• Odetta

Plus igen efter mf/ma

Pancakes skrev 2010-12-20 17:09:30 följande:
    Vad roligt! Det vill jag se när det kommer på tv :)
    Som sagt, sjukt imponerad av att du vågar. Är det inte läskigt att ha massa främlingar där i ett sånt utsatt läge?
    Det kommer inte finnas några främlingar i rummet utan rummet kommer att vara riggat med fjärrstyrda kameror Annars hade det kanske kännts lite skummt...fast både min första och andra förlossning filmades (första filmade mamma och andra fick en kompis filma) så helt främmande är jag inte med tanken. Tycker det ska bli skitkul! det kommer sändas under våren sedan
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

Här är vagnarna

den översta är enkelvagnen och den nedre syskonvagnen. Syskonvagnen kan man göra om till enkelvagn OCH liggvagn till en bebis också...verkar lovande

• Odetta

Urk...jag mår iiiiilla...

Haha. fick för mig att jag var sugen på nått....började med en burk makrill i tomatsås, men det var fel. Åt sedan lite choklad och några after eight....men det var inte heller rätt....tog då fram casheynötterna och åt en stor näve av dem....och det var inte heller vad jag var sugen på! Så suget finns kvar, men denna blandning lämnade mig nogåt illamående så jag ska nog inte prova fler saker...

lyxproblem, jag vet

• Odetta
    färnik skrev 2010-12-20 17:46:22 följande:
    Hemma igen med en ny krämpa att skryta över Oskyldig NAVELBRÅCK. Tämligen oskyldigt, men smärtsamt! Blir det större får man operera, men just nu behöver inget göras. Jag kommer troligen ha ont av det till och från, men går det värsta bara över inom ngt dygn så är det ok, annars får jag komma in för koll och ev operation. Vilka grejer man ska dra på sig då! Maken bara flinade och sa att "nu får du sluta pilla navel hela dagarna!". Hm. Flört

Nu är jag bara öm, det gör ont att tex resa sig, böja sig, vända sig etc, och är väldigt väldigt ömt om man tar på magen, främst i navelregionen, men annars känns det helt okej!

Vi fick även beundra HjärtaTildeHjärta lite på ultraljudet, men hon vägrade frekvänt visa upp sin profil idag, huvudet bortvänt hela tiden. Läkaren (väldigt trevlig, henne träffar jag gärna igen!) sa att det var en ovanligt livlig bebis. Så blev det lite mätningar; Tilde väger nu i v 26+4 ca 1150g, vilket är +10%. Lite lustigt, hennes huvud och mage låg på plus, medan hennes lårben låg på minus (men allt inom det normala, ingen avvikelse utan bara normal variation) Det är bara att konstatera att hon redan brås på maken.

Våran Tilde är en ovanligt livlig tjockskalle med korta ben! SkrattandeOskyldig
    Navelbråck låter inget vidare min navel är ju typ ut och in och sticker ut som en knapp...tycker att DET känns ömt så jag kan bara tänka mig hur din mpste kännas *kramar om*

Men kul att ni fick se er Tilde igen, något positivt i eländet i alla fall

*kram*
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2010-12-20 20:02:07 följande:
    odd: jag tror inte att jag kan imorgon. Mannens operationssår blöder massa så troligtvis måste vi in till ortopeden... och foten är dubbelt så stor jämfört med när han kom hem från sjukan! Försöker kontakta 1177 nu för att få höra om vi måste åka in redan ikväll eller om vi kan avvakta...
    Det är lugnt vännen! Som jag sa, ta hand om varandra i första hand! Och jag känner mig lite krasslig i halsen så då tar jag och vilar och latar mig istället

Men vad läskigt att hans fot har svullnat och att han blöder...håller tummarna att 1177 har nått bra att säga och att mannen din blir bättre snabbt!

*stor kram*
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2010-12-20 20:12:33 följande:
    TACK!

1177 svarade och de tycker att vi inte ska åka in akut ikväll men däremot kontakta ortopeden imorgon! Så får de bestämma om vi behöver komma in eller ej. Kan vara så att såret håller på att öppna sig pga svullnaden, att inte stygnen håller emot!

Just nu avskyr jag mitt liv! Jag orkar inte!!! Daniel mår dåligt fysiskt och jag mår piss psykiskt! Jag orkar inte vara den starka!
    Men gumman då. Vad bra att dem inte tyckte att ni behövde åka in akut i alla fall, men fan att det ska vara så kämpigt! *kramar om*

skulle jag bo granne med er skulle jag ta lilla Wilda en liten stund så du fick rå om dig själv och ladda lite! Sover hon fortfarande så bra mitt på dagen? Om hon gör det så tycker jag att du ska unna dig ett långt varmt bubbelbad i morgon så får Daniel hålla ett öra på henne. Lås in dig i badrummet med nått gott att dricka, någon godbit att äta, en bra tidning och så badar du och bara är. Vaknar hon så får Daniel höjta till helt enkelt.
    Det förtjänar du!

*tänker på dig*
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2010-12-20 22:10:55 följande:
    Tack för din omtanke! Grejen är den att han inte kan ta Wilda! Han kan inte få henne tyst när hon är ledsen eftersom det enda som fungerar är att stå och gå med henne! Ska kanske åka till min syster på onsdag... Så får hon ta en ledsen bebis emellanåt!

Odetta skrev 2010-12-20 20:59:49 följande:
    Men gumman då. Vad bra att dem inte tyckte att ni behövde åka in akut i alla fall, men fan att det ska vara så kämpigt! *kramar om*

skulle jag bo granne med er skulle jag ta lilla Wilda en liten stund så du fick rå om dig själv och ladda lite! Sover hon fortfarande så bra mitt på dagen? Om hon gör det så tycker jag att du ska unna dig ett långt varmt bubbelbad i morgon så får Daniel hålla ett öra på henne. Lås in dig i badrummet med nått gott att dricka, någon godbit att äta, en bra tidning och så badar du och bara är. Vaknar hon så får Daniel höjta till helt enkelt.
    Det förtjänar du!

*tänker på dig*
    Du är så söt! TACK!

Är ju "bara" 6 veckor till hans stövel ska bort så då ska han ju kunna gå åtminstone. :) Dagarna går bra med Wilda, men efter kl 19 så är det skrik konstant! Då är hon så trött men vägrar att sova. Då vill jag sälja henne, men det är bara för att jag inte orkar gå och vagga till hon somnar vid 24-01- då vill jag gärna ha lite avlastning, men får vänta några veckor till dess och då ska Daniel allt få knata runt här hemma...
    Vet hur det är med en kvälls-skrikare.

Men du...hon kanske vill ligga själv? Minstingtösen var sådan...på kvällen bara skrek och skrek hon och absolut inget jag provade hjälpte! inget ammande, vyssande, bärande, gullande, kramande....ja, inget! Så en kväll så orkade jag bara inte utan la ner henne i vaggan för att gå ur rummet i en minut och andas och tro det eller ej, men ungen tystnade! Jag smög in och hon låg där och tittade lite och så SOMNADE hon!!! Från den dagen var det så hon somnade...bara la ner henne, natti natt och så zzzzzz.

Och på tal om lägga ner för att andas...även om hon inte gillar det och det inte är det hon vill så mår hon inte dåligt av om du lägger ner henne i någon minut för att samla dig och ta några andetag i ett annat rum, jag lovar! Unna dig den micropausen...

*bamsekram*
  • Odetta
    färnik skrev 2010-12-21 13:38:09 följande:
    Hur är det med det där med hinnsvepning egentligen, är det normalt att vanliga BM gör det? (kan göra/vill göra?) Har aldrig hört talas om det annat än här på forumet, aldrig IRL, sas...

Samma med igångsättningar, tittar man på forumet får ganska många igångsättning, för att de vill det eller är oroliga. De få jag träffat IRL som fått igångsättning, har fått det för att de gått över mer än 2 8eller 3...) veckor alt. för att bebis mådde dåligt, aldrig av annan orsak... Hur motiverar man igångsättning för bm/läkare?

Jag vill själv gärna få både hinnsvepning och tid för igångsättning, med alla mina krämpor kommer jag nog inte orka gå över flera veckor... (15 dagar med första barnet som vägde 4600g) men det sistnämnda verkar mer eller mindre omöjligt här omkring?
    Jag vet inte hur dem gör med hinnsvepning här eftersom jag inte kunnat få det endå pga GBS, men igångsättning har jag inte haft några problem med att få igenom alls.

Med lilleman var det pga enorm oro och att jag mådde så psykiskt dåligt av det. Sedan hade jag foglossning som gjorde att benen helt plötligt kunde ge vika och det är ju inte så bra.

Med denna filur har jag fått igångsättningen godkänd (fick den redan godkänd i typ v16) pga att jag äter Trombyl, har snabba förlossningar, GBS och som väntat en foglossning from hell. Och orolig är jag med (och överläkaren jag då träffade tyckte inte det var snack om saken med tanke på hur många mf vi har haft innan denna graviditet) Plus att det endå är 5. barnet
  • Odetta
    färnik skrev 2010-12-21 14:34:30 följande:
    Kan man inte få det då? Jag har ju haft GBS-bakterier vid ett av mina missfall, på tappen, inte i urinen dock... Då kanske hinnsvepning är uteslutet för mig också`?
    Ja, hinnsvepning rekomenderas inte när man har GBS (eller haft för den delen också) eftersom man då riskerar att föra in bakterierna innanför vilket vid vattenavgång lättare kan leda till smitta. Den infon har jag från när jag hade GBS och bodde i USA där ALLA gravida rutinmässigt testas 2 ggr per graviditet.

Jag skulle (och gör) inte be om en hinnsvepning med historik av GBS.
    *kram* 
  • Odetta

Åh...nu känner jag mig stressad

Hela tiden har det vart bestämmt att min mamma ska vara med under förlossningen och att mannens föräldrar ska vara barnvakt åt lilleman. Det var liksom bestämmt.

Nu pratade jag med svärmor och hon ville komma att datumet för igngsättningen var bestämmt och jag sa att det blir datumet som vi pratade om. DÅ SÄGER HON "VAD BRA, FÖR DAGEN EFTER KAN JAG ABSOLUT INTE"

Nähä???

Men altså...hur tänkte hon då? Lillemans igångsättning tog 2 dagar (drygt 2 timmar aktiv förlossning resten väntan) och även om bebisen kommer fort samma dag så kommer inte jag få åka hem förrens tidigast 12 timmar efter födelsen i alla fall. Man skrivs inte ut på kvällen så hela torsdagen (igångsättningen är på en onsdag) faller ju helt klart bort och hem kommer vi då altså på fredag.

Och så kan hon absolut inte tordag?

Jag frågade henne hur hon tänkte och då sa hon att hon då tänkte att hon kunde släppa av lilleman på hans dagis på torsdag morgon. Jag frågade vem som ska hämta honom då och då tycker hon att det kan ju mannen göra. Att han ska åka ifrån sjukhuset för att hämta lilleman och sedan ha honom och hämta mig när jag blir utskriven!!!

Nejnejnej...jag vill INTE vara på sjukhuset själv Och tänk om bebisen inte ens är född då? Ska han åka ifrån förlossningen? Knappast. Det som blir kvar är då att min mamma gör det, oavsett om bebisen är född eller inte....men då blir ju inte förlossningen alls som vi tänkt oss

Så nu funderar jag på att fråga min mamma om hon kan ta hand om lilleman helt för jag tycker inte det känns bra att han ska bollas runt sådär och jag inte vet exakt hur det ser ut. Han är lika viktig som att förlossningen går bra och känner jag stress kring detta så kommer jag känna mig stressad under förlossningen. Fatta att behöva sitta där och hålla koll på tiden så mamma kan åka iväg och hämta honom i tid!? Nej Så tar mamma honom helt så kan jag känna mig lugn att han har det bra....men priset blir att en del av min förlossningstrygghet försvinner, hon ska ju vara min doula!

Och vad har jag för andra alternativ? Jo...ändra igångsättningsdagen....men det vill jag ju inte heller Helt plötsligt känns allt som var så välplanerat som väldigt väldigt struligt och stressigt.....inte alls vad jag vill eller behöver

Fanfanfan säger jag bara. Hur tänkte min svärmor liksom? Inte kan hon väl säga att "men vi är barnvakt under förlossningen" och inte räkna med att en sådan sak drar ut på tiden. Det har jag, är jag tämligen övertygad om, nog dessutom talat om för henne...att dem kommer att behövas DAGARNA KRING den 26.  Känner mig lite besviken just nu faktiskt...tycker inte man säger ja till något man inte helt 100 kan göra...inte i sådanna här situationer liksom. Usch...jag tycker om min svärmor, men just nu är jag allt lite ledsen.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma