får inte lyfta tungt eller ta hand om Matilda ensam, hon ska vara på förskolan och komma hem först när maken är hemma eller om någon annan kan finnas här och avlasta. Jag som inte vill att hon ska gå så långa dagar... :( jag får inte Inte bada, inte ha sex, bara vila.

Någon som fått samma ordination någon gång? Hur är det egentligen måste jag ligga ner/vila hela tiden? Får jag laga mat? Känns hemskt att inte få kunna bidra till hushållet överhuvudtaget. Dessutom ska vi flytta 1 dec och kommer ju inte kunna bidra med mycket där...

• acure

Tack snälla Lisa! Jag litar på dina råd! Om du vill och orkar får du gärna berätta hur det gick till när du förlorade ditt barn i vecka 22. Hur det började osv. Vet att alla fall är unika och att jag antagligen bara skrämmer upp mig själv om jag får höra, men det kan vara bra att veta vilka varningssignaler jag ska hålla koll på. Men bara om du vill och om du finner det lämpligt! Hur går det för dig uppe på förlossningen? Har värkarna stannat av helt?

• acure

Lisa: tack för att du delade med dig av din berättelse. Måste ha varit en fruktansvärd mardröm att pendla mellan hopp och förtvivlan.
    Ja tack och lov har mina blödningar varit sparsamma i jämförelse och tappen är helt opåverkad (56 mm tjock) vilket känns skönt. Igår hade jag inte blödigt på ett dygn men så inatt kom det rött igen, precis när man trott att det blivit lite stabilare så börjar det om. Men jag ska följa läkarens ordination så gott det går. Väldigt tufft med en 18månaders hemma och en make som är bortrest med jobbet. Tur som det är har jag min älskade mamma som ska lämna och hämta Matilda på dagis under veckan så att jag åtminstone slipper det momentet. Sen hjälper hon mig med eftermiddagarna fram till läggning. Men helt still är jag ju inte. :/ vill bara att min man ska komma hem. :(

• acure

Verkligen! Inatt var det rött och då fick jag panik sen nu på morgonen är det brunt och då känner jag mig något lugnare igen. Har inte märkt någon skillnad på om jag rör mig eller ligger still, eller ja det rinner ju mer om jag står upp än ligger ner eftersom det samlas medan jag legat ner (som du sa). Läkaren skrev dock på intyget att blödningarna accentueras vid rörelse. Kanske skrev han så får att försäkringskassan ska förstå att det är vila som gäller och att jag inte ens bör jobba 25%.

Nu har jag ju (tyvärr) googlat till förbannelse och är nästan helt säker på att det är lindrig moderkaksavlossning jag har, och då tror jag ju genast att moderkakan ska lossna helt och hållet framöver. Och då är jag ännu mer livrädd att gå igenom en vaginal förlossning då det kan vara mycket riskfyllt. :(

Hypokondrikern...

Mannen kommer hem på lördag kväll. Troligtvis sover min mamma här mellan fredag och lördag så jag får sova ordentligt.

Men hur är det med dig?! Vad tapper du är som kämpar på!!

• acure

Lisa: håller tummarna att lilltjejen vill stanna kvar minst en vecka till! Otroligt vad mycket som kan hända utvecklingsmässigt bara på några dagar.

Tack för dina tips och råd. Ska försöka hålla mig sysselsatt med annat än att googla! Även om det är svårt.
    Uppföljning nu kommer göras av läkaren om en månad ungefär, men har blivit tillsagd att om blödningarna ökar så ska jag upp till akuten direkt. Tack och lov ska jag till min barnmorska nästa torsdag så då får jag prata av mig lite där, förhoppningsvis lyssna på hjärtat och diskutera eventuella komplikationer osv.

Idag får jag besök av en vän som jobbar med för tidigt födda på sjukhuset, kan jag passa på att grilla henne med info kring vad som kan hända om jag skulle få bebis för tidigt. Är i vecka 18+3 nu efter att ha blivit flyttad åt fel hål på RUL. Kan ju dock lika gärna bli så att jag går över tiden som med ettan som kom i vecka 41+3.

Hoppas att TUL ser fint ut idag!!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma