• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • LillaMy3
    Pancakes skrev 2010-11-04 11:08:38 följande:
    Jag nojade mig också jättemycket. Jag hade också sån där "mensvärk" i början och har fortfarande ibland. Oroa dig inte för det, det är bara växtvärk sa BM. Lite konstig i magen kan man bli också. Jag märkte inte av varken brösten eller illamående på många veckor i början. Mådde i stort sett som vanligt förutom den där "mensvärken". Jämför dig inte med andra, det verkar vara så otroligt olika vad folk känner. Man måste inte känna massa saker. Jag hade väldigt lite symtom i början och hjärtat slog ändå när jag var på VUL!
    Tack.

Inte lätt att inte oroa sig. Försöker minnas hur det var när jag vänteade sonen, men mins inte helt. Mensvärken idag är liksom mer bak mot ryggen/rumpan och inte ner mot ljumskarna som den varit tidigare i veckan.

Min mage brukar alltid bli toktrög mellan äl och mens, men tycker inte den är lika trög nu. Men har en knasig mage

Hade inte så mkt symptom med sonen heller, men har mer symptom nu än när jag fick mf i maj.
  • Pancakes
    LillaMy3 skrev 2010-11-04 11:18:19 följande:
    Tack.

Inte lätt att inte oroa sig. Försöker minnas hur det var när jag vänteade sonen, men mins inte helt. Mensvärken idag är liksom mer bak mot ryggen/rumpan och inte ner mot ljumskarna som den varit tidigare i veckan.

Min mage brukar alltid bli toktrög mellan äl och mens, men tycker inte den är lika trög nu. Men har en knasig mage

Hade inte så mkt symptom med sonen heller, men har mer symptom nu än när jag fick mf i maj.
    Jag vet, det är helt omöjligt att inte oroa sig. Jag oroar mig fortfarande och tror att det är först när man kommit in i vecka 13 och då får göra ett till UL för att se att den lever som man kan lugna sig lite.

MIn mage är har också varit trög till och från. Speciellt i början. Jag tror att det är en kombination av att tarmarna är påverkade och lite psyikiskt också. Det är ju omvälvande att man plussat, mycket oro och tankar och då blir man ju ofta konstig i magen av stressen.
  • LillaMy3
    Pancakes skrev 2010-11-04 11:23:03 följande:
    Jag vet, det är helt omöjligt att inte oroa sig. Jag oroar mig fortfarande och tror att det är först när man kommit in i vecka 13 och då får göra ett till UL för att se att den lever som man kan lugna sig lite.

MIn mage är har också varit trög till och från. Speciellt i början. Jag tror att det är en kombination av att tarmarna är påverkade och lite psyikiskt också. Det är ju omvälvande att man plussat, mycket oro och tankar och då blir man ju ofta konstig i magen av stressen.
    Tog ett grav-test igår också (4+3 då) bara för att se att det blir starkare, och det hade det blivit. Då var jag glad Teststrecket starkare än kontrollstrecket.

Har beställt ett vul den 25 november nu! Kommer vara i 7+4 då då.

Usch de lagar konstig mat på tv. Kalvnbräss och njure.... Hm. Ser det som ett positivt symptom att magen protesterar Brukar inte vara så känslig annars.

Berättade för en nära vänn igår att vi är ny-gravida. Vädrade min oro lite... Hon tyckte jag var väldigt "hormonell" i humöret och diagnostiserade mig som jättegravid Får hoppas hon har rätt.
  • miraclee
    Muffe80 skrev 2010-11-04 09:02:16 följande:
    Jobbigt, tänker på er och vad himla mysigt att du har ett nytt liv i magen!

Själv börjar jag oroa mig för maten, igen.

I går fick jag i mig mat faktiskt, lite korvstroganoff och tre salladsblad. Små måltider såklart, det äter jag alltid...
    Men idag är det en dålig dag igen.

Nu börjar jag nojja mig att bebisen kommer få en skada eller hjärnskada för att jag äter dåligt.
    Hm.
    Kanske ska ringa bm igen, läste att man skulle göra det om man var illamående efter v 12 och fortfarande mådde illa?! någon som hört det.

Hur går det för färnevik, förresten?
    Muffe oroa dig inte. Jag va ju på daterings UL hm för 2v sen eller vare va.. då gick hon igenom allt NOGA o bebisen ser jättefrisk ut, o jag får knappt i mig nånting. Dom som har hyperemesis hela grav får inga skadade barn pga de, kolla på Färnevik som mådde så förra grav och nu. Jag är inte orolig för de, den klarar sig :)
  • Muffe80

Ja "alla" säger ju att barnet klarar sig, och bm säger att barnet tar vad den ska...
    MEN, jag har ju inte ätit fisk på 4 månader, förutom alla mina räkor till sushin då...
    Barnet kan ju uppenbarligen då inte ta av mina nyttiga fisk-reserver i kroppen eftersom dessa inte finns, eller hur?

Och borde inte barnet få en hjärnskada om man inte äter bra?

• miraclee
    Muffe80 skrev 2010-11-04 11:44:10 följande:
    Ja "alla" säger ju att barnet klarar sig, och bm säger att barnet tar vad den ska...
    MEN, jag har ju inte ätit fisk på 4 månader, förutom alla mina räkor till sushin då...
    Barnet kan ju uppenbarligen då inte ta av mina nyttiga fisk-reserver i kroppen eftersom dessa inte finns, eller hur?

Jag har ätit fisk kanske.. 5-6 ggr. Nu kör ja på makrill som e lätt, fiskbullar eller så.. Lättsmält :)

Hur förklarar du alla som går me hyperemesis då o får friska barn? ;) Den tar de den ska, därför jag gått ner så många kg, även om jag fått i mig lite så e de en krävande liten skit därinne som tar allt som finns o ta av. Inte hela världen om du inte fått i dig fisk, men prova makrill, en liten såndär burk är ingenting i mängd men nyttigt as hell :) Eller fiskbullar, mm. Jag fick ju inte i mig folsyra heller i början som ja hade tänkt men den har icke tagit skada av de ändå..

Ring BM du om du är jätteorolig men jag skulle inte oroa mig. Njut istället :)
  • gemigsinnesro
    Jag har varit på Tul idag och det såg bara bra ut. Bebisen vägde 1931 g och normalt för åldern V31+6 ligger på 1935 g tydligen så h*n hamnade precis på mittenlinjen. Vi frågade om bm såg könet men bebisen ville inte visa en riktigt bra bild på det så bm gissning blev en liten tjej. Ska bli spännande att se om bm gissade rätt....jag tror nämligen på en pojke och sambon och barnen här hemma på en tjej :). Bebisen låg med huvudet neråt och bm trodde att h*n skulle stanna där. Skönt att se att allt var bra med bebisen i alla fall trots att jag äter blodtrycksmedicin och så. 
  • Muffe80
    miraclee skrev 2010-11-04 11:54:51 följande:
    Jag har ätit fisk kanske.. 5-6 ggr. Nu kör ja på makrill som e lätt, fiskbullar eller så.. Lättsmält :)

Hur förklarar du alla som går me hyperemesis då o får friska barn? ;) Den tar de den ska, därför jag gått ner så många kg, även om jag fått i mig lite så e de en krävande liten skit därinne som tar allt som finns o ta av. Inte hela världen om du inte fått i dig fisk, men prova makrill, en liten såndär burk är ingenting i mängd men nyttigt as hell :) Eller fiskbullar, mm. Jag fick ju inte i mig folsyra heller i början som ja hade tänkt men den har icke tagit skada av de ändå..

Ring BM du om du är jätteorolig men jag skulle inte oroa mig. Njut istället :)
    Jag har börjat njuta mer och mer, och vill så gärna känna ngt i magen. Visst känns det overkligt när magen inte är så stor än? Att någon kan rymmas där inne...
    Har du känt ngt sprattel än?

I dag är jag lite stolt över mitt matintag fakiskt...

Fil och flingor i morse + en smörgås med korv och gurka
    2 smörgåsar med korv och gurka på jobbet
    3 clementiner
    4 pepparkakor och lite jordnötter
    Lite korvstroganoff och makaroner
    Vatten

Känns bra för att vara mig
  • PåvägMotSyskon

börja ät dessa omega 3 som finns på. www.shopatnatures.com/7500200056

under Daglig hälsa så finns dem en liten bit ner =) Dem äter jag oavsett graviditet eller inte, men extra viktigt o tänka på de nu under barnets tid i magen, å efter när dem väl kan börja ta dem. (mina 2 på 3½ o 19mån äter dem =)
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) prins 2007, Prins 2009 & Nyårs Prins 2010(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • färnik
    miraclee skrev 2010-11-04 11:39:13 följande:
      kolla på Färnevik som mådde så förra grav och nu. Jag är inte orolig för de, den klarar sig :)
    oroa dig inte för barnet Muffe, det mår utmärkt! Jag var också väldigt orolig när jag väntade första och gick ner 15kg  fram till v 20, men alla läkare lovade mig att det var garanterat ofarligt för barnet. Den enda som det var skadligt för, var mig själv. (och det är ju inte hela världen. Flört) Inte har barnen svårt att växa där inne heller, det är tvärt om ganska vanligt att barn till mödrar som spyr hela graviditeten, är ganska stora.

Den här graviditeten har jag bara gått ner 2kg fast jag spytt, och ätit rätt nyttig mat det jag ätit, men med dottern, oj oj oj. Det enda jag fick i mig på hela tiden, var potatisklyftor, salta kex, mineralvatten och chips. Inga vitamintabletter eller järn, inget kött, fisk, mjölkprodukter (mjölk klarar jag inte nu heller), frukt och grönt. Värdelösare kost än jag åt då finns nog inte, men det var bara JAG som mådde dåligt av det och hade dåliga värden mm. Efter 42 veckor kom det ut en stor och stark och frisk tjej...
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma