• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-11-03 10:57:54 följande:
    Du är så klok bästa Odd!!!! Kanske en bra ide med det där pappret. Just nu har jag skrivit allt på ett och samma papper vilket gör att det känns väldigt mycket.

Jag känner att jag vill stressa på med en massa saker som jag inte kan påverka. Till ex försäkringskassan, fortfarande inte fått reda på min SGI eller fått min utbetalning från när jag var sjukskriven.

Skilsmässan som ska gå genom tingsrätten. Vill jag att den ska gå igenom så snart som möjligt. Blev dock regristrerad from igår. Så man kan kan göra bodelningen från det datumet. Även om det tar handläggningstid för att det ska bli godkänt.

Bodelningen vill jag också ha löst så snart som möjligt men måste till skatteverket för att vi ska räkna in uppskovet från förra lgh. Vilket bodelningen behövs för att få lån till banken.

På tal om lån på banken så vill jag få det fixat så snart som möjligt. Så jag kan bli ägare på lägenheten.

På tal om lägenheten så måste jag fixa upplåtelseavtal som ska skrivas under och skickas in.

Och faderskapintyg om nu skilsmässan går igenom innan bebis föds, det har jag bokat tid till nu i november så han kan skriva under.

För att min mamma ska ska få ta hans tillfälliga föräldrarpenningsdagar så måste han skriva under att han avsäger sig sina dagar och då måste det var fastställt faderskap.

Och är vi gifta när bebis kommer så måste han skriva under att han överlåter mig full vårdnad.

ALLT hänger ihop i olika trådar. Och man kan inte bara dra i en för att nysta upp utan det känns som man måste dra lite här och var för att reda ut denna soppan!

Detta är bara en bråkdel av allt att tänka på...sen har jag ju allt annat med :/
    Ja, det är en hel del...men man kan dela upp det ändå för mycket av det som behöver göras kan du inte styra över i alla fall.

Du har bokat tid för faderskapet: KLART!

Du har ansökt om skilsmässan: KLART!

Du har pratat med banken: KLART!

Då börjar du med Skatteverket. Ring dem om en tid idag så kan du checka av att du behöver ta kontakt med dem.

Sedan fortsätter du att jobba med bodelningen (på den punkten ingår också upplåtelseavtalet av lägenheten)

När det är klart är det Banken som blir nästa punkt.

Sedan finns det inte så mycket mer att göra på den punkten. Då är det läge att ringa till FK och resten får faktiskt vänta.

Faderskapet behöver inte fastställas så länge ni fortfarande är gifta, då blir det överlåtelse av vårdnad som gäller = inget du kan göra nu. Hinner skillsmässan dock gå igenom så hinns faderskapet med, dem brukar inte ha så långa väntetider. Likaså överlåtelsen av dagar, det kan man inte heller göra förrens bebis är född. Mitt råd är dock att du ber ditt ex om att ge dig skriftligt redan nu att han ger dig hela vårdnaden sedan. Det är något ni får skriva ihop själva som blir en trygghet för dig om han sedan skulle få för sig att ändra sig.  

Så, och för att göra allting ännu mera lättöverskådligt: Skriva en sak på ett papper och delasedan upp det i olika högar!

Hög 1: skatteverket, bodelning, banken, lägenheten

Hög 2: Försäkringskassan

Hög 3: Bebisen

Den första högen (hög1) blir den du kan jobba med NU. När du har gjort det du kunnat och bara sitter och väntar så tar du tag i hög 2 (försäkringskassan) så du får igång dina pengar. Hög 3 kan inte göras något med så länge skillsmässan inte gått igenom eller bebisen är född...så den kan du tills dess lägga åt sidan

Kram gumman! Jag förstår att det är mycket nu, inte minst det känslomässiga, men du fixar det här! Ett steg i taget med en fot framför den andra. Och så glömmer du inte att klappa magen mellan varven också.

*bamsekramisar*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Lallan
    Odetta skrev 2010-11-03 11:42:40 följande:
    Ja, det är en hel del...men man kan dela upp det ändå för mycket av det som behöver göras kan du inte styra över i alla fall.

Du har bokat tid för faderskapet: KLART!

Du har ansökt om skilsmässan: KLART!

Du har pratat med banken: KLART!

Då börjar du med Skatteverket. Ring dem om en tid idag så kan du checka av att du behöver ta kontakt med dem.

Sedan fortsätter du att jobba med bodelningen (på den punkten ingår också upplåtelseavtalet av lägenheten)

När det är klart är det Banken som blir nästa punkt.

Sedan finns det inte så mycket mer att göra på den punkten. Då är det läge att ringa till FK och resten får faktiskt vänta.

Faderskapet behöver inte fastställas så länge ni fortfarande är gifta, då blir det överlåtelse av vårdnad som gäller = inget du kan göra nu. Hinner skillsmässan dock gå igenom så hinns faderskapet med, dem brukar inte ha så långa väntetider. Likaså överlåtelsen av dagar, det kan man inte heller göra förrens bebis är född. Mitt råd är dock att du ber ditt ex om att ge dig skriftligt redan nu att han ger dig hela vårdnaden sedan. Det är något ni får skriva ihop själva som blir en trygghet för dig om han sedan skulle få för sig att ändra sig.  

Så, och för att göra allting ännu mera lättöverskådligt: Skriva en sak på ett papper och delasedan upp det i olika högar!

Hög 1: skatteverket, bodelning, banken, lägenheten

Hög 2: Försäkringskassan

Hög 3: Bebisen

Den första högen (hög1) blir den du kan jobba med NU. När du har gjort det du kunnat och bara sitter och väntar så tar du tag i hög 2 (försäkringskassan) så du får igång dina pengar. Hög 3 kan inte göras något med så länge skillsmässan inte gått igenom eller bebisen är född...så den kan du tills dess lägga åt sidan

Kram gumman! Jag förstår att det är mycket nu, inte minst det känslomässiga, men du fixar det här! Ett steg i taget med en fot framför den andra. Och så glömmer du inte att klappa magen mellan varven också.

*bamsekramisar*
    Vilket underbart inlägg
  • miraclee

Pappa ringde nyss o berättade att en av mina barndomsvänner gått bort inatt.. har inte haft den bästa kontakten senaste året men ja, fyfan va hemskt. Hans syster hittade honom död imorse :(

• Cat79
    miraclee skrev 2010-11-03 13:04:46 följande:
    Pappa ringde nyss o berättade att en av mina barndomsvänner gått bort inatt.. har inte haft den bästa kontakten senaste året men ja, fyfan va hemskt. Hans syster hittade honom död imorse :(
    Fy vad hemskt... livet är grymt ibland.
    Odd: Du är kanon med dina bra och innehållsrika inlägg.
    Rontgensyrran: Som Odd skriver så får man beta av del efter del och det kommer att bli bättre och bättre. Kram
  • Lallan
    miraclee skrev 2010-11-03 13:04:46 följande:
    Fy sjutton va otäckt
  • miraclee
    Lallan skrev 2010-11-03 13:19:21 följande:
    Fy sjutton va otäckt
    Ja fy, 23 år.. dödsorsak oklart.. uuusch :(

Fd Sofy förresten, för er som inte sett ovanstående inlägg.. :)
  • Pancakes

Hej på er tjejer! Här fanns det mycket att läsa! Har varit iväg och tränat på lunchen. Känns bra men är fortfarande lite rädd ibland. Försöker komma över det dock. Mår ju bra av det fysiskt.

Usch, Sofy vad trist med din barndomsvän! Eller Miraclee som du heter nu.... Vad är det för galen människa som tvingar dig byta namn..jösses!

Röntensyrran, tänker på dig och kan inte ens föreställa mig hur du måste må just nu. Vet inte bakgrunden men känns det någonstans som att det är rätt beslut ändå? Är det ömsesidigt och kan ni vara vänner? Oj, vad man tar saker för givet ibland. Din historia får en ett tänka till lite extra. Stor styrkekram till dig!

Odd, vad du är gullig och engagerad och kommer med hjälpsamma inlägg!

• miraclee
    Pancakes skrev 2010-11-03 13:33:01 följande:

Hej på er tjejer! Här fanns det mycket att läsa! Har varit iväg och tränat på lunchen. Känns bra men är fortfarande lite rädd ibland. Försöker komma över det dock. Mår ju bra av det fysiskt.

Usch, Sofy vad trist med din barndomsvän! Eller Miraclee som du heter nu.... Vad är det för galen människa som tvingar dig byta namn..jösses!

Röntensyrran, tänker på dig och kan inte ens föreställa mig hur du måste må just nu. Vet inte bakgrunden men känns det någonstans som att det är rätt beslut ändå? Är det ömsesidigt och kan ni vara vänner? Oj, vad man tar saker för givet ibland. Din historia får en ett tänka till lite extra. Stor styrkekram till dig!

Odd, vad du är gullig och engagerad och kommer med hjälpsamma inlägg!

Kalla mig fia :) Mitt smeknamn annars, funkar här också ;) Mja, vi diskuterade min utbildning + praktik o hon tyckte de va sååå fel o blabla o blev väldigt otrevlig som sagt.. men FL e speciellt, haha..
  • Pancakes
    miraclee skrev 2010-11-03 13:46:19 följande:
    Kalla mig fia :) Mitt smeknamn annars, funkar här också ;) Mja, vi diskuterade min utbildning + praktik o hon tyckte de va sååå fel o blabla o blev väldigt otrevlig som sagt.. men FL e speciellt, haha..
    Ja, FL drar till sig lustiga människor tror jag. INTE vi i tråden så klart som alla är helt normala :) Kan inte låta bli ibland att läsa de här helt galna trådarna om typ huruvida det är ok att ta ett glas vin och gå ut och dansa som mamma. Folk blir helt rabiata! Det kan vara lite underhållande faktiskt.

Lite gravidfrågor nu: Är det nån mer än jag som fortsätter att ha massa flytningar vecka efter vecka? Hur länge håller det på? Varför och vad kommer det ifrån liksom?? Sen undrar jag hur vanligt det är att må toppen på morgon och dagtid för att sedan må dåligt på eftermiddagen och kvällen? Det är samma sak varje dag, mår skit framåt fyratiden. Är det inte på morgonen man ska må dåligt? Jag tror varje morgon att jag tappat alla symtom för att jag mår så bra.
  • Muffe80
    Pancakes skrev 2010-11-03 13:53:46 följande:
    Ja, FL drar till sig lustiga människor tror jag. INTE vi i tråden så klart som alla är helt normala :) Kan inte låta bli ibland att läsa de här helt galna trådarna om typ huruvida det är ok att ta ett glas vin och gå ut och dansa som mamma. Folk blir helt rabiata! Det kan vara lite underhållande faktiskt.

Lite gravidfrågor nu: Är det nån mer än jag som fortsätter att ha massa flytningar vecka efter vecka? Hur länge håller det på? Varför och vad kommer det ifrån liksom?? Sen undrar jag hur vanligt det är att må toppen på morgon och dagtid för att sedan må dåligt på eftermiddagen och kvällen? Det är samma sak varje dag, mår skit framåt fyratiden. Är det inte på morgonen man ska må dåligt? Jag tror varje morgon att jag tappat alla symtom för att jag mår så bra.
    Jag har haft rejäla flytningar redan tidigt och det har inte slutat än, vecka 15...trist är det för man tror jämt att det är blod på gång... men det är det ju inte
    Så jag vet inte när och om de försvinner, vissa kanske har det jämt?

Jag mår numera sämre på em, och hos mig beror det på att jag inte ätit bra lunch och att jag helt enkelt har lågt blodsocker just vid 3-4-tiden på em. Men du äter väl rätt bra?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma