• acure

Plus igen efter mf/ma

Lisa: det går bra här, börjar känna mig piggare i kroppen och slarvar således lite med läkarens rekommendationer men idag ska jag försöka vila så mycket som möjligt så jag inte får något bakslag. Lätt att vara efterklok.

Skönt att du fick komma hem igen! :) inte många dagar kvar till 35+0 nu! :)

KMW: också sjukt imponerad över att du orkar jobba så länge och heltid dessutom! Foglossning är verkligen hemskt, särskilt fogen mitt fram kan ju göra så helsikes ont... Mina fogar mår mycket bättre nu när jag är sjukskriven och kan vila även om jag fortfarande vaggar fram. Men jag bävar för hur det blir om jag ska börja jobba igen efter den här sjukperioden. Usch! Kan vi bara spola fram veckorna lite? :)

• acure

Lisa: hejaheja! Skönt med ett slutdatum. Vilken vecka blir snittet då?

Tänk vad olika det kan vara. Här hade jag hoppat högt av glädje om jag hade fått en bebis med rumpan neråt eftersom jag hade fått mitt eftersuktade snitt då - helt utan tjafs! Haha tänk om vi kunde byta med varandra istället? :) alla nöjda och glada!

Ego: Här har blödningarna upphört för tillfället. Kom en skvätt brunt igen häromdagen men det kunde knappt räknas. Hoppas bara på fortsatt sjukskrivning efter den här perioden eftersom jag mår såååå bra av att vara hemma. Mina fogar mår mycket bättre av att få vila så mycket och sammandragningarna blir färre ju mer jag vilar så det tyder ju på att min kropp gör sig bäst i att vila just nu. Sedan säger min kära man att jag är mycket trevligare att ha å göra med nu när jag får vara hemma. Har nog inte riktigt förstått hur mycket stressen på jobbet faktiskt påverkat mitt humör utanför arbetstid. Jag har också mer tålamod med Matilda. Bara det gör att jag verkligen känner att jag behöver få vara hemma tiden ut även om det är långtråkigt bitvis. :)

• acure

Förtydligande till Lisa: alltså vilken graviditetsvecka är du i när snittet ska göras? ;)

• acure

Lisa: häftigt att du nästan gått full tid denna graviditet, det kan det inte ha varit många som trott. :) jag förstår att du känner dig snuvad på en riktig förlossning när du har en mindre rolig förlossning i bagaget. Jag är säker på att ditt snitt kommer bli en fantastisk förlossning det också, om än annorlunda. :)

• acure

Jag är i farten att teckna gravidförsäkring. Med Matilda tog vi TryggHansas extraförsäkring som då kostade 1050 kr. Lyckligtvis behövde vi aldrig nyttja den. Är jag dumsnål om jag bara tar gratisvarianten denna gång?
    Hur har ni gjort? 

• acure
    KMW skrev 2012-11-07 10:33:33 följande:
    Det där är ju en smaksak. Jag har inte haft någon gravidförsäkring alls och alltså varit riktigt dumsnål... ;)
    Hihi, det är ju också en variant! :)

Nu har jag kollat runt lite och läst igenom alla villkor och egentligen är det inga stora summor ersättning som man får om något tillstöter. Visst är det alltid skönt med ersättning om något inträffar men det finns så många klausuler i dessa försäkringar som beskriver vad försäkringen INTE gäller på så jag vette sjutton...
    Det enda jag skulle kunna tänka mig vilja ha ersättning för är om bebis kommer för tidigt och både jag och maken behöver vara lediga tillsammans och slippa ta av föräldradagarna. Men samtidigt så är den risken liten och skulle vi behöva ta av föräldradagarna så är det väl så. Ersättningen som betalas ut om barnet skulle avlida är ändå inget som kan bota sorgen ifall det skulle hända.

Jag tecknade dock flera gratisföräkringar istället. Hos Trygghansa, If och Länsförsäkringar. De täcker åtminstone olycksfall i samband med förlossningen. Sen vad som räknas med olycksfall är ju en fråga i sig... :)
  • acure
    Mamma till W skrev 2012-11-07 12:01:04 följande:
    Acure: har en bekant till mig som hade betalförsäkring och hon fick typ ingenting när hennes dotter kom... "Felet" var att barnet hade sitt "fel" redan i magen (inget som syns på ul och liknande)...
    Däremot har jag en kompis som fick 5000 när hennes son föddes i 35+0 och fick ligga på neo en vecka.
    Ja det är galet det där. Det är ju snarare bestående men som inte syns på UL som man kanske vill ha ersättning för. Att behöva ligga på neo i en vecka är väl i sig inte så roligt beroende på vad som behöver övervakas, men dessa barn (som föds i vecka 35) klarar sig ju i regel väldigt bra. De borde ge ersättning i båda fallen om det nu ska vara "lönsamt" att ha en gravidförsäkring.
  • acure

Odd: Ja fy det är ju såna scenarion som gör att en försäkring är värd att betala för. Ska resonera med maken vad han tycker. Vi hat många utgifter nu med flytt och min sjukskrivning gör ju inte kassan rikare. Men å andra sidan så är en tusenlapp lite i det stora hela om man tanker på vad som kan gå på tok. Tack för dina råd!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma